خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/16 - 16:08
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده گرمسار:

اولویت در پروژه‌های عمرانی با آبرسانی به گرمسار و ایوانکی است

**نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی گفت: در پروژه‌های عمرانی آبرسانی به گرمسار و ایوانکی در اولویت است چراکه این مورد از نیازهای اساسی شهروندان این شهرستان‌هاست.

"عبدالرضا ترابی" در گفتگو با هفته نامه کویر و در تشریح مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی حوزه انتخابیه خود با بیان این مطلب ادامه داد: آب‌رسانی به گرمسار از سال 84 آغاز شد و طی آن آب شرب توسط کانال سیمین دشت به تصفیه‌خانه منتقل و پس از تصفیه آب نیز وارد شبکه مصرف مردم می‌شود. با این اقدام کیفیت آب بسیار بهتر شد اما برای کار اساسی تأکید ما روی احداث تصفیه‌خانه جدید برای گرمسار بود که پس از تلاش‌های فراوان بخشی از اعتبارات مورد نیاز آن از سوی مقام معظم رهبری دریافت شد. بخش دیگر اعتبار مورد نیاز را هم وزارت نیرو تقبل کرد.

ترابی با اشاره به زمانبندی مشخص برای اجرای این پروژه گفت: پروژه تصفیه‌خانه گرمسار به صورت مطالعه و اجرا (E P C) به صورت همزمان انجام می‌شود که خوشبختانه در زمان‌بندی پیش‌بینی شده در حال پایان است و حداکثر تا دو ماه آینده می‌توانیم تصفیه خانه جدید گرمسار را راه‌اندازی کنیم.

نماینده مردم گرمسار در ادامه درباره مشکلات انتقال آب افزود: با توجه به اینکه آب در کانال روباز منتقل می‌شد و همین امر نیز آلودگی‌های مختلف آب و همچنین مسئله تبخیر را به وجود می‌آورد به همین دلیل از ابتدا مسئله انتقال آب را با استفاده از لوله از سد مخزنی نمرود به طول 110 کیلومتر مطرح کردیم تا آب را به طور مستقیم به تصفیه خانه گرمسار برسانیم.

وی در ادامه تأکید کرد: برای این کار دو فاز را پیشنهاد کردیم که در حال مطالعه است. فاز اول از سد انحرافی سیمین دشت تا تصفیه خانه گرمسار به طول 40 کیلومتر را در بر می‌گیرد و فاز بعدی از سد مخزنی نمرود تا سد انحرافی سیمین دشت به طول 70 کیلومتر است که تمام تلاش ما این است تا مطالعات کامل این 110 کیلومتر را به پایان برسانیم و اواخر امسال بتوانیم اعتبار بگیریم و اجرایی کنیم.

ترابی اعتبار مالی مورد نیاز برای این پروژه را نیز مبلغی بالا دانست و گفت: این پروژه اعتبار بالایی بالغ بر 80 میلیارد تومان نیاز دارد. امیدواریم با کمک دولت بتوانیم این طرح را به اجرا برسانیم که با این وجود دیگر برای همیشه تاریخ مشکل آب گرمسار حل خواهد شد. اینها نیازمند این است که مطالعه به اتمام برسد و سپس سرمایه‌گذاری را از دولت و بخش خصوصی جذب کنیم.

اما نماینده گرمسار در ادامه به پروژه آبرسانی به ایوانکی اشاره کرد. وی گفت: قرار است آب شرب ایوانکی از منطقه شریف آباد تأمین شود. در این منطقه سه چاه عمیق وجود دارد که متعلق به شهرستان گرمسار است و آب توسط لوله در این مسیر 40 کیلومتری منتقل خواهد شد. در حال حاضر 15 کیلومتر از این طرح انجام شده و برای 25 کیلومتر بقیه به دنبال اعتبار هستیم که اگر 5 میلیارد تومان اعتبار مابقی را بدهند می‌توانیم تا آخر سال آبرسانی به ایوانکی را تکمیل کنیم. البته ایستگاه پمپاژی هم وجود دارد که باید سریع‌تر شروع به ساخت شود.

وی در ادامه یادآور شد: برای منطقه آرادان هم آب شرب وصل شده است و اگر کیفیت آب تصفیه خانه گرمسار بالا برود قطعاً روی آن هم تأثیر خواهد داشت. 50 روستا در طرح آبرسانی ما قرار دارند که بعد از پایان سد مخزنی نمرود در سال آینده امیدواریم روستاها هم از آب با کیفیت بالا برخوردار شوند.

مترو روباز، پروژه طلایی گرمسار

اما وی درباره دومین موضوع مهم شهرستان گرمسار گفت: موضوع دوم از لحاظ اهمیت برای شهرستان گرمسار مربوط به پروژه مترو روباز از تهران به گرمسار به طول 120 کیلومتر است که عملیات آن از سال 86 آغاز و در این مدت عملیات زیرسازی آن به طور کامل انجام شده است.

ترابی درباره مراحل اجرای این پروژه افزود: الان منتظر اعتباراتی هستیم که قول مساعد آن از مسئولان گرفته شده است تا بتوانیم امسال ریل‌گذاری را انجام دهیم و سال آینده نیز واگن‌های آن را تأمین و پروژه را راه‌اندازی کنیم.

وی درباره اهمیت این پروژه برای اهالی شهرستان گرمسار خاطرنشان کرد: مترو از پروژه‌های طلایی ما برای گرمسار است که نقش مؤثری در جابجایی مسافران دارد. ضمن اینکه بخش زیادی از جابجایی بار را هم می‌توانیم با استفاده از این خط جابجا کنیم.

توجه به افزایش سرانه‌های دانشگاهی سومین اولویت شهرستان گرمسار است. نماینده شهرستان گرمسار در این باره تأکید کرد: از رئیس دانشگاه آزاد درخواست شد تا دانشکده مهندسی برای ایوانکی راه‌اندازی شود. برای این منظور زمین مورد نظر نیز انتخاب شده و شخصی هم به عنوان مسئول پیگیری کارها انتخاب شده است. امیدواریم ساختمان‌های مورد نظر آن هم به زودی ساخته شود تا بتوانیم برای سال آینده دانشجو بگیریم.

ترابی در ادامه از راه‌اندازی واحد دانشگاهی برای گرمسار نیز خبر داد و گفت: برای گرمسار هم دانشگاه بهداشت و پیراپزشکی را از وزیر بهداشت و درمان درخواست و مجوز آن را گرفتیم. ساختمانی را هم در بخش آرادان داشتیم که توسط فرد خیری اهدا شده بود و آن را برای دانشکده پیراپزشکی آماده کرده‌ایم. امیدواریم با توجه به وعده وزیر بهداشت و درمان مبنی بر حضور در شهرستان گرمسار تا اواخر ماه مهر بتوانیم برای افتتاح ساختمان از حضور وی بهره ببریم.

نماینده مردم گرمسار درباره چگونگی قبول دانشجو در این دانشکده‌ها نیز گفت:قرار است برای ترم دوم سال تحصیلی امسال از ظرفیت مازاد دانشجو بگیریم.

  • کد خبر : 28910
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار