خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/13 - 14:27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کتابخانه و مرکز مطالعات
به مناسبت سیزدهم آبان ماه روز مبارزه با استکبار جهانی؛

منتخبی از پوسترهای انقلاب با موضوع سیزدهم آبان ماه در کتابخانه مجلس

مجموعه پوسترهای انقلاب شامل بیش از 1400 پوستر از سال های 1357 تا 1360، منابعی ارزشمند برای مطالعه تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران و هنر انقلاب است که دسترسی به تصاویر دیجیتال آنها از طریق پایگاه میراث بهارستان امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، روز سیزدهم آبان که در تقویم به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده، یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است:تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، سیزده آبان 1357 که روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358.











منتخبی از پوسترهای انقلاب با موضوع سیزدهم آبان ماه در کتابخانه مجلس


 



عنوان این سه واقعه تاریخی است که نمی‌توان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی تر دانست، چرا که هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند.











منتخبی از پوسترهای انقلاب با موضوع سیزدهم آبان ماه در کتابخانه مجلس


در 13 آبان 1357 در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت سازی نزدیک می‌شد همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفا کردن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند. صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برساننداین جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت 11 صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و 56 نفر شهید و مجروح شدند. امام خمینی(ره) در پیامی به همین مناسبت فرمود: «... عزیزان من صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است ... ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام... صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم.»











منتخبی از پوسترهای انقلاب با موضوع سیزدهم آبان ماه در کتابخانه مجلس


 



برای گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نیز نام‌گذاری شده است.



به همین مناسبت سیزده پوستر از پوسترهای انقلاب موجود در آرشیو شنیداری- دیداری مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی با موضوع سیزده آبان به نظر علاقه مندان میرسد.











منتخبی از پوسترهای انقلاب با موضوع سیزدهم آبان ماه در کتابخانه مجلس


مجموعه پوسترهای انقلاب شامل بیش از 1400 پوستر از سال های 1357 تا 1360، منابعی ارزشمند برای مطالعه تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران و هنر انقلاب است که دسترسی به تصاویر دیجیتال آنها از طریق پایگاه میراث بهارستان امکانپذیر است./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 370918
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار