خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/17 - 11:29
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
محمد مهدی شهریاری تاکید کرد

اراده قوی نمایندگان مجلس برای حل مسئله جوانان

**هفته‌های گذشته حرکتی تقریبا یکدست از سوی نمایندگان مجلس‌نشین انجام شد که به نظر می‌رسید پیش از آن مدت‌ها بر سر این مسئله رایزنی‌های لازم انجام شده است. طرح تشکیل وزارت ورزش و جوانان وقتی در صحن علنی مجلس مطرح شد با به دست آوردن رأی قاطع و موافق نمایندگان توانست این باور را تقویت کند که به هر حال نمایندگان مجلس به ضرورت برنامه‌ریزی خاصی برای جوانان اندیشیده‌اند. از آنجا که جمعیت جوان کشور ما بیش از نیمی از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌‌دهد توجه به این گروه بزرگ باید یکی از عوامل تأثیر‌گذار در برنامه‌ریزی‌های

در گیرودار تعویض ریاست سازمان و معلق ماندن مدیریت آن طرح ایجاد یک وزارتخانه جدید که به انحلال سازمان ملی جوانان می‌انجامد از سوی نمایندگان مطرح و با استقبال روبه‌رو شد. هفته‌نامه «ارمغان» خراسان شمالی در زمینه تشکیل وزارت جوانان و ورزش با" محمد مهدی شهریاری" نماینده بجنورد، مانه و سملقان در مجلس  گفت و گویی داشته که با هم می‌خوانیم:

به تازگی خبرهایی منتشر شد که نشان از تلاش نمایندگان برای تشکیل یک وزارتخانه جدید به نام «وزارت ورزش و جوانان» داشت. این اقدام نمایندگان انحلال دو سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی را قطعا در پی خواهد داشت. نظر شما در باره تشکیل یک وزارتخانه جدید چیست؟

من فکر می‌کنم تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان اقدام بسیار خوبی بود که از سوی نمایندگان مجلس انجام شد و این تصمیم نشان می‌دهد که در مجلس اراده‌ای قوی برای بهبود بخشیدن به شرایط جوانان کشور وجود دارد. اگر نگاهی منطقی به آمار سنی هموطنانمان داشته باشیم باید بپذیریم که بیش از نیمی از جمعیت کشورمان را جوانان تشکیل می‌دهند پس به هر حال این جمعیت 70-60 درصدی باید دقیقا همین سهم را در برنامه‌ریزی‌های کشور داشته باشد و این سهم خواه‌‌ناخواه از آن همین جمعیتی است که هرم سنی‌شان نشان از جوان بودنشان در کشور ما دارد. اگر بخواهیم مسئله را بهتر بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که وقتی گروهی اکثریت یک جمع را تشکیل می‌دهند، پس برآوردن خواسته‌های آن گروه باید نخستین کاری باشد که تمامی اعضای گروه در آن مشارکت خواهند داشت. در حال حاضر جوانان بیشترین جمعیت کشور ما را تشکیل می‌‌دهند پس بی‌اغراق باید بیشترین سهم در برنامه‌ریزی‌های کشور معطوف به این برآوردن خواسته‌‌های جوانان باشد. ما نمی‌توانیم این پتانسیل را از نظر دور بداریم و در برنامه‌ریزی‌های با این گروه نیز مانند دیگر گروه‌ها برخورد کنیم. به هر حال وقت آن رسیده که تمامی مسئولان اجرایی و برنامه‌ریزان کشور با پذیرش این واقعیت که جوانان جمعیتی بزرگی در کشور را تشکیل می‌دهند درصدد برآوردن نیازهای آنان باشند.

این تصمیم مجلس متأثر از کاستیهایی بود که در سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی به چشم میخورد، یعنی نمایندگان عملاً از بهبود شرایط این دو سازمان دولتی نا امید شدهاند؟

الان سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت‌بدنی در استان‌ها چندان که باید و شاید منسجم کار نمی‌کنند و معمولاً یک‌سری فعالیت‌های پراکنده و غیرمنسجم از این دو دستگاه دولتی می‌بینیم اگر بودجه به دستشان برسد بخشی از آن را در شهرستان‌ها صرف می‌کنند. ما در سازمان تربیت‌بدنی مشکلاتی خیلی عمده‌ای داشتیم. این مشکلات در تمامی بخش‌های ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و زیرساخت‌های ورزشی بوده و اصلاً کار منسجمی از سوی سازمان تربیت بدنی تاکنون انجام نشده است. در پی این بحث طبعا ما نظارت منسجمی را نیز بر کار این دستگاه دولتی نمی‌بینیم، چون زیر نظر ریاست جمهوری اداره می‌شود مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند نظارتی بر فعالیت این سازمان داشته باشد از سوی دیگر رئیس سازمان تربیت بدنی در هیأت دولت هم حق رأی ندارد الان با انجام این کار یک بودجه خاصی اختصاص داده خواهدشد و با سند راهبردی که نوشته خواهد شد و با بررسی وضعیت استان‌ها با توجه به پتانسیل‌ها و نیازهای هر استان می‌توان برای بهبود اوضاع ورزش کشور برنامه‌ریزی کرد به نظر من تاکنون امکانات ورزشی بسیار ناعادلانه در کشور توزیع شده است مثلاً ما می‌بینیم استان‌های که نزدیک‌تر به مرکز هستند یا افرادی که نفوذ بیشتری در هیأت حاکمه داشتند متأسفانه تا جایی که توانسته‌اند امکانات دولتی را به مناطق خودشان برده‌اند توانسته‌‌اند امتیازات بیشتر کسب کرده و در مقابل ساکنان نقاط محروم که اتفاقا بیش از دیگر مناطق نیازمند امکانات و توسعه ورزش هستند همواره در محرومیت غلتیده‌‌اند. به نظر می‌رسد اصلاً از فهرست توسعه حذف شده و به دست فراموشی سپرده شده‌اند. در حال حاضر ما فاصله فاحشی از نظر سرانه فضای ورزشی و امکانات ورزشی در استان‌‌های کشور مشاهده می‌کنیم که امیدواریم با تشکیل وزارت ورزش و جوانان اوضاع بهبود یابد چون وقتی وزارتخانه تشکیل شود این فاصله‌ها باید کمتر شود. به هر حال با برنامه‌ریزی خاصی که می‌کنند و نظارتی که نمایندگان بر اجرای آن دارند باید حداقل سرانه‌‌ای ورزشی نصیب همه استان‌های کشور بشود. ما الان شهرهایمان استادیوم ورزشی ندارند و این فاجعه بزرگی است اما شهرهای کوچک بعضی استان‌ها می‌بینیم که استادیوم چند هزار نفری دارند یا چندین زمین ورزشی دارند در حالی‌که مردم بسیاری از استان‌ها از داشتن حداقل امکانات ورزشی محروم هستند به‌خصوص در استان خراسان شمالی که فکر می‌کنم از نظر فضای ورزشی از جمله محروم‌ترین استان‌های کشور باشیم و من امیدوارم با مدیریت واحدی که ایجاد خواهد شد بتوانیم شاهد کم شدن این فاصله‌ها باشیم چرا که معتقدم هرچقدر این برنامه‌ریزی‌ها سبب خواهد شد تا این جمعیت 70 درصدی زیر سی سال کشور نسل جوان و شادابی بشوند و این می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در مدیریت کشور و آینده کشور خواهد داشت.

در مسابقات گوانگژو بیشترین امتیازاتی که از سوی ورزشکاران کشورمان کسب شد در رشتههای انفرادی بود و این نشان میداد که خود ورزشکاران به این مهم دست پیدا کرده بودند اما در مقابل در ورزشهای گروهی موفق نبودیم که این ضعف میتواند نشانه این باشد که در ورزش کشور برنامهریزی منسجم و کارآمدی حاکم نیست. الان فکر میکنید تشکیل وزارت ورزش و جوانان چقدر برنامهریزی بشود در حوزه ورزش که ورزش قهرمانی هدفمند شود؟

من فکر می‌کنم تشکیل وزارتخانه نقش مؤثری خواهد داشت چون مدیریت وقتی به شکل وزارتخانه‌ای باشد و مسئولان بدانند که باید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ بدهند مطمئناً در برنامه‌ریزی‌ها و اختصاص هزینه‌ها به ویژه برای مناطق محروم دقت و تلاش بیشتری خواهند داشت. می‌دانید که بسیاری از افرادی که در مسابقات گوانگ‌ژو مدال آوردند در مناطق نه چندان برخوردار کشور ساکن بودند و در واقع با تلاش فردی خودشان توانسته بودند با تلاش شبانه‌روزی به این آمادگی دست یابند. اگر زیرساخت‌های ورزش ما درست بشود و اگر توجه به ورزش اساسی انجام بگیرد مطمئناً ما می‌‌توانیم در مسابقات بعدی مدال‌هایمان را دوبرابر کنیم با توجه به این‌که ما در بخش بانوان هم فعالیت‌های نوپایی داریم که با توجه به این که 50 درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند اگر به این بخش همه توجه شایانی بشود استعدادهای زیادی کشف و پرورش داده خواهد شد که قطعا مایه سربلندی کشورمان خواهند بود. توجه به ورزش بانوان در سراسر کشور می‌تواند به مدال‌آوری قهرمانی ما در رشته‌های بانوان کمک کند و در رشته‌هایی که در سال گذشته اصلاً شرکت نکرده‌‌ایم برنامه‌ریزی کرده و فعالیت کنیم. هرچقدر هم در میدان‌های جهانی تأثیر‌گذار و موفق باشیم توجه به کشورمان در مجامع بین‌المللی بیشتر خواهد شد و از این طریق خواهیم توانست در جذب سرمایه‌گذار برای کشورمان موفق باشیم. در حال حاضر در تمام دنیا همه این مقولات به هم پیوند خورده‌‌اند و اینطور نیست که ما به یک بخش توجه کنیم و از بخش‌های دیگر غافل شویم.

نمایندگان مجلس هم با توجه به اتفاق‌ها و مسائلی که در گذشته پیش آمده و پیشامدهایی که مشاهده شده به این باور رسیده‌است که با توجه به تجربیات کشورهای دیگر دنیا که بسیاری از آنها وزارت ورزش دارند راهکاری برای حل مسئله ورزش کشور بیابد و نخستین گام برای قرار گرفتن در مسیر حل مشکل ورزش کشو ر از سوی نمایندگان مجلس تشکیل وزارت ورزش و جوانان بوده است و خوشبختانه رأی بالایی در مجلس آورد. دولت هم به هر حال راضی نبود از این تصمیم نمایندگان چون به هر حال دو سازمان از سیطره مستقیم دولت خارج خواهند شد و به گستره نظارت مجلس خواهند پیوست اما من معتقدم دولت هم از ا ین تصمیم نمایندگان نفع خواهد برد چرا که هرچقدر رضایت در میان جوانان ما بیشتر باشد به نفع دولت هم خواهد بود.

فکر میکنید تشکیل این وزارتخانه به قانون بودجه سال 90 خواهد رسیدیا نه؟

باید به بودجه سال آینده برسد چون هنوز که بودجه تقدیم مجلس نشده است می‌توانند الان حداقل کارهای سخت‌افزاری‌اش را انجام بدهند برای سال 90 و ما نمایندگان مجلس مسلما انتظار داریم که این کار حتماً انجام بشود و بر این باوریم که این تغییر از سوی دولت انجام خواهد شد.

سازمان ملی جوانان تاکنون به عنوان یک سازمان منفعل عمل کردهاست، هرچند اهداف بزرگی برای آن در نظر گرفته شدهبود اما عملاً ما شاهد رخوت در این سازمان هستیم. همین انفعال سبب تصمیمگیری برای حذف این سازمان شده است؟

بله ما متأسفانه از جوانانمان همیشه استفاده ابزاری کرده‌ایم بعد از این‌که پل گذشتیم قول‌هایی که دادیم به جمعیت جوان کشور و برنامه‌ریزی‌ها و اهدافی که برایشان تعریف کردیم را از یاد برده‌ایم البته سازمان ملی جوانان تازه‌تأسیس بود و خیلی اهداف مشخصی نداشته است اما به نظر من یکی از معاونت‌‌های اصلی وزارتخانه جدید ورزش و جوانان با عنوان معاونت جوانان خواهد بود که با برنامه‌ریزی منسجم‌تر خواسته‌های جوانان پیگیری خواهد شد.

ما نباید به خواسته‌های جوانانمان لباس سیاسی بپوشانیم اما متأسفانه بررسی فعالیت‌های گذشته نشان می‌دهد که برخورد با مسئله جوانان هرگز جدای از سیاست نبوده‌ است با این که این سازمان ملی جوانان این همه تشکیلات هم داشت هیچ حضور و نماد عینی در جامعه ما از این سازمان نمی‌دیدیم که امیدواریم با ایجاد وزارتخانه جدید مردم و به ویژه جوانان شاهد ایجاد شرایطی متناسب با خواسته‌هاشان در جامعه باشند.

فکر میکنید با تشکیل این وزارتخانه در شهرستانها و استانهای کشور هم شاخهای از این وزارتخانه را خواهیم داشت؟

قطعاً باید تشکیلاتی در استان‌های سراسر کشور از سوی وزارتخانه تازه تأسیس پایه‌گذاری شود تا بتوان به مشکلات جوانان در هر منطقه‌ای با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی و به ویژه توجه به پتانسیل‌های منطقه برنامه‌ریزی کرد البته این مراحل پس از تشکیل وزارتخانه از سوی نمایندگان پیگیری و برنامه‌ریزی خواهد شد.

  • کد خبر : 35214
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار