خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/10 - 08:25
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
2 نماینده چهارمحال و بختیاری:

اتوبوس خدمت از جاده تعامل به مقصد می‌رسد

**همزمان با هفته دولت، دو تن از نمایندگان مردم استان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی تعامل نمایندگان دولت در استان با نمایندگان مردم در مجلس را مطلوب و قابل قبول ارزیابی می‌کنند، اما هر دو بر فاصله‌ای که با نقطه رضایت‌بخش و متعالی این رابطه وجود دارد اتفاق‌نظر دارند.

استاندار، فرمانداران و مسئولان نهادها و دستگاه‌های دولتی به عنوان نمایندگان دولت در استان، از یک‌سو و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از سوی دیگر وظیفه خدمت‌رسانی به مردم استان را برعهده دارند، وظیفه‌ای که اگر از شرح جزئیات آن بگذریم، هدف آن جز خدمت به مردم و توسعه و پیشرفت استان نیست اما در این میان مهم‌ترین مطلب آن است که این دو گروه با این اهداف مشخص چگونه در تعامل و ارتباط با یکدیگر برای ‌حل مشکلات استان قدم برمی‌دارند؟ مردمی که همواره راه‌ حل و چاره مشکلات خود را در میان آنها جست‌وجو می‌کنند و به نوعی امید به حرکت‌ها و تصمیمات آنها دارند. این دو گروه واجب است تا با برقراری روابط و تعامل دوجانبه با یکدیگر و به دور از اختلاف سلیقه‌، اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدفشان رسیدگی به مشکلات مردم استان باشد. گفتگوی روزنامه زاگرس با این دو نماینده مجلس در ادامه می آید:

برخی از ایجاد وحدت جلوگیری می‌کنند

آغاز هفته دولت موعدی است که نهادهای دولتی را بر آن می‌دارد تا با سنگ محکی از جنس مردم، خود را در دایره قضاوت قرار دهند. نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز از جمع قضاوت‌کنندگان جدا نیستند.

"نورالله حیدری دستنایی" نماینده مردم شهرکرد به تغییر استاندار اشاره می‌کند و می‌گوید: در حالی که عملکرد استاندار قبلی چهارمحال و بختیاری بد نبود، اما استاندار را عوض کردند و از آنجایی که استاندار جدید غیربومی است فکر می‌کنم احتیاج به زمان دارد تا بتوان درباره عملکردش صحبت کرد. حیدری رویکرد فعلی استاندار را تعاملی می‌داند و مصداق آن را دعوت از نمایندگان مجلس در جلسات استان ذکر می‌کند.

به گفته این نماینده، استاندار جدید به پیشنهادهای معقول و منطقی عنایت دارد و علاقه‌مند پیگیری مطالبات مردم در کنار نمایندگان مجلس است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: متأسفانه برخی فشارهای گوناگون از سوی گروه‌های مختلف از ایجاد وحدت و تعامل میان استاندار و نمایندگان مجلس جلوگیری می‌کند اما با یک رویکرد تعاملی و در کنار توجه به سلایق و گرایش‌ها می‌توان با این فشارها مقابله کرد.

ایجاد تعامل میان دو گروه مختلف همراه با سلایق و نظرات گوناگون گرچه مشکل به نظر می‌رسد، اما امکان‌پذیر است به طوری که مصادیق این نوع روابط در سطح کلان جامعه و حتی بین‌المللی نیز قابل مشاهده است.

فاصله کمی تا نقطه ایده‌آل داریم

از سوی دیگر "سیروس برنا بلداجی" نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی، معتقد است هماهنگی و تعامل بین قوا در سطح کلان و همین‌طور در سطوح پایین‌تر؛ بین نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان اجرایی استان از جمله مدیر ارشد استان، تأثیر تعیین‌کننده‌ای دارد.

وی می‌گوید: بدیهی است سایر نمایندگان استان در مجلس از ابتدای مجلس هشتم تلاش کرده‌اند تا از یک‌سو در بین خود و از سوی دیگر میان مجمع نمایندگان استان و مسئولان استانداری و سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی به تعامل، تفاهم و هماهنگی لازم برسند که این امر منجر به هم‌افزایی و توسعه و اعتلای استان می‌شود.

برنا بلداجی با تأکید بر اینکه استاندار جدید استان سابقه مدیریت در وزارت کشور را دارد، می‌افزاید: آقای استاندار طی پنج‌ماه اخیر به اشراف خوبی در زمینه مسائل، چالش‌ها، فرصت‌ها و مزیت‌های نسبی استان رسیده و همچنین منشأ حرکت‌های خوبی از جمله ایجاد تمهیدات منجر به سفر سوم هیأت دولت به استان، بوده است. ابتکار عمل جدید وی که برای نخستین‌بار از شهرستان بروجن شروع شد؛ نقطه‌عطفی در جهت توسعه متوازن در سطح استان خواهد بود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، برگزاری جلسات شورای اداری استان و شهرستان، با حضور رؤسای سازمان‌ها و مدیران کل اجرایی استان را نویدبخش رشد فزاینده می‌داند و می‌گوید: در یک ملاحظه کلی معتقدم که برای ارتقای هم‌افزایی و تعامل سازنده؛ تا رسیدن به شرایط ایده‌آل و مطلوب کمی فاصله داریم که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده این تعامل و هماهنگی با شتاب قابل اعتنایی به نقطه ایده‌آل نزدیک شود.

عملکرد استانداران دولت نهم و دهم در یک نگاه

با روی کار آمدن دولت نهم در سال 84 و اهتمامی که این دولت به عمارت و آبادانی داشت، موضوع تغییر در مدیران میانی، برای هماهنگی با دولت جدید با نگاه عدالت‎محورانه جهت عمران بیشتر کشور، موضوعی بود که ضرورت آن احساس می‌شد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، تغییرات، عزل و نصب‌های با برنامه و به کار گماشتن مدیران متخصص و همسو با دولت است که اگر این دو مقوله مورد توجه قرار نگیرد، چه بسا تلاش‌های دولت خدمتگزار با ناهماهنگی‌ها و ناهمسویی‌های این مدیران، نتیجه لازم را برای کشور در بر نداشته باشد. استانداران، نمونه مدیران میانی کشوری هستند که تغییر و تحولات حساب شده و درست در این بخش می‌تواند تأثیرات زیادی بر استان‌ها و در مجموع کل کشور داشته باشد. کمیت و کیفیت تغییر در استانداری‌های کشور و تأثیر آن روی استان‌ها، موضوعی است که می‌تواند ضمن نقد عملکرد دولت خدمتگزار در دوره اول و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف این تغییرات، دولت را در دوره دوم برای انتخاب بهتر استانداران یاری دهد. در این راستا با کمک گرفتن از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات آنها نسبت به تغییرات صورت گرفته، جدول‌هایی ترسیم، کمیت و کیفیت تغییرات و نگاه نمایندگان در آنها را لحاظ کردیم تا در نگاهی مقایسه‌ای نقاط ضعف و قوت استانداران و همچنین میزان تعامل دولت و نمایندگان مردم در انتخاب استانداران مورد بررسی قرار گیرد.

  • کد خبر : 26498
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم