خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/13 - 11:16
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
غضنفرآبادی:

اعتبار 72 میلیارد تومانی بازسازی بم در پیچ و خم اداری معلق مانده است

**نماینده مردم بم، ریگان و فهرج درباره بازسازی بم پس از 7 سال از زلزله معروف این شهرستان گفت: اعتبار 72 میلیارد تومانی مصوبه دور سوم سفر ریاست‌جمهوری که قرار بود به این شهرستان تعلق بگیرد در پیچ و خم اداری معلق مانده و هنوز بسیاری از اقدامات انجام نشده است

"موسی غضنفرآبادی" در گفت وگو با هفته نامه نگارستان درباره بازسازی بم پس از زلزله گفت: پس از وقوع زلزله دلخراش پنجم دی ماه سال 82 که علاوه بر فوت دهها هزار نفر از شهروندان خسارت شدیدی به زیرساخت‌های شهری وارد کرد، نظام جمهوری اسلامی عزم خود را بر بازسازی این شهر جزم کرد.

وی افزود: در جریان بازسازی بم اقدامات بسیار خوبی در شهرستان انجام شد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به ساخت وساز واحدهای مسکونی مردم اشاره کرد.

غضنفرآبادی با اشاره به برخی مشکلات موجود در بحث عمران شهری ادامه داد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند بم را مستحکم‌تر و آباد‌تر از گذشته خواهیم ساخت، این شعار تحقق یافت و شهر بم دوباره استواری و آبادانی خود را به‌دست آورد.

این نماینده مجلس گفت: در پی سفر دور سوم رئیس‌جمهور 720 میلیارد ریال برای ادامه روند بازسازی شهرستان بم اختصاص یافت که با پرداخت و هزینه کرد این مبلغ می‌توان گفت که بم به شرایط مطلوب خود می‌رسد.

 غضنفرآبادی ادامه داد: زلزله دلخراش بم به ما هشدار داد تا بحث مقاوم‌سازی و استانداردسازی را رعایت نمایم و این مهم نباید فراموش شود.

وی گفت: مشکلات موجود در شهرستان بم عمده بحث عمران شهری نظیر آسفالت و بهسازی معابر، کوچه‌ها و برخی از خیابانهای اصلی است که در اثر زلزله و عبور و مرور بیش از حد ماشین‌آلات سنگین در جریان بازسازی خسارت دیده‌اند اما امید است مابقی کارها با تحقق اعتبارات مصوب، رفع شود.

به گفته غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس هنوز 50 درصد مساجد و تکایای تخریب شده در زلزله بازسازی نشده و مردم شهرستان بم در کوچه‌های آسفالت نشده تردد می‌کنند.

نماینده مردم بم ادامه داد: در زمان وقوع زلزله 104 مسجد که در کانون زلزله قرار داشتند تخریب شدند که از این تعداد 50 درصد بازسازی شده و برای 50 درصد باقیمانده کاری صورت نگرفته است و از طرفی اعتبار 72 میلیارد تومانی مصوبه دور سوم سفر ریاست‌جمهوری که قرار بود به این شهرستان تعلق بگیرد در پیچ و خم اداری معلق مانده و هنوز بسیاری از اقدامات انجام نشده است.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با گلایه از برخی افراد که وقوع زلزله در بم را نه به خاطر دلایل علمی بلکه به خاطر رواج گناه دانسته بودند، گفت: مردم بم متدین، شیعه و ولایتمدار هستند و مراسم پر شور تاسوعا و عاشورای امسال نیز این موضوع را ثابت کرد و آبروی بم را که به خاطر گفته اشتباه برخی افراد که وقوع زلزله را به خاطر گناه و فساد عنوان کرده و زیر سؤال برده بودند دوباره احیا کردند. این موضوع نشانه دینداری و امید جوانان بم است اما آنچه که آینده آنان را تهدید می‌کند مشکل بیکاری است.

غضنفر آبادی افزود: یکسری از فعالیت‌ها در رابطه با واحد‌های اداری و مسکونی انجام شده اما در حوزه عمران شهری اقداماتی مانند آسفالت برخی کوچه و خیابان‌ها، تکمیل شبکه آب و برق‌رسانی هنوز باقی مانده که در صورت دریافت بودجه تصویبی در دوره سوم سفر ریاست‌جمهوری انجام خواهد شد.

زلزله 8/6 ریشتری ساعت پنج و 28 دقیقه و 59 ثانیه روز جمعه پنجم دی ماه 1382 در بم آنچنان ویرانگر بود که تنها در مدت 12 ثانیه علاوه بر ویرانی شهرهای بم و بروات باعث جان باختن دهها هزار نفر شد. بر اساس گزارش‌های رسمی در زلزله بم 23 هزار واحد مسکونی شهری و 18هزار خانه روستایی در 250 روستای این شهرستان تخریب یا دچار خسارت شدید شدند.

  • کد خبر : 34926
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار