خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/11/09 - 17:55
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
ثروتی خبر داد:

ارائه گزارش تفحص از عملکرد دولت در برنامه چهارم به هیات رییسه مجلس

**عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش‌های تدوینی در خصوص عملکرد برنامه چهارم جمع بندی و این هفته به هیات رییسه مجلس ارائه خواهد شد.

"موسی‌الرضا ثروتی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به جلسه این هفته هیات تحقیق و تفحص از عملکرد برنامه چهارم توسعه، تصریح کرد: دوشنبه هفته جاری گزارش‌های تدوینی در خصوص عملکرد دولت در برنامه چهارم توسعه جمع بندی و ویراستاری می‌شود تا برای ارائه در صحن علنی آماده و به هیات رییسه مجلس ارسال شود.

نماینده مردم بجنورد، جاجرم، مانه، سملقان و گرمه در خصوص نحوه بررسی بر روی برنامه چهارم توسعه گفت: برنامه چهارم توسعه ماده به ماده مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته این نماینده، در تفحص از عملکرد دولت در برنامه چهارم توسعه کشور، 32 شاخص کلی از جمله تورم، نرخ بیکاری، اشتغال، سرمایه گذاری، تولید علم، بهره برداری و ... مدنظر گرفته شد تا براساس این شاخص‌ها عملکرد قوه مجریه ارزیابی شود.

ثروتی با تاکید بر اینکه نتایج ارزیابی عملکرد دولت در برنامه چهارم توسعه در مدت سه سال یا چهارسال تهیه شده است، توضیح داد: قوه مجریه کشور موظف است نتایج و عملکرد خود را پیش از ارائه بودجه سنواتی گزارش دهد اما متاسفانه دو سال اخیر دولت از این کار سرباز زد به همین دلیل آمارهای و نتایج مندرج در گزارش تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه کامل نیست.

این نماینده تاکید کرد: از آنجا که دسترسی نمایندگان به اطلاعات کامل و دقیق نبود، امکان تهیه دقیق گزارش تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه در طول 5 سال وجود نداشت.

عضو هیات تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه کشور گفت: نمایندگان برای کسب اطلاعات به روز و دقیق از آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش های مجلس و دولت استفاده کرده اند.

ثروتی با تاکید بر اینکه در روند بررسی برنامه پنجم توسعه کشور سعی شد، ایرادات برنامه چهارم مدنظر گرفته شود، تاکید کرد: در کشور ما دولت‌ها برنامه محور نیستند و توجهی به نتایج عملکرد برنامه های گذشته نمی‌کنند؛ با این حال برنامه پنجم توسعه کشور متفاوت تر از برنامه‌های گذشته تنظیم و تدوین شد.

نماینده مردم بجنورد به نقطه قوت برنامه پنجم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: یکی از ایرادات مهم و اساسی برنامه چهارم تدوین آیین نامه های اجرایی از سوی دولت بود که باعث شد قوه مجریه از اهداف اصلی برنامه فاصله بگیرد. با در نظر گرفتن این مشکل برنامه پنجم توسعه تنها در چند مورد تدوین آیین نامه های اجرایی را بر دوش دولت گذاشت تا یکی از مهمترین مشکلات برنامه گذشته تکرار نشود.

به گفته نائب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در برنامه چهارم توسعه کشور، جداول، اعداد و ارقام دقیقی وجود داشت که امکان ارزیابی عملکرد دولت را فراهم می کرد؛ این در حالی که در برنامه پنجم توسعه شاخص‌ها از کمیت به کلیات تغییر کرد به همین دلیل دیگر امکان ارزیابی دولت بر اساس ارقام و اعداد وجود ندارد.

اعضای هیات تحقیق و تفحص از عملکرد برنامه چهارم توسعه روز دوشنبه 11 بهمن در کمیسیون برنامه و بودجه تشکیل جلسه خواهند داد.

  • کد خبر : 36736
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار