خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/07/05 - 17:33
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
نماینده ایرانشهر با توجه به سکونت جوانان در روستاها تأکید کرد:

امکانات ورزشی فعلی قابل قبول نیست

**پیگیری مسائل جوانان تنها به سازمان ملی جوانان منتهی نمی‌شود. نیازهای ورزشی جوانان در حوزه انتخابیه من به شدت قابل تأمل است در حالی‌که اکثر جمعیت حوزه انتخابیه من در روستاها ساکن هستند هیچ فضا و زیرساختی برای ورزش جوانان نیست.

«محمدقیوم دهقانی» نماینده 40ساله ایرانشهر، سرباز و الگان با بیان این مطلب درباره ترکیب جمعیتی حوزه انتخابیه خود می‌گوید: در زمان مدیر قبل سازمان ملی جوانان مکاتبات و گفت‌وگوهایی با او برای حل و فصل مشکلات جوانان حوزه انتخابیه‌ام داشتم ولی در حال حاضر از طریق سازمان تربیت‌بدنی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالبات جوانان را پیگیری می‌کنم.

گفت‌وگوی روزنامه مندیل با محور جوان بودن جمعیت ایرانشهر انجام گرفت. شهردار ایرانشهر و رئیس شورای شهر این شهر تأکید دارند که جمعیت جوان این منطقه سبب شده تا ایرانشهر از نظر جوانی جمعیت در صدر آمار کشور قرار بگیرد اما متناسب با این پتانسیل برنامه و طرحی برای این خطه مطرح نشده است.

با دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همین موضع را مطرح کردیم. او نیز به جوان بودن جمعیت ایرانشهر اشاره کرد و خواستار توجه وزارت کشور و سازمان ملی جوانان به این موضوع شد تا در صورت در صدر قرار گرفتن ایرانشهر از این منظر در کشور دستکم برنامه‌ریزی مؤثرتر، مدون و بهتری برای این خطه انجام بگیرد.

دهقانی با اشاره به روستانشین بودن جمعیت حوزه انتخابیه‌اش و حضور جوانان بسیار در همین محدوده می‌افزاید: «در بخش‌هایی نظیر آشار، جلگه، هاشم‌آباد و نظایر آن با وجود فعالیت‌ و زندگی جوانان کمترین فضای ورزشی و امکاناتی که این پتانسیل عظیم بتواند ورزش کنند وجود ندارد و لازم است سازمان تربیت‌بدنی کشور و استان به این مقوله توجه بیشتری داشته باشند.»

گفت‌وگوی حاضر با توجه به فرضیه رتبه نخست ایرانشهر از منظر جوان بودن جمعیت با نماینده این شهرستان انجام گرفت تا فتح‌ بابی باشد برای سایر مسئولان کشوری و استانی تا در صورتی‌که ایرانشهر از چنین پتانسیلی برخوردار است بتوان برای آن تصویر بهتری ترسیم کرد.

«به گفته مسئولان شهر ایرانشهر از شهردار و اعضای شورای شهر یا ریاست بین شورا «ایرانشهر» جوانترین شهر کشور در حال حاضر است. این موضوع را به عنوان نماینده پیگیری کردهاید و در مواجهه با آن با سازمان ملی جوانان ارتباطی برقرار کردهاید تا در صورت انطباق ادعای مسئولین شهری با آمارهای کشور خدماتی به جوانان ارائه شود یا برنامهریزی در اینباره برای جوانان ایرانشهری صورت گیرد؟

پیش از طرح چنین موضوعی حمایت از جوانان هنرمند حوزه انتخابیه به ویژه در ایرانشهر در دستور کار بنده قرار داشته است. برنامه‌های بسیار خوبی نیز برای جوانان فعال در حوزه فرهنگ و سنت منطقه تدارک دیدیم. درباره شعرای جوان به ویژه با توجه به اینکه ادبیات و زبان در حفظ بسیاری مؤلفه‌های فرهنگی کشور مؤثر است اقداماتی انجام گرفت زیرا زبان بلوچی کلمات و مؤلفه‌های اصیل ایرانی را در خود جای داده است. با این وصف در خصوص موضوع جوان بودن جمعیت ایرانشهر و حمایت از این عزیزان که سرمایه‌های امروز و فردای جامعه ما هستند مکاتباتی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین با سازمان ملی جوانان انجام گرفته است. با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق جمعیت ایرانشهر (حدود 70 درصد) را جوانان تشکیل می‌دهند و در عین حال جمعیت زیر 30 سال کشورمان نیز قابل توجه‌اند چه در ابعاد محلی و چه در ابعاد ملی موضوعاتی را برای بهبود شرایط جوانان پیگیری کرده‌ام.

با توجه به اینکه شما دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هستید و یکی از فعالیتها و وظایف این کمیسیون نیز در ارتباط با جوانان و به ویژه سازمان ملی جوانان است، آیا به طور خاص گفتوگویی با رئیس سازمان ملی جوانان درباره ایرانشهر و جمعیت آن داشتهاید؟

البته در کمیسیون بحث‌های ملی را پیگیری کرده‌ایم و می‌کنیم. پیش از مدیریت فعلی سازمان ملی جوانان گفت‌وگوهایی خاص منطقه ایرانشهر با این سازمان داشته‌ام. در حال حاضر نیز پیگیر مسائل جوانان ایرانشهر هستیم به ویژه مطالباتی که به سازمان جوانان بازمی‌گردد.

حال با توجه به شرایطی که در مورد جمعیت ایرانشهر و حوزه انتخابیه شما مرور کردیم از جانب قشر جوان ایرانشهر چه مطالباتی مطرح است که برای تحقق آن به شما مراجعه میکنند؟

اکثر تقاضاها به مساعدت و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه فعالیت آنها بازمی‌گردد. اگر چه این اداره کل نیز همکاری و مساعدت‌هایی داشته است اما می‌طلبد که با توجه به فعالیت جوانان ایرانشهری توجه بیشتری به آنان صورت بگیرد. موضوع دیگر مرتبط با جوانان و مسئله مورد مطالبه آنان بحث زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی است.

در این زمینه نیز در مدت اخیر فعالیت‌ها و پیگیری‌هایی از طریق سازمان تربیت‌بدنی کشور برای تأمین زیرساخت‌های ورزشی حوزه انتخابیه‌ام چه در ایرانشهر و چه در سایر شهرستان‌ها داشته‌ام. نکته مهم در این‌باره به موضوع روستایی بودن مناطق حوزه انتخابیه من بازمی‌گردد. متأسفانه با وجود جمعیت بالای حوزه انتخابیه من که ساکن و فعال در روستاها هستند امکانات ورزشی مناسب برای آنها فراهم نیست که بنده به طور مستمر در جهت تحقق خواسته‌های این قشر از جوانان تکاپو داشته‌ام.

 مثلاً در بخش آشار، پارود و جلگه و یا چاه‌ هاشم و نظایر آن هیچ‌گونه امکانات ورزشی از طرف سازمان تربیت‌بدنی کشور برنامه‌ریزی و عملیاتی نشده است. مناطق و مراکز شهرستان‌ها نظیر دلگان، سرباز و زابلی فاقد امکانات ورزشی قابل قبول هستند. اخیراً به مناسبت هفته دولت شاهد افتتاح یک باب استخر در شهر راسک مرکز شهرستان سرباز بودیم که جای تقدیر و تشکر دارد اگر این قبیل کارها مستمر و سریع‌تر انجام گیرد.

یکی از مهمترین اقدامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به هنگام بودجهریزی سالانه و یا برنامههای 5 ساله کشور است. با توجه به این خصوصیت حوزه انتخابیهتان یعنی جوان بودن جمعیت چه اقدامی برای بهبود بودجه استان و حوزه انتخابیه خود در زمینه جوانان کردهاید؟

بحث بودجه و فعالیت نمایندگان یک اقدام کلی است و خیلی در جزئیات برنامه نمی‌توان در مجلس وارد شد اما در این زمینه براساس انعکاس مطالبات مردم و پیگیری‌هایی که بنده و سایر نمایندگان سیستان‌وبلوچستان برای تصویب در بودجه انجام گرفت متأسفانه در سال جاری با وجود همان پیگیری‌ها هنوز بودجه‌های مربوط به حوزه انتخابیه‌ام محقق نشده است. علت این نقیصه هم عدم پیگیری مدیران استانی است.

 وقتی ردیفی از بودجه به موضوع کلان جوانان و یا تربیت‌بدنی و ورزش اختصاص می‌یابد این دیگر وظیفه مدیران استانی است که با ارائه طرح و پروژه‌های منطقی و برنامه‌ریزی شده خود بتوانند بخشی از این بودجه مصوبه را به سمت استان هدایت و مشکل مردم و به ویژه جوانان را برطرف کنند.

از این بعد که شما به عنوان نماینده بتوانید به هنگام بودجهریزی و تصویب بودجه سالانه نواقص مدیران استانی را جبران کنید؟

به هر حال توجه داشته باشید که تغییر بودجه و کاهش و افزایش آن به دست مجلس فقط تا حدود 5 درصد به دست نمایندگان امکان‌پذیر است بنابراین چنین محدودیتی باعث می‌شود که پیگیری‌های اولیه در بهبود بودجه مؤثرتر واقع شود و قبل از تنظیم برنامه و بودجه از طریق دولت و نمایندگان انجام بگیرد.

  • کد خبر : 28311
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار