خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/15 - 10:56
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سیدعنایت‌الله هاشمی در گفت‌وگو با خبر جنوب:

اتوبان شیراز- سپیدان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

**منطقه اردکان و سپیدان از جمله مناطق گردشگری استان فارس محسوب می‌شوند که به دلیل جاذبه‌های طبیعی فراوان هر ساله میزبان مسافران بسیاری هستند.جذب توریست یکی از منابع اصلی ایجاد توسعه پایدار و اشتغالزایی محسوب می‌شود، اما برای این جذب حداکثری نیاز به فراهم آوردن زیرساخت‌ها و شرایط مطلوب برای گردشگران است. راههای ارتباطی یکی از مهمترین این زیرساخت‌ها هستند که با توسعه و بهسازی آنها می‌توان از میزان خسارات جاده‌ای و همچنین ترافیک آن کاست.

"سیدعنایت الله هاشمی" در این گفت و گو درباره اتوبان شیراز- سپیدان، مراحل ساخت آن و همچنین دیگر زیرساخت‌های این منطقه برای جذب گردشگر سخن گفته است که می‌خوانید.

اتوبان شیراز- سپیدان یکی از طرح‌هایی است که در صورت تکمیل می‌تواند میزان گردشگران به منطقه را تا حد چشمگیری افزایش دهد. به همین دلیل ساخت آن از اهمین ویژه‌ای برخوردار است. این اتوبان اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در حال حاضر حدود هشتاد درصد این اتوبان تکمیل شده است و پیمانکار این طرح با سرعت در حال پیگیری این پروژه است. اعتبار خوبی هم برای تکمیل مابقی این بزرگراه پیش‌بینی شده که به نظر می‌رسد با این اعتبار مشکل مالی هم برای اتمام آن وجود نخواهد داشت. اکنون تنها مشکل این پروژه وجود خانه‌های مسکونی و باغ‌هایی است که بر سر راه این پروژه قرار دارند که باید نسبت به تملک آنها اقدام شود. متأسفانه تملک این بخش‌ها با تأخیر در حال پیگیری است که باید بر سرعت آن افزوده شود. برای این منظور روز یک شنبه اخیر به همراه تکاوری، مدیر کل راههای جنوب به بازدید از منطقه پرداختیم. همچنین بازدیدی نیز به همراه مهندس نوروزی، مدیر کل راه استان فارس برای حل این مشکل خواهیم داشت.

 این اتوبان از چه تاریخی کلید خورده و با توجه به پیشرفت کار چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

اتوبان شیراز- سپیدان به طول هشتاد کیلومتر از سال 86 کلید خورده است و در حال حاضر حدود 15 کیلومتر آن باقی مانده است. باتوجه به روند جدی کار و همچنین اهمیت این بزرگراه در گردشگری منطقه می‌توان امیدوار بود این طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل برسد.

چه اعتباری برای این پروژه تصویب شده است؟

بودجه امسال برای تکمیل این بزرگراه 17 میلیارد تومان بوده که مبلغ قابل توجهی برای تکمیل این طرح است و به نظر می‌رسد مشکل مالی برای ادامه کار نخواهیم داشت. این بودجه در صورتی که مشکل پیش‌بینی نشده‌ای ایجاد نشود، برای تکمیل آن کفایت می‌کند.

در صورت اتمام این بزرگراه چه عوایدی نصیب شهرستان خواهد شد؟

این محور با توجه به جاذبه‌های گردشگری فراوان منطقه همواره از ترافیک سنگینی برخوردار است. از سوی دیگر مسیر یاسوج به شیراز نیز از این محور می‌گذرد که این امر هم بر بار ترافیکی آن می‌افزاید. این بزرگراه علاوه بر کاهش این بار ترافیکی موجب کاهش تلفات جاده‌ای نیز خواهد شد. این بزرگراه از استانداردهای بالایی برخوردار است که مشکلات پیشین تا حدود زیادی با افتتاح آن مرتفع خواهد شد.

در مورد دستاوردهای اقتصادی این محور هم بگویید.

همان طور که می‌دانید یکی از راههای کسب درآمد و ایجاد اشتغال جذب گردشگر است. با افتتاح این بزرگراه سفر به سپیدان بسیار راحت‌تر و کم خطر‌تر خواهد شد. به همین دلیل مهمترین دستاورد این بزرگراه افزایش میزان گردشگران و به تبع آن جذب سرمایه است. جاده فعلی نقاط حادثه خیزی دارد که البته هم‌اکنون رفع آنها در حال پیگیری و انجام است. با این حال جاده جدید مشکلات گذشته را ندارد و قطعاً زمینه را برای حضور حداکثری گردشگران فراهم می‌سازد.

برای جذب گردشگر فقط جاده مناسب کافی نیست. باید زیرساخت‌هایی نیز در شهرستان فراهم باشد که مسافران احساس آرامش کنند. به نظر می‌رسد این زیرساخت‌ها حتی به صورت حداقلی در سپیدان ایجاد نشده است.

بله، همین طور است. اما ما برای این مسئله پیگیری‌های گوناگونی انجام داده‌ایم و اعتباری هم برای این زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده است. یک سرمایه‌گذار توانمند و بومی نیز برای ایجاد فضاهای مناسب برای جذب گردشگران اعلام آمادگی کرده و قرار است طرح بسیار سنگینی را برای سازندگی شهرستان در شأن گردشگران به اجرا در آورد. در حال حاضر هم مشغول گرفتن مجوز برای ساخت این امکانات هستیم. البته چندی پیش با سرمایه‌گذار دیگری هم توافقاتی صورت گرفته بود که به دلیل بومی نبودن و طرح‌هایی که ارائه داده بود، مورد مخالفت سازمان گردشگری قرار گرفت.

این زیرساخت‌ها که از آنها سخن گفتید، چه مواردی را شامل می‌شوند؟

یکی از مهمترین این زیرساخت‌ها بحث پارکینگ عمومی است. ساخت هتل و رستوران، سکوها و آلاچیق‌های گوناگون و امکانات رفاهی به تفکیک وضعیت مالی گردشگران، همچنین فضاهای سبز از جمله مواردی است که این سرمایه‌گذار متعهد به انجام آنها شده است. اگر این زیرساخت‌ها فراهم شود و پیگیری‌های ما و دیگر مسئولان به طور جدی تداوم یابد، سپیدان به قطب گردشگری جنوب کشور تبدیل خواهد شد. در حال حاضر وزارت کار، بهزیستی و کمیته امداد در حال ساخت اردوگاه‌هایی برای گردشگران هستند.

پیش‌بینی‌هایی که در زمینه زیرساخت‌ها شده، نیازمند راههای ارتباطی گسترده‌تری جدا از بزرگراه شیراز- سپیدان دارد. آیا برای این منظور هم برنامه خاصی دیده اید؟

بله. جاده خوزستان- ممسنی- سپیدان از جمله این راههاست که مطالعات آن به پایان رسیده و به پیمانکار سپرده شده است. راه ارتباطی سپیدان- اقلید- یاسوج هم از دیگر راههای مهم و قابل ذکری است که موجب جذب گردشگران اصفهانی به منطقه خواهد شد.

گردشگران معمولاً موجب ایجاد اشتغال فصلی می‌شوند و نمی‌توان به آنها به عنوان راهی برای جذب سرمایه در طول سال نگاه کرد. به همین دلیل ایجاد صنایع هم قطعاً از اولویت‌های شما خواهد بود.

امتیاز سپیدان نسبت به بسیاری از نقاط گردشگری این است که پیست‌های اسکی بسیار خوبی دارد و این عامل باعث شده حتی در زمستان هم امکان جذب توریست برای این منطقه وجود داشته باشد. شرکت فولاد کف در این منطقه پیست اسکی مجهزی احداث کرده و هتلی نیز به این منظور مابین اردکان و سپیدان تأسیس کرده است. از سوی دیگر در مرکز سپیدان سه هتل برای گردشگران هم در نظر گرفته شده که یکی از آنها هم‌اکنون در مرحله پی ریزی قرار دارد، دیگری در مرحله پایان اسکلت و عملیات هتل سوم هم به تازگی آغاز شده است. با توجه به چشم اندازهای طبیعی بسیار زیاد این حوزه انتخابی می‌توان گفت گردشگری می‌تواند جذب سرمایه را برای این منطقه تضمین کند.

با وجود این مواردی که به آن اشاره کردید، همواره از سپیدان به عنوان منطقه‌ای نام برده می‌شود که جمعیت معکوس دارد و بیشتر سکنه آن برای یافتن کار مناسب از این منطقه به دیگر مناطق و به‌ویژه شیراز مهاجرت می‌کنند. برای اشتغال این جمعیت جدا از ایجاد زیرساخت‌های گردشگری چه طرح‌هایی اندیشیده اید؟ منظورم بیشتر ایجاد صنایع مادر در این حوزه انتخابی است.

همان طور که اشاره کردید متأسفانه سپیدان از این مشکل رنج می‌برد، اگرچه با فعالیت‌هایی که صورت گرفته، تا حدود زیادی از این مسئله کاسته شده و مهاجرت جوانان کمتر شده است. در حال حاضر ده کارخانه در این حوزه انتخابی پیش‌بینی شده که منتظر جذب سرمایه‌گذار برای عملیاتی کردن آنها هستیم. کارخانه تولید آهن، کاغذسازی، دارو‌سازی و تولید لوله جی. آر. پی از جمله این کارخانه هاست که امکان جذب نیروهای بسیاری را دارند. البته در کارخانه‌هایی چون ساخت کمربندهای ایمنی در منطقه فعال است که متأسفانه بیشتر کارگران آن را افراد غیر بومی تشکیل می‌دهند. تلاش ما این است که در صورت بهره‌برداری این کارخانه‌ها اولویت جذب با افراد بومی منطقه باشد.

آیا توافقاتی هم با این سرمایه گذاران انجام شده است؟

بله. به دلیل اهمیت این طرح‌ها در صدد هستیم بهترین سرمایه گذاران را جذب کنیم. در حال حاضر هم با برخی از این سرمایه گذاران صحبت‌هایی شده و حتی توافقاتی صورت گرفته که در صورت توافق نهایی تلاش مان این است این پروژها هر چه سریع‌تر عملیاتی شوند.

سؤال آخر درباره وضعیت آبشار مارگون است. چند وقتی است مسئولان شهرستان یاسوج ازتعلق این آبشار به یاسوج سخن می‌گویند. ریشه این ادعا از کجاست و تا چه حد صحت دارد؟

متأسفانه این مسئله بارها از سوی مسئولان یاسوج مطرح شده که حاصل آن ایجاد تنش و دلخوری طرفین بوده است. مسئله از این جا آغاز شد که 30 سال پیش دهستان کاکول از این حوزه به شهرستان یاسوج واگذار شد. به دلیل نزدیکی این شهرستان به آبشار مارگون و منطقه کمیر، یاسوجی‌ها ادعا کرده‌اند که این آبشار نیز متعلق به آن شهرستان است. ما این موضوع را از طریق وزارت کشور پیگیری کردیم و آن وزارت مسئله را به فرماندار یاسوج تذکر داد تا دیگر برای این منطقه ایجاد مشکل نکنند، اما متأسفانه هر از گاهی شاهد کش مکش و تحریکاتی در این زمینه از سوی مسئولان یاسوج هستیم.

  • کد خبر : 26862
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار