خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/09 - 12:45
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
حسینی‌پور:

آمار بیکاری در گچساران تکان‌دهنده است

**نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گچساران، از لحاظ منابع و معادن طبیعی، شهر ثروتمندی است اما متأسفانه ما شاهد آنیم که از جمعیت 160هزار نفری این شهر، 12 هزار نفر بیکار هستند.

"سیدقدرت الله حسینی پور" از اعضای فراکسیون اصولگرایان و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است. برای گفت و گویی درباره مسایل استان کهکیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران و بخش باشت، سراغ او رفتیم. حسینی‌پور، بیش از هرچیز از مشکل بیکاری در گچساران گفت.  گفت و گوی هفته نامه امید مردم نو با نماینده گچساران و باشت در خانه ملت را بخوانید؛

 آقای حسینی‌پور، این روزها بسیاری از جوانان شهرستان، از مشکل بیکاری رنج می‌برند، اما همه می‌دانند که این شهرستان از منابع بسیاری برخوردار است، نظر شما در این باره چیست؟

بله؛ شهر گچساران اولین شهر استان کهکیلویه و بویراحمد بود و جمعیت این شهر، امروزه چیزی حدود 160 هزار نفر است. ازسوی دیگر، با توجه به اطلاعات موجود، از زمان طاغوت تاکنون 12 هزار میلیارد بشکه نفت از حوزه نفتی این شهرستان استحصال شده است. در حال حاضر هم روزانه چیزی در حدود یک میلیارد و 300 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی در شهرستان گچساران تولید و استحصال می‌شود. همه این آمار، نشان از برخورداری شهر گچساران از منابع نفت و گاز و انرژی می‌دهند و نشانگر این نکته هستند که گچساران، از لحاظ منابع و معادن طبیعی، شهر ثروتمندی است اما متأسفانه ما شاهد آنیم که از جمعیت 160هزار نفری این شهر، 12 هزار نفر بیکار هستند. این آمار تکان‌دهنده باید موجب بیداری بیشتر مسئولان شود.

برای مقابله با این مشکل، که امروز دامن بسیاری از مردم را گرفته است، چه کارهایی باید انجام شود؟ و چه کارهایی انجام نمی‌شود؟!

متأسفانه ما می‌بینیم که طرح‌های پتروشیمی، نیروگاه حرارتی 500 مگاواتی، سد چم شیر و پالایشگاه گچساران، در این شهرستان معطل مانده‌اندو منتظرند تا به مرحله بهره‌برداری برسند. اگر این طرح‌های مهم در سطح شهرستان به مرحله بهره برداری برسند، شاهد آن خواهیم بود که مشکلات شهرستان گچساران در زمینه بیکاری کمتر خواهد شد.

این نکته نیز گفتنی است که اگر دولت محترم، پول دو روز از فروش نفت گچساران را به این شهرستان اختصاص دهد، بسیاری از مسایل و مشکلات این شهرستان، به ویژه مشکلاتی در زمینه اشتغال حل خواهند شد.

از پروژه مهم پتروشیمی گچساران که می‌تواند مشکل بیکاری را کاهش دهد چه خبر؟

پتروشیمی گچساران، پتروشیمی مادر است که باید خوراک چهار پتروشیمی دهدشت، بروجن، ممسنی و کازرون را تأمین کند، اما متأسفانه باید بگویم که بعد از گذشت هشت سال از آغاز ساخت این پروژه مهم، در حال حاضر تاکنون تنها 8 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شما برای حل این مشکل چه راه حلی اندیشیده اید؟

تاکنون مجمع نمایندگان استان در زمینه پتروشیمی گچساران 17 جلسه با مسئولان و وزراء در مرکز داشته‌اند. در آخرین جلسه‌ای که با کمیسیون اقتصادی دولت داشتیم، قرار شد که مبلغ 300 میلیون یورو در قالب اوراق مشارکت بهادار از طرف بانک توسعه صادرات به این پروژه اختصاص داده شود.

از این طرح، آیا چیزی هم عاید مردم شهرستان گچساران خواهد شد؟

بله، ما به عنوان نمایندگان مردم استان، مصمم هستیم  تدابیری بیندیشیم که حدود 20 درصد از سهام پتروشیمی گچساران، به مردم استان کهکیلویه و بویراحمد واگذار شود.

برای استخدام در شرکت نفت، آزمون‌هایی برگزار شد، آیا شما از این آزمون‌ها رضایت داشتید؟

دو آزمون از طرف شرکت نفت برای پذیرش نیرو برگزار شد که اولین آزمون به دلایلی باطل شد و از آزمون دومی نیز راضی نیستم، چرا که به نظر من، در جذب نیرو مطلقاً عدالت رعایت نشده و جذب نیروها، با پارتی بازی، رابطه بازی و قوم و خویش بازی انجام شده است.

نظر شما درباره استخدام نیروها در شرکت نفت چیست؟

به نظر من، باید نیروهای بومی استان کهکیلویه و بویراحمد در شرکت نفت به کار گرفته شوند و حرف من این نیست که به دلیل استقرار این شرکت و پتروشیمی، نیروها تنها از شهرستان گچساران به کار گرفته شوند، بلکه در نامه‌ای که به وزیر نفت نوشتم، از او خواستم که افراد توانمند، از همه شهرستان‌ها و نقاط استان در شرکت نفت گچساران به کار گرفته شوند.

گذشته از پتروشیمی و طرح‌های نفتی و گازی، در چه نهادها و مراکز دیگری می‌توان به دنبال کار بود؟!

بحث دیگری که در دست داریم و حائز اهمیت بسیاری هم هست، در خصوص کارخانه ماشین‌سازی گچساران است. متأسفانه کارخانه ماشین‌سازی گچساران بیش از یکسال است که افتتاح شده، اما هنوز شروع به کار نکرده است.

در حال حاضر این کارخانه کار مفیدی انجام نمی‌دهد و هنوز غیر فعال است و در صورتی که افتتاح و راه‌اندازی شود، می‌تواند در زمینه به کار‌گیری نیرو و توسعه استان، نقش به سزایی را ایفاء کند.

از مباحث مربوط به بیکاری که بگذریم، طرح‌های ناتمام دیگری را در استان شاهدیم که اهمیت بسیاری برای مردم دارند، از جمله راه‌ها و جاده‌های استان، لطفاً کمی در این باره توضیح دهید. . .

بله. . . در این خصوص، باید به محور یاسوج به بابا میدان اشاره کنم که امسال، چیزی حدود 16 سال از کلنگ زنی و آغاز به کار بر روی آن می‌گذرد، اما هنوز خبری از آن نیست. با توجه به موقعیتی که این محور برای استان کهکیلویه و بویراحمد دارد، باید زودتر افتتاح شود و به بهره برداری برسد تا عبور و مرور مردم محترم و شریف استان تسهیل شود. این محور، (محور یاسوج به بابا میدان)، از محورهای بسیار مهم استان است.

در حوزه سلامت و بهداشت، چه مشکلی را در سطح استان می‌بینید؟

یکی از مهم‌ترین مسایل و مشکلاتی که در زمینه بهداشت و سلامت در استان کهکیلویه و بویراحمد وجود دارد، مشکل کمبود پزشک است. متأسفانه در حال حاضر، استان ما دچار کمبود پزشک است و این مشکل، در بخش مغز و اعصاب بیشتر جلوه‌گر شده است.

مشکلات دیگری که باید بدان پرداخت چیست؟

نکته مهمی که در حال حاضر پیگیر آن هستیم، بحث 400 تا 500 هکتار زمین در شهرستان گچساران است که برخی افراد بدون هیچ معیاری این زمین‌ها را به تصرف خود درآورده‌اند، برای حل این مشکل و بازپس‌گیری این زمین‌ها، در حال پیگیری این مشکل هستیم.

درباره این مشکلات، چه تدبیری اندیشیده شده است؟ مسایلی از قبیل برخی بی‌عدالتی‌ها و مشکلات این‌چنینی که شاهدش هستیم. . . آیا با مسئولین اجرایی کشور در این باره رایزنی شده است؟

بله. . . رایزنی‌های بسیاری از سوی مجمع نمایندگان انجام شده است، حتی در سفر سوم هیأت محترم دولت به استان، برخی شعارها از سوی مردم سر داده شد و رئیس‌جمهور، برای بررسی مشکلات و مسایل پارتی‌بازی و بی‌عدالتی در استان، حجت‌الاسلام والمسلمین مصلحی وزیر اطلاعات را مأمور کرد که با بررسی مسایل، گزارشی کامل از مسایل و مشکلات استان کهکیلویه و بویراحمد تهیه کند.

  • کد خبر : 23617
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار