خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/24 - 09:01
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی,کتابخانه و مرکز مطالعات

نشست کتاب "نمایه نامه تحلیلی موضوعی سفرنامه‌های ترجمه شده سیاحان انگلیسی درباره ایران" در نمایشگاه کتاب برگزار شد

نشست رونمایی و نقد کتاب "نمایه نامه تحلیلی موضوعی سفرنامه‌های ترجمه شده سیاحان انگلیسی درباره ایران"، در سالن‌ گوشه نقد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار شد.

کتابخانه مجلس

به گزارش خبرگزاری خانه ملت از روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، نشست رونمایی و نقد کتاب "نمایه نامه تحلیلی موضوعی سفرنامه‌های ترجمه شده سیاحان انگلیسی درباره ایران" ، روز یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه، در سالن‌ گوشه نقد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار شد. در این مراسم احسان‌الله شکراللهی، مدیر انتشارات کتابخانه مجلس، انتشار این کتاب را فاز نخست از سلسله مطالعات پژوهشی در حوزه سفرنامه‌ها مطرح و عنوان کرد: امیدواریم در گام‌های بعدی، بتوانیم نمایه سفرنامه‌های سیاحان اروپایی و غیر اروپایی را پربارتر منتشر کنیم.

در ادامه این نشست، آزاده حیدری مولف کتاب را معرفی کرد و گفت: تالیف این کار را از سال ۱۳۹۳ آغاز کردم. ابتدا شناسایی سفرنانه‌ها به صورت کلی انجام شد. سپس کار مطالعه سفرنامه‌ها را آغاز کردم. ۱۳۰ سفرنامه انتخاب شد. برای هر سفرنامه کدی اختصاص داده شد که کلید اصلی بازیابی اطلاعات، این کدها هستند. 

حسن رجبی، به عنوان یکی از سخنرانان این نشست، کتاب را از منظر تاریخی بررسی کرد و گفت: سفرنامه‌ها برای مطالعه‌ در حوزه تاریخ و تمدن بسیار ارزشمندند و این اثر، بهره گیری از سفرنامه‌ها را برای پژوهش، آسان کرده و این مسئله بسیار ارزشمند است.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت این کار، از دو منظر مورد توجه است، اظهار داشت: طراحی ساختار نمایه تحلیلی موضوعی گردشی برای این مجموعه و اینکه تمام موضوعات خرد و کلان، مورد نظر نویسنده قرار گرفته است.همچنین پیشنهاد می‌شوداین کار، روی اسناد صفویه و قاجاریه نیز توسط پژوهشگرانی، انجام شود. 

شهرام یاری، پژوهشگر و محقق حوزه سفرنامه‌ها و خاطرات از دیگر سخنرانان این نشست، اظهار داشت: این مجموعه سه جلدی، کمک می‌کند تا پژوهش در حوزه سفرنامه‌ها، دو گام جلوتر برود و محقق دیگر نیازمند جستجو در سفرنامه‌ها نباشد.

یاری در ادامه این نشست با اشاره به جزییات این کتاب اظهار داشت: تقسیم‌بندی اثر به سیاحان انگلیسی به سفرنامه‌های پهلوی و صفوی یا تقسیم‌بندی از حیث شغل سفرنامه‌نویس بود؛ حفظ سیر تاریخی برای نمایه‌ها با موضوع مشترک؛ معیار قرار دادن سال ورود سفرنامه‌نویس به جای سال خروج و انتشار این کار روی سایت.

در پایان نشست، آزاده حیدری مولف کتاب، به پیشنهاد و انتقادات شهرام یاری پژوهشگر پاسخ و نظرات ایشان را سلیقه‌ای عنوان کرد.

رونمایی دو اثر از نماینده مجلس در غرفه کتابخانه مجلس

گفتنی است در روز شنبه  22 اردبیهشت ماه، غرفه کتابخانه مجلس میزبان عفت شریعتی کوهبنانی، نماینده مردم کوهبنان و زرند در مجلس شورای اسلامی بود. دو کتاب ایشان با عناوین "در رگ تاک" و "سرّ دلبران" در این روز، با حضور نویسنده، رونمایی شد.

خانم شریعتی کوه بنانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم، نماینده مجلس در دوره یازدهم از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان، نماینده دوره‌های هفتم و هشتم از حوزه انتخابیه مشهد و کلات، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور استاندار خراسان در امور بانوان، نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد، مدیرکل امور بانوان مجمع جهانی تقریب بوده است. 

غرفه کتابخانه مجلس در روز شنبه، علاوه بر رونمایی از دو اثر نماینده مجلس، میزبان جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی، پژوهشگران و دانشجویان بود. از جمله این شخصیت‌ها، امیر حسین ثابتی، نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران و مجتبی مطهری، فرزند شهید علی مطهری بودند. /

پایان پیام



 

 

  • کد خبر : 378357
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار