خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1389/06/07 - 09:44
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کمیسیون ها
یک نماینده کهگیلویه و بویراحمد:

10درصد از روستاهای استان آب آشامیدنی سالم ندارند

**نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر، از میان هزار و 795 روستایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند، تعداد هزار و 331 روستا، یعنی چیزی بیش از 90درصد از روستاهای این استان، از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردارند.

"سید قدرت‌الله حسینی‌پور" در گفتگو با نشریه امید مردم، ادامه داد: تعداد مشترکان روستایی آب استان کهگیلویه و بویراحمد، 41هزار و 598 خانوار بوده و 412 روستا از روستاهای استان، متأسفانه هنوز فاقد آب سالم هستند که تلاش برای آبرسانی به آنان ادامه دارد و امیدواریم به زودی این مشکل رفع شود و مردم همه نقاط این استان پرآب، به آب سالم آشامیدنی دسترسی داشته باشند.

وی شمار جمعیت روستایی فاقد آب آشامیدنی دراستان را 17 هزار و 769 نفر، جمعیت غیرتحت پوشش را120 هزارو 611 نفر و جمعیت تحت پوشش خود را 209 هزارو 238 نفر اعلام کرد و گفت: آب آشامیدنی روستاهای این استان از 103 حلقه چاه، 56 دهنه چشمه و یک رشته قنات تأمین می‌شود.

حسینی‌پور یادآور شد: تاکنون9 پروژه آبرسانی روستایی با 17میلیارد و 350 میلیون ریال به تصویب رسیده که همه اجرا شده‌اند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تعداد چاه‌های حفرشده توسط این شرکت را درآغازدولت نهم صد مورد و در سال 88 افزون بر184 حلقه عنوان کرد و گفت: در گذشته تعداد ایستگاه‌های پمپاژ آب واحد در روستاهای استان 11 مورد بوده که به 177 ایستگاه پمپاژ در سال 1388 رسیده است.

وی تعداد پروژه‌های آبرسانی به مناطق روستایی استان در سال گذشته را افزون بر 89مورد عنوان کرد و افزود: بسیاری از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده و تعدادی هم آماده بهره‌برداری است.

نماینده مردم گچساران و باشت درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سالانه حدود 8/46 میلیارد متر مکعب رواناب در استان جاری است تصریح کرد: ناگفته نماند که این میزان رواناب اشاره شده، اکنون در استان‌های پایین‌دست کهگیلویه و بویراحمد مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین باید توجه داشت که کل اراضی قابل کشت در استان ما حدود 230 هزار هکتار بیشتر نیست و در ارتباط با آب زیرزمینی هم از 745 میلیون متر مکعب پتانسیل موجود سالانه حدود 265 میلیون متر مکعب استحصال و مورد مصرف شرب، صنعت و کشاورزی قرار می‌گیرد. وی گفت: آب و راه، دو محور اصلی و نیاز واقعی برای توسعه استان است که هر دوی آنها در اولویت کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شاخص قطعی توسعه در این استان مهار آب‌ها و احداث راه‌هاست که در اولویت کاری هستند، چراکه هم در سطح ملی و هم استانی تأثیر‌گذار است.

وی با بیان اینکه، توجه به راه‌های این استان به معنای شتاب بخشیدن به توسعه همه حوزه‌هاست و این مسئله ضرورتی است تا استان را از بن‌بست درآید، اظهار داشت: با همه شرایط سخت راهسازی در این استان، حرکتی تحول‌ساز در بخش راه‌ها صورت گرفته و پروژه‌های سنگین و نفسگیری در این بخش در دست اجراست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره قابلیت‌های آب استان هم گفت: با وجود متوسط بارندگی سه برابری میانگین کشوری و سالانه بیش از 5/8 میلیارد مترمکعب ظرفیت آب، بعد از خوزستان دومین استان کشور هستیم، به‌علاوه وجود چشمه‌های آهکی با کیفیت برای ایجاد شهرک‌های آب معدنی و سفرهای آب زیرزمینی برای آب آشامیدنی، بسته‌بندی و صنعتی و تأمین بخشی از آب شرب استان‌های همجوار، وجود اراضی وسیع و خاک غنی برای کشاورزی و باغداری و از همه مهم‌تر ساختگاه‌های مناسب سدهای چندمنظوره و وجود آبشارها، رودخانه‌ها و چشمه‌ها و شرایط خوب برای پرورش آبزیان، شرایط را به گونه‌ای ایجاد نموده که با به‌کار‌گیری این ظرفیت می‌توانن استان را متحول کرد.

وی ادامه داد: با این همه پتانسیل و ظرفیت در بخش آب، باید برنامه‌ریزی کرد و آب را به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه همه بخش‌ها به‌کار گرفت که در این‌خصوص گام‌های مهم و اساسی برداشته شده است.

حسینی‌پور تأکید کرد: برای توسعه و خدمات‌رسانی بیشتر به همه مناطق استان باید دامنه مشارکت مردم وسیع و فراگیر باشد و باید مردم در کنار دولت و مسئولان برای سازندگی و پیشرفت تلاش کنند، چراکه بر اساس نظام‌نامه‌ها، اولویت‌ها برای خدمات‌رسانی مشخص است و در توزیع اعتبارات و منابع باید اولویت‌ها، شاخص‌ها و مجوزها را مد نظر داشت.

  • کد خبر : 26175
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار