خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/11 - 13:15
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها

انتقاد نمایندگان‌گیلان از عدم پرداخت اعتبارات مترو

**جمعی از نمایندگان استان گیلان که در کمیسیون‌های اقتصادی و عمران و همچنین فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی حضور دارند به‌طور جدی پیگیر اجرای مصوبه مجلس در خصوص پرداخت اعتبار مترو هستند.

مجلس هشتم در راستای حمایت از حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشور، امسال قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت موظف می‌شد ۲ میلیارد دلار تسهیلات اعتباری (وام) در اختیار راه‌آهن شهری تهران و حومه قرار دهد، در قانون مصوب مجلس مقرر شده بود که بخشی از این تسهیلات به صورت ارزی و بخشی هم به صورت ریالی در اختیار شرکت مترو قرار گیرد، اما این مصوبه مجلس بعد از ابلاغ از سوی رئیس مجلس به دولت با مقاومت دولت مواجه شد و رئیس‌جمهور از ابلاغ این قانون برای اجرا، ممانعت کرد.

امتناع رئیس‌جمهور از ابلاغ این قانون برای اجرا موجب شد تا رئیس مجلس طبق اختیارات قانونی و وظیفه خود این قانون را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کند.

با گذشت چندین ماه از ابلاغ این قانون، همچنان مترو تهران در انتظار دریافت این تسهیلات است و پیگیری‌های متعدد نمایندگان شهر تهران نیز در این خصوص به نتیجه‌ای نرسیده است. در این میان جمعی از نمایندگان استان گیلان که در کمیسیون اقتصادی و عمران و همچنین فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی حضور دارند به‌طور جدی پیگیر اجرای این مصوبه هستند.

کمیسیون اقتصاد پیگیر پرداخت تسهیلات اعتباریبه مترو

"فرهاد دلقپوش" نماینده مردم آستارا در گفت و گو با نشریه گلچین گیلان با اشاره به قرار داشتن موضوع نحوه اجرای قانون پرداخت تسهیلات به مترو در دستور کار کمیسیون اقتصادی، از جدیت‌وپیگیری این کمیسیون درخصوص پرداخت این تسهیلات به مترو خبر داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی نحوه اجرای قانون اعطای ۲ میلیارد دلار تسهیلات به مترو خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس و قانونی که در این خصوص تصویب شده است، دولت موظف بوده تا ۲ میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی به شرکت راه‌آهن شهری تهران (مترو) پرداخت کند، که این موضوع و دلایل اجرایی نشدن آن، این هفته در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

نماینده مردم آستارا با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی بر حسب وظیفه قانونی خود پیگیر اجرای مصوبات مجلس در حوزه این کمیسیون است، گفت: کمیسیون اقتصادی به دلیل اهمیتی که گسترش مترو در شرایط کنونی کشور و به‌خصوص پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها دارد، در خصوص اجرای این قانون مصمم است و بر حسب وظیفه قانونی خود در حال آماده کردن گزارشی درخصوص نحوه اجرای این قانون است.

دلقپوش در خصوص دلایل اجرایی نشدن این قانون بعد از گذشت چندین ماه از ابلاغ آن به دولت، گفت: دلیلی که دولت برای اجرا نکردن این قانون می‌آورد این است که منابع کافی در اختیار ندارد در صورتی‌که محل تأمین این تسهیلات صندوق ذخیره ارزی در نظر گرفته شده است و اگر در این صندوق اعتبار لازم وجود نداشت، دولت در زمان تصویب این قانون باید این موضوع را به مجلس اعلام می‌کرد.

پیگیریها فقط به سئوال از وزرا ختم نخواهد شد

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز با بیان اینکه پیگیر پرداخت تسهیلات یک میلیارد دلاری توسعه مترو تهران از سوی دولت هستیم گفت: شهروندان مترو را وسیله‌ای مطمئن برای حمل و نقل می‌دانند و حتی آن را بر استفاده از وسایل نقلیه شخصی ترجیح می‌دهند. بنابراین با گسترش آن می‌توان به نتایج مطلوبی در خصوص کاهش ترافیک رسید.

عضو فراکسیون شهری مجلس یادآورشد: بر اساس برنامه چهارم توسعه75 درصد جابه‌جایی‌ها باید توسط حمل و نقل عمومی انجام شود و 25 درصد نیز توسط خودروهای شخصی اما می‌توان گفت در حال حاضر این آمار معکوس است.

عضو فراکسیون شهری مجلس تأکید‌کرد: پیگیریهای مجلس برای استفاده شهرداری از تسهیلات صندوق دخیره ارزی به سؤال از وزیر اقتصاد وزیر کشور ختم نخواهد شد و حتی ممکن است سؤال از رئیس‌جمهور نیز مطرح شود.

عضو فراکسیون شهری با بیان اینکه محدود کردن شهروندان راه حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران نیست گفت: شهروندان زمانی گسترش محدوده طرح زوج و فرد را تحمل می‌کردند که آلودگی هوا به مرحله هشدار رسیده بود اما اکنون دیگر چنین اقدامی توجیه ندارد.

مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود با بیان این که زمانی شهروندان گسترده شدن طرح زوج و فرد را تحمل می‌کردند که آلودگی هوا به مرحله هشدار رسیده بود، گفت: اما در وضعیت عادی دلیلی برای این اجبار وجود ندارد. در هر شرایطی نمی‌توان مردم را با این بهانه که امکانات نداریم محدود کرد.

وی ادامه داد: در صورت ادامه این روند باید برای تمام خیابان‌های شهر محدودیت‌های ترافیکی اعمال کنیم.

لاهوتی با بیان این که محدودیت‌های ترافیکی تأثیر چندانی بر کاهش ترافیک نداشته است، گفت: زمانی که محدوده طرح ترافیک را اجرایی کردند به عده‌ای آرم ورود به این محدود‌ه را دادند، گروهی دیگر از شهروندان نیز به صورت هفتگی و روزانه اجازه ورود به محدوده را داشتند و در نهایت وضعیت به حالت عادی بازگشت.

لاهوتی معتقد است: یکی از راههای کاهش ترافیک شناسایی نقاط کور ترافیکی و اصلاحات هندسی یا اعمال انضباط قانونی دراین مناطق است.

وی با اشاره به اینکه از تمام ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی برای جا به‌جایی مسافران شهری استفاده نشده است گفت: متروی تهران در حال حاضر از نیمی از ظرفیت‌های خود برای جا به‌جایی مسافران استفاده می‌کند.

بی‌توجهی به قانون تأمین اعتبار مترو توجیه ندارد

عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تأکید بر اینکه قانون کمک به مترو باید توسط دولت اجرایی شود گفت: در حالی که مجلس به صراحت دولت را مکلف کرده تا برای ساخت و تجهیز متروی تهران اعتبار تخصیص دهد بی‌توجهی به قانون توجیه ندارد.

سیدکاظم دلخوش با اشاره به این که انتظار ما از دولت این است که به وظیفه قانونی خود در قبال مترو عمل کند، گفت: امروز توجه به توسعه مترو، مسئله بسیار مهمی است و با موفقیت هدفمندی یارانه‌ها ارتباط نزدیکی دارد.

وی با بیان این که همه ما در صدد تأمین رفاه شهروندان در شرایط هدفمندی یارانه‌ها هستیم، گفت: علاوه بر این وقتی قانون تأکید بر اختصاص این اعتبار دارد پس باید اجرایی شود و مجلس نیز بر این موضوع تأکید دارد.

دلخوش ضمن ابراز امیدواری برای اجرایی شدن هر چه سریع‌تر قانون مترو، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی همچنان در تهران جریان دارد و با اجرای این قانون به سرعت از جریان افزوده می‌شود.

وی حمل و نقل عمومی را یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی دانست که همه نهادها باید به توسعه آن کمک کنند، از حمایت‌های بیشتر مجلس از این بخش در آینده خبر داد و گفت: مجلس با درک اهمیت این بخش همانند گذشته از آن حمایت کرده و این حمایت‌ها در آینده بیشتر هم خواهد شد.

  • کد خبر : 36944
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار