خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/10/14 - 12:42
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یادداشتی از شاپور پولادی

آب، ثروتی که از نو باید شناخت

**نماینده مردم ایلام در یادداشتی نوشت: تسریع در تکمیل طرح‌های آبی حتی برای یک روز هم ارزشمند است زیرا هر لحظه ممکن است نزولات جوی از آسمان فرودآید و ما باسرمایه‌گذاری‌هایمان در بخش‌ آبی می‌توانیم از این نعمات خدادادی و البته زودگذر استفاده کنیم.

 "شاپور پولادی" در این یادداشت که هفته نامه طنین غرب آن را منتشر کرد آورده است:خشکسالی چند سالی است که مشکلات عدیده‌ای برای کشورمان ایجاد کرده و استان ایلام نیز که عمده معیشت ساکنانش به صورت سنتی وابسته به آب است درگیر مشکلات ناشی از کم آبی است.

تلاش هایی که در طول چند دهه بعد از انقلاب برای بهره‌برداری از منابع آب صورت گرفته این روزها بیش از گذشته ارزش خود را یافته به طوری که با اطمینان می‌توان گفت که اگر طرح‌هایی همچون سدها، بندها و پروژه‌های آبخیزداری تکمیل نشده بود این روزها مشکلات استان و کشور به مراتب بیشتر از وضعیت کنونی بود.

این را از این رو بیان می‌کنم که ذکر کارهای انجام نشده و طرح‌های قابل اجرا خوانندگان عزیز را به غفلت اینجانب از زحمات گذشته و طرح‌های ارزشمند اجرا شده در گذشته رهنمون نسازد زیرا اعتقاد اینجانب این است که هنوز طرح‌های قابل اجرا در بخش منابع آب استان و کشور فراوانند.

در استان ایلام هنوز قریب به 90 درصد زمین‌های کشاورزی از نعمت آبیاری محرومند و این در حالی است که تقریباً در همه شهرستان‌های استان رودخانه جاری با قابلیت احداث سد وجود دارد و تسریع در احداث این سدها علاوه بر مهار سیلاب‌های ویرانگر باعث خواهد شد نزولات آسمانی به جای خروج از منطقه در پشت سدها ذخیره شده و ثروتی جدید برای توسعه تولید در بخش کشاورزی و دامپروری فراهم سازد.

استان محروم ایلام پتانسیل باارزشی برای توسعه انواع تولیدات کشاورزی و دامپروری دارد و به جرأت می‌توان ادعا کرد که با توسعه منابع آب استان در یک بازه میان مدت چند ساله می‌توان ظرفیت تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی را تا سه برابر افزایش داد.

وضعیت توپوگرافی مناطق مختلف استان به گونه‌ای است که نزولات جوی به سرعت در قالب سیلاب از منطقه خارج می‌شود بنابراین اجرای طرح‌های مختلف آبخیزداری در کنار سدها و بندها می‌تواند بخش مهمی از منابع خدادادی آب را برای ساکنان این منطقه حفظ نماید. از آنجایی که میانگین بارش در سطح استان از میانگین کشوری بالاتر است و از سوی دیگر برخی منابع جاری آب استان به کشور همسایه سرازیر شده و از حوزه انتفاع ملی خارج می‌گردد، بنابراین اجرای طرح‌های آبی استان ایلام قطعاً یکی از اولویت‌دار‌ترین برنامه‌های عمرانی کشور است و درنگ در اجرا و تکمیل این طرح‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست. باید توجه داشت که شرایط کم بارانی موجود ممکن است خدای ناکرده تا چند سال آینده هم تداوم داشته باشد، بنابراین تسریع در تکمیل طرح‌های آبی حتی برای یک روز هم ارزشمند است زیرا هر لحظه ممکن است نزولات جوی از آسمان فرودآید و ما باسرمایه‌گذاری‌هایمان در بخش‌ آبی می‌توانیم از این نعمات خدادادی و البته زودگذر استفاده کنیم.

گذری کوتاه در میان کشاورزان عزیز و دامداران زحمتکش استان و حتی شهروندان استان ایلام، ما را به این نتیجه می‌رساند که مردم بیش از پیش ارزش آب؛ این نعمت خدادادی باارزش را می‌دانند و خشکسالی ارزش آب را آنطور که باید برای مردمان سخت کوش استان روشن ساخته است در این شرایط وظیفه مسئولان اجرایی و نمایندگان مردم دوچندان شده تا با همکاری و تعامل سازنده آب را قدر بنهیم و برای استفاده بهتر از منابع آبی استان تلاش کنیم.

  • کد خبر : 35009
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار