خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/09/12 - 15:37
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان و بردسیر:

انتقال حوزه به حوزه آب در استان باید جدی گرفته شود

**نماینده سیرجان و بردسیر می‌گوید که دولت مبلغ هنگفتی را هر سال به عنوان یارانه در بخش دارو پرداخت می‌کند اما معلوم نیست واقعاً این مبلغ کجا هزینه می‌شود و آیا واقعاً افراد نیازمند از آن استفاده می‌کنند یا نه. همچنین در بخش سوخت 30 درصد مردم اصلاً امکان استفاده از یارانه این بخش را ندارند.

شهباز حسن‌پور در گفت و گو با نگارستان ادامه می‌دهد: در برنامه پنجم توسعه امکان مشارکت مردم در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله تعاون افزایش یافته به‌طوری که ۷۰ماده از موضوعات این لایحه به بخش تعاون اختصاص یافته است.

حسن‌پور معتقد است که تنها راه نجات از خشکسالی انتقال حوزه به حوزه آب است. خشکسالی بیش از 15 سال گذشته در استان کرمان به واسطه اینکه به طور مستقیم در زندگی مردم تأثیر می‌گذارد سبب خسارت فراوانی به کشاورزان و تمام مردم شده است.

وی با بیان اینکه تولید و صادرات پسته، فعالیتی است که برای 200 هزار نفر به‌طور مستقیم و 700هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در کشور اشتغال ایجاد کرده است، تصریح می‌کند: پسته بخش اعظمی از صادرات غیرنفتی کشور را به‌خود اختصاص داده است امسال نزدیک به 160 تا 170 هزار تن محصول از باغ‌های استان کرمان برداشت شد که از این میزان نزدیک به 60 هزار تن محصول پسته از باغ‌های سیرجان بود.                                                                  

مصاحبه ما با کمی تأخیر شروع شد چون شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان و بردسیر مراجعه‌کنندگان بی‌شماری داشت که باید پاسخگوی تک‌تک آنها می‌بود. در حین مصاحبه نیز چند باری مجبور به قطع گفت‌وگو شدیم چون او با حوصله کار ارباب رجوع را پیگیری می‌کرد.

با او از هدفمند‌سازی یارانه‌ها شروع کردیم و به مشکلات کم‌آبی و خشکسالی استان به ویژه در سیرجان و بردسیر رسیدیم. حسن‌پور معتقد است که تنها راه نجات از خشکسالی انتقال حوزه به حوزه آب است. خشکسالی بیش از 15 سال گذشته در استان کرمان به واسطه اینکه به طور مستقیم در زندگی مردم تأثیر می‌گذارد سبب خسارت فراوانی به کشاورزان و تمام مردم شده است. متأسفانه کم‌آبی سبب شده تا تعدادی از روستاییان مجبور به ترک محل زندگی‌شان شوند و یا با تانکر آب شرب مورد نیاز خود را تأمین کنند.

 

نگاه ملی

* از آنجایی که شما در کمیسیون اقتصادی هستید لطفا بفرمایید که هدفمندسازی یارانهها را چطور ارزیابی میکنید؟

هدفمند‌سازی یارانه‌ها اقدامی است که از 20 سال قبل باید انجام می‌شد و الان هم هر چه زودتر شروع شود به نفع نظام، مردم و اقتصاد کشور است.

دولت مبلغ هنگفتی را هر سال به عنوان یارانه در بخش دارو پرداخت می‌کند اما معلوم نیست واقعاً این مبلغ کجا هزینه می‌شود و آیا واقعاً افراد نیازمند از آن استفاده می‌کنند یا نه. همچنین در بخش سوخت 30 درصد مردم اصلاً امکان استفاده از یارانه این بخش را ندارند.

در زمینه هدفمند‌سازی یارانه‌ها دولت کار کارشناسی خوبی را انجام داده است اما برای اجرای آن نیاز به همراهمی و مشارکت مردم است البته صدا و سیما هم در این زمینه به دولت کمک کرده تا مردم را آگاه کند.

بنابراین تمام افراد و گروه‌ها باید کمک کنند چون سود آن به نفع همه به ویژه دهک پایین جامعه است و یک صرفه‌جویی 20 تا 30 درصدی قطعاً خواهیم داشت.

* به نظر شما برنامه پنجم تا چه حد واقعبینانه تدوین شده و قابلیت اجرایی دارد؟ این برنامه تا چه حد میتواند کشور را در رسیدن به چشمانداز 1404 یاری کند؟

سندچشم‌انداز 20 ساله ما هم، چشم‌انداز آرمان‌های کشور ماست و اهداف درازمدت را بیان می‌کند. برنامه‌های 5 ساله، اهداف چشم‌انداز را عملیاتی می‌کنند. اهداف برنامه‌های 5 ساله هم در قالب قانون بودجه سالانه عملیاتی می‌شوند. برنامه پنجم یک برنامه عملیاتی است و آنچه آرمانی است، سندچشم‌انداز است.

* تحریمها چه تأثیری در روند اجرای برنامه پنجم خواهند گذاشت؟

ما سی سال است که تحریم را تجربه کرده‌ایم و راه‌های دور زدن و راه‌های مقابله با تحریم را آموخته‌ایم. نظام سلطه اکنون تصمیم دارد که همه راه‌ها را برای ما مسدود کند اما بنده معتقدم اگر در داخل همبستگی و وحدت ملی را با وجود اختلاف نظرها حفظ کنیم و حفظ میهن و انقلاب اسلامی را بر منافع و نظرات خود مقدم بدانیم، می‌توانیم بر تحریم‌ها فائق شویم. البته تحریم‌ها اثرگذار خواهند بود و ما نمی‌توانیم تأثیر تحریم‌ها را نفی کنیم. وظیفه دولت و مجلس است که تحریم‌ها را به خوبی شناسایی کرده و در راستای خنثی کردن آن اقدام کنند.

* بخش اقتصادی برنامه چه ویژگی دارد؟

در برنامه پنجم توسعه امکان مشارکت مردم در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله تعاون افزایش یافته به‌طوری که ۷۰ ماده از موضوعات این لایحه به بخش تعاون اختصاص یافته است. بستر مناسب برای حضور مردم در فضای اقتصادی کشور در برنامه پنجم به‌خوبی مورد توجه قرار گرفته است، حدود یک سوم مواد این لایحه به اهمیت نقش تعاونی‌ها و چگونگی امکان حضور بیشتر این بخش در بخش‌های مختلف اقتصادی با بهره‌گیری از سرمایه‌های مردمی اختصاص یافته است.

علاوه بر افزایش جایگاه مردم در اقتصاد در این برنامه، ماده ۱۱۶ نیز بر تحقق اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی به‌صورت جداگانه در بخش تعاون و نحوه دستیابی این بخش به سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد را مورد تاکید قرار داده است.

تصمیم گیران و دست اندرکاران وزارتخانه‌های اقتصادی نباید فراموش کنند حرکت پایدار به‌سوی توسعه تنها با شعار عملی نمی‌شود بلکه همکاری و اهتمام مردم، مسئولان و تمام دستگاه‌های مربوطه را نیاز دارد بنابراین نمایندگان باید بستر حضور بیشتر مردم در اقتصاد را فراهم کنند.

* همانطور که میدانید ما روز مجلس را در پیش داریم. درباره در رأس بودن مجلس شما چه دیدگاهی دارید؟

معمار کبیر انقلاب امام خمینی و شهید آیت‌الله مدرس بر استقلال مجلس همواره تأکید داشتند و آنها مجلس را در رأس امور می‌دانستند.

رهبر هم مجلس را قانون‌گذار می‌داند و بر جایگاه آن همیشه تأکید دارد، بنابراین عملکرد نمایندگان هم باید نشان دهد که مجلس در رأس امور است.

نگاه استانی

* شنیدیم شما در بخش تقسیمات کشوری در حوزه سیرجان اقدامات مناسبی را انجام دادهاید؟

خوشبختانه با تلاش‌هایی که در این 3 سال انجام دادم توانستم مجوز 5 بخش در سیرجان و بردسیر را بگیرم که در نوع خود بی‌نظیر بود و در این زمینه از همراهی فرمانداران و بخشداران هم متشکرم.

الان ما 5 بخش جدید ملک‌آباد، بلورد، زیدآباد، نگار و گلزار را داریم. سال گذشته مصوبه شهرداری گلزار اخذ شد و امیدوارم در آینده نزدیک هم شاهد تصویب شهرداری ملک‌آباد، سعادت‌آباد و بلورد باشیم.

* بخش شدن چه فوایدی دارد؟

خوب وقتی تبدیل به بخش شدند امکان رسیدگی بیشتر وجود خواهد داشت. خدمات بهداشتی و روستایی افزایش پیدا می‌کند. کلاً خدماتی که به مردم داده می‌شود ارتقا می‌یابد.

 همانطور که میدانید کرمان 15 سال است که مشکل خشکسالی را دارد. به عقیده شما راهکار حل این بحران چیست؟

در حال حاضر کشاورزی برای مردم سیرجان امکانپذیر نیست چون آب موجود برای تأمین واحدهای صنعتی تنها کافی است.

تنها راه نجات از خشکسالی انتقال حوزه به حوزه آب است. خشکسالی بیش از 15 سال گذشته در استان کرمان به واسطه اینکه به طور مستقیم در زندگی مردم تأثیر می‌گذارد سبب خسارت فراوانی به کشاورزان و تمام مردم شده است. متأسفانه کم‌آبی سبب شده تا تعدادی از روستاییان مجبور به ترک محل زندگی‌شان شوند و یا با تانکر آب شرب مورد نیاز خود را تأمین کنند.

از طرفی چندین سال است که طرح انتقال حوزه به حوزه آب برای رفع کم‌آبی استان قرار به انجام است اما هنوز هیچ اقدام عملی انجام نشده است.

خود من به‌شخصه بارها در نطق‌های پیش از دستور مجلس اعلام کردم اما هیچ اقدام عملی انجام نشده و نیاز است تا مسئولان از وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی در این‌باره چاره اندیشی کنند و نسبت به انتقال آب به استان تصمیم جدی اتخاذ کنند، چون تنها راه نجات استان همین انتقال حوزه به حوزه آب است. امیدوارم هرچه سریعتر مسئولان تصمیم جدی بگیرند. مردم هم باید نسبت به بهینه‌سازی روش‌های نوین حداکثر تلاش را داشته باشند تا از همین مقدار آب هم استفاده بهینه شود.

* خشکسالی بر تولید پسته هم تأثیر گذاشته است؟

بله اما این مشکل با تغییر شیوه آبیاری از سنتی به تحت فشار تا حدودی برای باغداران سیرجان حل شده است. تولید و صادرات پسته، فعالیتی است که برای 200 هزار نفر به‌طور مستقیم و 700هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در کشور اشتغال ایجاد کرده است.

  • کد خبر : 32796
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار