خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/05/09 - 13:05
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
سپه‌آجیرلو هشدار داد؛

آلودگی آب شرب ارس جدی ا ست

**نماینده مردم پارس‌آباد مغان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات و معضلات پیرامون این شهرستان اظهار داشت: کمبود آب شرب در اکثر روستاهای این منطقه به یک مشکل و معضل جدی تبدیل شده است به طوری‌که برخی از این روستاها روزانه 7 تا 8 ساعت قطعی آب دارند.

"وکیل سپه‌آجیرلو" در گفت و گو با هفته نامه خبر اردبیل افزود: راه‌های روستایی و عشایری و اینکه اکثر آنها از نیازهای اولیه بی‌نصیب هستند، مشکلات گسترده‌ای برای حمل‌ونقل ایجاد کرده و این معضلات مدت‌هاست که مرتفع نشده است.

 سپه‌آجیرلو در ادامه عدم خرید ذرت بذری تولید شده توسط کشاورزان این ناحیه را مدنظر قرار داد و گفت: با توجه به اینکه 98 درصد ذرت کشور در پارس‌‌آباد مغان تولید می‌شود باید متولیان نسبت به رفع آن اقدام جدی لحاظ کنند.

نماینده مردم پارس‌آباد مغان تصریح کرد: نبود آب در رودخانه دره‌رود برای اراضی زراعی مشکلات جدی پدید آورده چراکه همراستا با آن آب چاه‌ها  نیز خشک شده و برای حل این مشکل باید تدابیری از بالادست و از استان‌های همجوار مانند آذربایجان‌شرقی اندیشیده شود.

به گفته آجیرلو هدایت آب از سد ستارخان آذربایجان‌شرقی می‌تواند تا حدودی این مشکل را مرتفع کند.

نماینده مردم پارس‌آباد مغان در ادامه به تشریح سایر مشکلات شهرستان از جمله عدم تأمین اعتبار آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای کشاورزی در مغان اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود 20 تا 30 درصد فعالیت‌های این پروژه عملی شده و با تأمین اعتباری حدود 500 میلیون تومان فاز اول آن به اتمام می‌رسد.

به گفته آجیرلو اتمام این پروژه نیازمند تأمین اعتباری 4 میلیارد تومانی است که این رقم یک برآورد اولیه است که بنا بود از سوی بانک جهانی تأمین شود اما اعمال تحریم‌ها از سوی غرب این مسئله را با مشکل روبه‌رو کرد.

نماینده مردم پارس‌آباد اظهار داشت: تاکنون حدود یک میلیارد تومان از منابع داخلی برای این پروژه هزینه شده که با تأمین رقمی حدود 500 تا 600 میلیون تومان فاز اول آن به اتمام می‌رسد.

آجیرلو در ادامه تصریح کرد: مشکلات این شهرستان در زمینه عدم تأمین دستگاه‌های مورد نیاز در بیمارستان‌ها و تجهیز این مراکز از موارد قابل توجه است؛ ضمن اینکه عدم تأمین اعتبار طرح‌های تصفیه‌خانه و فاضلاب شهرستان‌های  بیله‌سوار و پارس‌آباد از جمله پروژه‌هایی است که حدود 5/2 تا 3 میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

به گفته آجیرلو، طرح تصفیه‌خانه شهرستان بیله‌سوار در حدود 50 تا 60 درصد پیشرفت داشته و پروژه تصفیه‌خانه شهرستان پارس‌آباد حدود 15 تا 20 درصد پیشرفت داشته و تمام این پیشرفت‌ها حدود 5 تا 6 سال است که آغاز شده است.

نماینده پارس‌آباد مغان از تداوم آلودگی آب شرب رودخانه ارس به واسطه نفوذ فاضلاب کارخانه آلومینیوم‌سازی کشور ارمنستان اعلام هشدار کرد و گفت: علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته کسی در این زمینه تاکنون جوابگو نبوده است.

آجیرلو خاطرنشان کرد: در زمینه این آلودگی‌ها تذکراتی به وزیر امور خارجه، رئیس سازمان محیط‌زیست و وزیر نیرو داده شده اما کسی هنوز جوابگو نبوده است.

به گفته آجیرلو این مسئله در حالی ادامه دارد که اعلام می‌شود عامل اصلی بروز سرطان در شهرستان پارس‌آبادمغان نشأت گرفته از این آلودگی است و روز به روز این امر در حال تشدید است.

نماینده مردم پارس‌آباد در خصوص سایر پروژه‌های عملیاتی این شهرستان اظهار داشت: پروژه‌هایی مانند شبکه آبیاری سد خداآفرین، پروژه آبیاری تحت فشار 5500 هکتاری دشت فتحعلی، زهکشی زیرزمینی در شهرستان جعفرآباد، عملیات تجهیز کانال زراعی در مغان، لایروبی دریاچه مصنوعی شهرک شهید غفاری و تأمین آب کشاورزی شهرستان بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان به منظور هدایت به کانال‌های موجود از جمله پروژه‌های در دست اجرای شهرستان است.

  • کد خبر : 23602
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار