خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/09 - 11:23
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
ابوالقاسم رحمانی:

اقلید را از بن‌بست خارج می‌کنیم

**اقلید منطقه‌ای کوهستانی است و شامل 93 روستا که نه راه ارتباطی مناسبی با یکدیگر دارند و نه گازکشی شده‌اند.

نبود راه ارتباطی مناسب میان روستاها از یک طرف و با فضای بیرون از طرف دیگر نه تنها بحث آموزشی را در این منطقه با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است، بلکه اقلید را در بن‌بست قرار داده و روی اشتغال و پیشرفت این شهرستان نیز تأثیر بسیاری گذاشته است. به همین دلیل یکی از اولویت‌های مسئولان این شهر و به‌ویژه نماینده آن، ایجاد راههای ارتباطی میان روستاها و همچنین فضای بیرون است. از سوی دیگر پروژه بزرگ جاده طریق‌الرضا نیز که خوزستان را به خراسان متصل می‌کند، از این شهرستان می‌گذرد و می‌تواند باعث تحولی شگرف در این منطقه شود. ابوالقاسم رحمانی، نماینده اقلید و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ویژه‌نامه مجلس روزنامه خبر جنوب درباره فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه مسیر طریق‌الرضا، راههای ارتباط روستایی و گازکشی منطقه سخن گفته است.

بزرگراه طریق‌الرضا با عبور از منطقه اقلید می‌تواند نقش بسیار مهمی در زمینه ارتباط اقلید با شهرها و حتی استان‌های دیگر داشته باشد، به همین دلیل احداث و تکمیل آن نقش بسیار ارزشمند و پررنگی در توسعه منطقه اقلید خواهد داشت. این مسیر اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

جاده طریق‌الرضا از مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور به استان فارس است و اقلید را به نوعی با یزد، یاسوج، خوزستان و خراسان متصل و مرتبط می‌کند. این جاده در واقع مسیری است که حضرت امام رضا(ره) برای رسیدن به مرو از آن عبور کرده است. این مسیر از خوزستان تا یاسوج تقریباً تکمیل شده است و فاصله یاسوج تا بزرگراه اصفهان که مسیری 180 کیلومتری است، هنوز انجام نشده و طرح در این منطقه در دست مطالعه است. در این میان 25 کیلومتر از این مسیر از اقلید می‌گذرد یعنی حد فاصل دوراهی ابرقو تا تونل حضرت اباصالح که مشغول انجام فعالیت عمرانی در این زمینه هستیم.

چه کارهایی در این زمینه انجام شده است؟

ما در سال جاری برای اجرای این پروژ ه 30 میلیارد بودجه تصویب کردیم. در حال حاضر پیمانکار حدود 20 کیلومتر از این مسیر را بستر‌سازی کرده و حتی زیرآسفالت آن انجام شده است. در عین حال که تونل اباصالح در این مسیر پیشرفت کار را اندکی به تأخیر انداخته است.

 فعالیت‌های عمرانی این تونل چند سالی است آغاز شده و مردم منطقه منتظر شنیدن خبر تأسیس آن هستند.

بله، کارهای اجرایی این تونل از 6 سال پیش آغاز شده است و باید تاکنون به اتمام می‌رسید؛ اما به دلیل استفاده از روش‌های سنتی و انفجاری، محدودیت اعتبارات و سختی کار حفاری در فضای سنگی تونل کار عمرانی آن همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر این تونل در چه مرحله‌ای قرار دارد و فکر می‌کنید فعالیت‌های عمرانی آن چه زمانی به پایان می‌رسد؟

تونل اباصالح 2700 متر طول دارد و از جمله طولانی‌ترین تونل‌های کشور است. خوشبختانه بخش سخت کار یعنی حفاری آن در حال حاضر به اتمام رسیده و تونل تا انتها سوراخ شده است. پیمانکار مشغول عملیات خاک‌برداری کف و لاینینگ است. تأسیس این تونل در حال حاضر از اولویت‌های اصلی ماست. در احداث این تونل تاکنون 20 میلیارد هزینه شده و ما برای تکمیل آن به حدود 70 میلیارد بودجه دیگر احتیاج داریم که در صورت تأمین این اعتبار فکر می‌کنم این تونل تا سال 90 به بهره‌برداری برسد.

یکی از ویژگی‌های منطقه اقلید پراکندگی روستاها از یکدیگر است که موجب شده ارتباط آن‌ها با یکدیگر به حداقل برسد و خود این مسئله مشکلات بسیاری را به‌ویژه در زمینه آموزش و اشتغال ایجاد کرده است. این موضوع همواره به عنوان یکی از اولویت‌های این منطقه مطرح بوده است. در این زمینه چه کرده‌اید؟

اقلید شامل 93 منطقه روستایی است که به صورت پراکنده در سه دشت ایجاد شده‌اند و همین پراکندگی خدمات‌رسانی به آن‌ها را مشکل کرده است. در فصل زمستان هم به دلیل برف سنگین ارتباط این روستاها به طور کلی از هم قطع می‌شود. یکی از اقدامات در این زمینه احداث همین تونل اباصالح است که در صورت افتتاح، مانع از بسته شدن ارتباط روستاها در زمستان شده و حدود 13 کیلومتر مسیر ارتباط با یاسوج را کوتاهتر می‌کند. از طرف دیگر با توجه به برخی مشکلاتی که اشاره کردید، احداث راههای ارتباطی میان روستاها جدی‌تر گرفته شد، به طوری که در حال حاضر کلیه روستاها ارتباط جاده‌ای با هم دارند و ما حتی برای روستاهای بالای 20خانوار نیز راه ارتباطی ایجاد کرده‌ایم. از سوی دیگر اقلید در گذشته فقط با یاسوج مرتبط بود، اما اکنون اقلید از طریق گردنه چائو با شیراز ارتباط دارد، در صورت اتمام جاده پادنا، با اصفهان نیز مرتبط می‌شویم.

جاده پادنا جاده‌ای استراتژیک است که احداث آن می‌تواند برای کشاورزان منطقه بسیار حیاتی باشد، به همین دلیل خواهان احداث سریع‌تر آن هستند. این پروژه در چه مرحله‌ای است و چه زمانی افتتاح می‌شود؟

به دلیل اهمیت این جاده، استان اصفهان بخش اعظم آن را که مربوط به آن استان بوده به پایان رسانده و اکنون تنها 13 کیلومتر جاده کوهستانی مانده تا دژ کرد را به شهر سمیرم متصل کنیم. در این منطقه علاوه بر 16 هزار هکتار باغ سیب، 6 هزار هکتار کشت دیم بادام داریم. جاده پادنا نقش بسیار مهمی در انتقال مواد کشاورزی و میوه‌جات به مراکز توزیع ایفا خواهد کرد و بر درآمدزایی منطقه می‌افزاید، به همین دلیل ما به شدت پیگیر اتمام این جاده کوهستانی هستیم. چندی پیش نیز در جلسه‌ای با وزیر محترم راه بحث این جاده مطرح شد و قرار بر این شد تا با تصویب بودجه‌ای مناسب این جاده تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به دلیل مهاجرت بسیاری از مردم این منطقه شاهد تعطیلی برخی مراکز آموزشی در اقلید هستیم. برای برون‌رفت از این معضل مهم چه طرح‌هایی ارائه کرده‌اید؟

خشکسالی‌های پی در پی در چند سال اخیر و کوهستانی بودن منطقه باعث شده متأسفانه بسیاری از مردم اقلید برای یافتن کاری بهتر به شهرهای دیگر مانند شیراز و یاسوج مهاجرت کنند. این اقدام علاوه بر کاهش جمعیت روستاها موجب شده حد نصاب دانش‌آموزان نیز کمتر از استاندارد تعریف شده آموزش و پرورش باشد و در نتیجه بسیاری از کلاس‌های درس تعطیل شدند یا در حال تعطیلی هستند. این موضوع نیز از معضلات عمده منطقه است. در این زمینه نیز بعد از بررسی‌ها و مطالعات اولیه به این نتیجه رسیدیم که می‌توان با ایجاد مدارس و مراکز آموزشی شبانه‌روزی این مشکل را مرتفع کرد. به همین دلیل مذاکره برای احداث چنین مجموعه‌ای به طور جدی در حال پیگیری است.

 البته در این شرایط خبر از تأسیس دانشگاه دولتی در اقلید نیز به گوش می‌رسد.

بله، مطمئن باشید به دلیل اهمیت آموزش، ما با جدیت درصدد ایجاد فضای آموزش برای کودکان این منطقه محروم هستیم. از سوی دیگر در سفر دوم ریاست جمهوری به منطقه مصوب شده دانشگاهی دولتی نیز در اقلید تأسیس شود که احداث این دانشگاه به دلیل بالا بردن سطح فرهنگ و دانش جوانان با استقبال مسئولان مواجه شد.

به دلیل کوهستانی بودن منطقه و سرمای شدید زمستان مردم خواهان تسریع در گاز‌رسانی به روستاها هستند، این امر چه زمانی محقق می‌شود؟

متأسفانه با وجود سرمای بسیار شدید هوا در این منطقه کوهستانی، روستاهای ما هنوز از نعمت گاز بی‌بهره‌اند. این موضوع نیز از اولویت‌های ما بوده و با پیگیری‌های انجام شده، امسال گاز‌رسانی به سه شهر سده، دژکرد و حسن‌آباد عملیاتی می‌شود.

 دلیل تأخیر این مسئله چه بوده است؟

همان‌طور که اشاره شد، به دلیل پراکندگی روستاها از هم ما برای گازکشی منطقه نیازمند به حداقل 120 کیلومتر خط گاز هستیم. مضاف بر این فاصله خرم‌بید (محل آغاز گازکشی برای ورود گاز) تا نخستین روستای اقلید، 50 کیلومتر است.

به دلیل درخواست‌های مکرر مردم منطقه برای برخورداری از نعمت گاز، قول چه زمانی را برای گاز‌رسانی به اولین روستا می‌دهید؟

در این زمینه ما مذاکرات بسیاری را با وزارت نفت و اداره گاز انجام داده‌ایم. طبق توافقات صورت‌گرفته در صورت تأمین بودجه لازم تا قبل از پایان سال روستای خنجشک اولین روستایی خواهد بود که گازکشی می‌شود. در حال حاضر توافق ما با شرکت ملی گاز ایران قراردادی 400روزه است که از چهارم تیرماه اجرایی شده و آن‌ها متعهد شده‌اند در این فاصله زمانی منعقد شده اقلید را گاز‌رسانی کنند.

به عنوان سؤال آخر به صورت فهرست‌وار به دیگر اولویت‌های منطقه اقلید اشاره کنید.

اولویت‌های ما به طور کلی در بحث آب، صنعت، خدمات زیربنایی و راههای ارتباطی خلاصه می‌شود. احداث کارخانه فولاد نیز با جدیت در حال پیگیری است که در سفر سوم رئیس‌جمهور پیشنهاد شده و کارهای مطالعاتی‌اش در حال انجام است. همچنین در زمینه مسکن به صورت جدی وارد خواهیم شد، در این زمینه هم تکمیل کارخانه خانه‌های پیش‌ساخته که قادر است در سال 2 میلیون مربع خانه پیش‌ساخته تولید کند، از دیگر اولویت‌های ما محسوب می‌شود.

  • کد خبر : 23595
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار