خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/04 - 15:27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها

انتقاد جعفرزاده از وضعیت نامطلوب بیمه در کشور

**رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: به علت ضعف مدیریتی و ناموفق بودن بازگشت سرمایه در صندوق‌های تامین اجتماعی و بیمه بازنشستگی این صندوق‌ها ورشکسته شده اند.

"سلیمان جعفرزاده " در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت در پاسخ به این سوال که بیمه بازنشستگی شامل چه کسانی می شود گفت: کلیه روستاییان و بسیاری از افراد مثل رانندگان درون شهری و برون شهری، قالیبافان ، خبرنگاران و... مشمول بیمه بازنشستگی می شوند و دولت موظف به بیمه آنهاست، که  دولت برای برخی از مشاغل 20 درصد حق بیمه و برای برخی مشاغل دیگر 17 در صد پرداخت می کند.

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر نامطلوب بودن وضعیت بیمه بازنشستگی درکشور و افزایش سالمندان گفت: صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی ورشکسته هستند و از عهده وظایفی که برای آنها مشخص شده است بر نمی آیند و این وضعیت تا  10 سال آینده نیز ادامه خواهد داشت مگر اینکه کمک های دولت افزایش یابد.

وی با بیان اینکه کشور ما کشور جوانی است و طول عمر در کشور بالا رفته است خاطر نشان ساخت: هر چقدر طول عمر افزایش یابد تامین اجتماعی باید بیشتر هزینه کند و مدت بیشتری بیمه بازنشستگی افراد را پرداخت کند  واین هزینه ها صندوق را با ضرر مواجه می کند.

جعفرزاده تصریح کرد: دولت هر ساله مبلغ هزار میلیارد  تا 2 هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی کمک می کرد، سال گذشته برای صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی بیش از 2 هزار میلیارد تومان بابت فروش سهام در نظر گرفته شد اما در عین حال با مجموع سرمایه گذاری هایی که تامین اجتماعی داشته  است به علت ضعف مدیریتی نتوانست به آن اهداف برسد.

وی یادآور شد: در تمام کشورهای دنیا بازنشستگان را یا دولت تامین می کند یا خودشان  که اگر خودشان بخواهند تامین کنند باید سرمایه گذاری کنند  و از بازگشت سرمایه بیمه شوند که این بازگشت سرمایه در ایران ناموفق بوده است و موجب شده  تامین اجتماعی و صندوق های موجود در کشور همه صد درصد ورشکسته شوند.

طبق گزارش مرکز پژهش های مجلس برآوردهای آماری نشان می‌دهد که طی دو دهه آینده، پدیده سالمندی در کشور ما یک مسئله جدی خواهد بود. افزایش انفجارگونه نرخ زاد و ولد در دهه 1360 و تغییراتی که به تبع آن در ساختار جمعیت کشور ایجاد شده، توجه به پدیده سالمندی را  به عنوان یک پدیده حتمی در آینده  ضرورت می‌بخشد.

در این گزارش آمده است دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مسئول و مرتبط با سالمندان (از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی وسازمان‌های تابعه آن) در حد وظایف جاری خود و اعتبارات تخصیص یافته ، اقداماتی را در زمینه حمایت از سالمندان انجام می‌دهند، اما این اقدامات کافی به نظر نمی‌رسد.

 

  • کد خبر : 36443
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار