خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/22 - 09:51
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : کتابخانه و مرکز مطالعات
در اختتامیه رویداد «حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی» مطرح شد:

ضرورت جرم انگاری خلق پول/ چگونه می‌توان شریعت را در قالب ساختارها اجرایی کرد؟

اختتامیه رویداد نخبگانی حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی  با حضور رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی و سخنگوی شورای نگهبان پایان یافت و در این مراسم موضوعات مرتبط با خلق پول، تفکیک وظایف بانک‌ها و راه‌های مقابله با ربا بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه؛ نشست اختتامیه رویداد نخبگانی حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی روی میز اقتصاد  با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان ریاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی،  هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون اقتصادی, عادل پیغامی، سیدعلی روحانی و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.



امیر حسین مرشدى دبیر میز اقتصاد رویداد نخبگانى دین و حکمرانی در ابتدای این نشست گفت: اختتامیه رویداد نخبگانی دین و حکمرانى با همکارى اندیشکده دین و حکمرانى در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. کارفرمای این رویداد؛ بنیاد علمى نخبگان است که در قالب طرح شهید بابایى و رقابت بین نخبگان اقتصاد اسلامى و بر اساس فراخوان کلی شکل گرفته است.



وی در ادامه افزود: رقابت در این رویداد به این شکل بود که اساتید هر گروه در قالب هیات علمى و مربى انتخاب شده و مربیان مسئولیت هدایت اعضاى گروه را طبق سیاست تعیین شده بر عهده داشتند. ٦ تیم براى رقابت در حوزه اقتصاد اسلامى شرکت کردند که شامل موسسه آموزش و پژوهش امام خمینى(ره)، گروه اقتصاد دانشکده دانشگاه علوم اقتصاد اصفهان، گروه علمى و تحقیقاتى قصد، گروه فقهی ائمه اطهار(ع)، موسسه علوم تحقیقات متاع در مرکز جامع ولیعصر بودند.



دبیر میز اقتصاد رویداد نخبگانی دین و حکمرانی تاکید کرد: دو تیم از بین شش تیم برگزیده به مرحله نهایی راه یافتند؛ تیم مرکز جامع علوم اسلامی با سرپرستی کمیل قنبرزاده و همچنین گروه دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با سرپرستی رسول بخشى که هر یک در مدت زمان مشخص خلاصه‌اى از عملکرد گروه خود را عنوان کردند.



ارزیابی ابتدائى عملکرد ٦ گروه توسط کارشناسان صورت گرفت؛ سپس در اختتامیه عادل پیغامى و سید على روحانى از کارشناسان حوزه تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس عملکرد دو گروه منتخب  را بررسی کردند



وى در ادامه تاکید کرد: ارزیابی ابتدائى عملکرد ٦ گروه توسط کارشناسان صورت گرفت؛ سپس در اختتامیه عادل پیغامى و سید على روحانى از کارشناسان حوزه تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس عملکرد دو گروه منتخب  را بررسی کردند .



مرشدى ادامه داد: در ابتداى این رویداد یک شورای علمى تشکیل شد تا دغدغه حل مسائل و موضوعات کلى و به روز را داشته باشد؛ باید براى حل بسیارى از مشکلات یک اجماع نخبگانى شکل بگیرد که دغدغه روز مردم هستند.



چالش بزرگ کشور در دست نظام بانکداری کشور است



دبیر میز اقتصاد رویداد نخبگانى دین و حکمرانى با اشاره به تشکیل شوراى علمى ادامه داد: با تشکیل شوراى علمى موضوع اصلى خلق پول و هدایت نقدینگى مشخص شد. در حال حاضر چالش بزرگ کشور در دست نظام بانکداری کشور مبتنى بر حل چهار مسئله اصلى است که باید گروه‌ها به واسطه آنها به خروجى برسند. 



چهار گام برای رسیدن به مرحله پایانی



وى در ادامه یادآور شد: گام ابتدایی بیان مسئله و آسیب شناسى وضع موجود بود؛ گام دوم ریشه یابى علت مشکلات و مرحله سوم ارائه راهکار براى حل مشکلات در جهت رسیدن به وضعیت مطلوب و مرحله چهارم ارائه الگوی عملیاتی برای شرایط موجود بود، تمام گروه‌ها هر چهار مسئله اصلی را طی کردند و به سیاستی دست یافتند.



باید نگاه اساسی به حل مشکلات کشور داشته باشیم



هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در این نشست تاکید کرد: بررسی موضوعات اقتصادی در قالب پژوهش بسیار با اهمیت است، باید نگاه اساسی به حل مشکلات کشور از جمله مسائل اقتصادی داشته باشیم.



همیشه یک حلقه مفقوده برای مشکلات است



وی ادامه داد: پژوهش هیچ زمانی پایان ندارد، رسیدگی به موضوعات اساسی کشور در قالب مسائل پژوهشی و تحقیقی باید به نفع ملت و دولت باشد که خوشبختانه مجلس گام‌های خوبی در این راستا برداشته است، همیشه یک حلقه مفقوده به عنوان واسطه بین موضوعات و مسائل روز جامعه و کارهای پژوهشی وجود داشته است. 



طحان نظیف تاکید کرد: بیشتر مجامع علمی و پژوهشی و حتی حوزه‌ای به امور نظری مشغول و دغدغه‌هایی دارند و از طرفی با کارگزارانی مواجه هستیم که در مقام عمل درگیر امور جاری هستند این دو با هم فاصله بسیار دارند، در این بین نیازمند واسطه‌هایی هستیم که متاسفانه شاهد این حلقه‌های واسطه‌ای نیستیم، برگزاری چنین رویدادهایی نوید می‌دهند که مسیر گمشده را پیدا کرده‌ایم.



نظام حکمرانی جمهوری اسلامی تفاوت‌هایی با سایر نظام های سیاسی دارد، شاید اصلی ترین نکته‌ای که باید توجه کنیم این است که نظام جمهوری اسلامی نمی تواند در ساحت حکمرانی عینا از نظامات و مدل هایی که در جای دیگر است استفاده کند



وی در ادامه تاکید کرد: گاهی برای حل مسائل باید منشا و خاستگاه را دنبال کنیم تا بتوانیم به طور اصولی مشکلات را حل کنیم لذا تحقق حکمرانی اسلامی شایسته در پرتو  نقش آفرینی نخبگان است. نظام حکمرانی جمهوری اسلامی تفاوت‌هایی با سایر نظام های سیاسی دارد، شاید اصلی‌ترین نکته‌ای که باید توجه کنیم این است که نظام جمهوری اسلامی نمی تواند در ساحت حکمرانی عینا از نظامات و مدل هایی که در جای دیگر است استفاده کند.



سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی؛ مردم می‌خواهند که انجام تمام امور مبتنی بر دین تنظیم شود، تفاوت حکومت اسلامی با سایر نظام ها، مردمی بودن آن است. اینجا قرار است بر اساس شریعت حکمرانی کنیم این تفاوت ماهوی جمهوری اسلامی با سایر نظام های سیاسی مدرن است.



طحان نظیف یادآور شد: جای سوال است که در نظام حقوقی امروزی ما چگونه شریعت را در قالب ساختارها و بسترهای امروزی اجرایی کنیم تا هم از دین کاسته نشود و هم ترجمه آن به قانون به درستی صورت گرفته و قابل اجرا باشد. پاسخ های متفاوتی به این موضوع ارائه شده است. گاهی بر اساس استنباط شریعت به منابع فقهی مراجعه می‌کنیم تا مسئله به مسئله به پاسخ برسیم.



سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تاکید کرد: مقام معظم رهبری بارها به فقه حکومتی و نظام سازی اشاره کرده‌اند که باید بر اساس آن ساختار ویژه برای اجرای شریعت داشته باشیم، اگر قرار است که سخن از سیاست، فرهنگ یا دیگر مسائل شود باید یک ساختار نظام مند حاکم باشد.



وی در ادامه تاکید کرد:  در رویکرد و نگاه سوم، ساختار سازی جدیدی نداریم اما عمل عقلایی عالم را که الگوی حکومت‌های امروزی هست را می پذیریم و در آن محتوای شرعی خود را قرار می‌دهیم، این نگاه حجیت دارد اما آرمانی و نگاه حداکثری نیست.بر اساس اصل چهارم قانون اساسی، کلیه قوانین و مقررات حاکم در نظام جمهوری اسلامی ایران، باید منطبق بر موازین اسلامی باشد. در واقع، این اصل بیانگر لزوم ابتنای تمام قواعد قانونی حاکم، با موازین اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.  این اصل بر مبنای فرا دستوری است، لذا نظامی جمهوری اسلامی یک نگاه «ماهوی» در حل مسائل و مشکلات خواهد داشت که بر اساس شریعت شکل می گیرد.



ورود نخبگان در حل مسائل کشوری نقطه اصلی هر نظام  است



سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ورود نخبگان به حل مسائل کشوری تاکید کرد: ورود نخبگان در حل مسائل کشوری نقطه اصلی هر نظام  است، ما در مسیری در حال حرکت هستیم که جاری است و نمی‌توانیم‌ زندگی را متوقف کنیم، از ارز دیجیتال گرفته تا مباحث بورس و بانکداری، خوشبختانه امروز بیشتر کارشناسان به این موضوع ورود پیدا کرده اند.



طحان نظیف بیان کرد: شورای نگهبان وظیفه پاسداری از شریعت و قانون اساسی را بر عهده دارد و بیش از تمام دستگاه‌ها این موضوعات را حس می‌کنیم. قانونگذاری نیازمند تامل، بررسی عمیق و مشورت است.



غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نشست اختتامیه رویداد نخبگانی حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی گفت: برای اینکه فقه واقعی اتفاق بیفتد، باید قانون شود، زیرا فقه بدون تقنین فایده‌ای ندارد و مشکل‌گشا نخواهد بود. عدم تقنین آن طبیعتاً در اصول فقه ما دخالت‌های جدی خواهد کرد یعنی با یک عقد مضاربه و دو عقد صلح مسئله جنگ با خدا حل نمی‌شود کما اینکه امضای ولی‌فقیه و شورای نگهبان پای آن باشد.



قاسمیان ورود حوزه به مباحث اصلی حکمرانی را امری ضروری دانست و افزود: اگر جریان اصلی حوزه در مباحث مرتبط با حکمرانی درگیر نشود، حوزه در معارف خود می‌میرد یا منزوی می‌شود و فقط مجبور است دروس حوزوی مانند مکاسب را تدریس کند.



ارتباط حوزه و دانشگاه را پررنگ کنید



رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ما وحدت میان حوزه و دانشگاه را طبق یک تقریر که در ذهنمان است دنبال می‌کنیم. در یک دوره‌ای، نسلی از دانشگاه به حوزه آمدند و فکر می‌کردند که با این کار میان حوزه و دانشگاه وحدت ایجاد می‌شود ، بلکه یک نرم‌افزاری باید ایجاد شود که در این نرم‌افزار در حقیقت حوزوی و دانشگاهی کارهای خود را انجام دهند و در کار هم دخالت نداشته باشند و در نهایت به یک فهم‌های مشترک دست پیدا کنند و از دانش هم آگاه شوند اما در کار هم دخالت نکنند.



قاسمیان به مسئله خلق پول اشاره و تأکید کرد: خلق پول یعنی دست کردن در جیب مردم و ارز پول ملی را کاهش دادن مصداق این است که در جیب مردم دست برده‌ایم. از بحث احقاق حقوق عامه می‌توان به این مطلب ورود کرد. این مسئله نیازمند قانون‌گذاری و جرم‌انگاری دارد تا زمانی‌که در رابطه با پدیده خلق پول جرم‌انگاری نشود، قوه قضائیه به آن ورود پیدا نخواهد کرد. همانطورکه گفتم فقه تا زمانی‌که تقنین نشود، فایده ندارد. حقوق عامه یک ظرفیتی است که در قانون دیده شده و عنوانی دارد که می‌توان آن را زنده کرد.











کتابخانه مجلس


 



به گزارش خبرنگار خانه ملت، در پایان نشست از برگزیدگان گروه‌های برتر به شرح ذیل تجلیل شد؛ گروه اول جامع ولی امر(عج) ؛ حجت الاسلام  و المسلمین قنبرزاده، حجت الاسلام و المسلمین مادرشاهی، حجت الاسلام جابر ابوذرزاده کتابی، حجت الاسلام مصطفی عبداللهی، حجت الاسلام محمد حسن نحوی، حجت الاسلام حسین کرمعلی، حجت الاسلام حمزه منصوریان، حجت الاسلام یاسر حاجی پور، حجت الاسلام سید مهدی غازانی؛ گروه دوم؛ دانشگاه علوم اقتصادی دانشگاه اصفهان؛ رسول بخشی دستجردی، زهرا شهریاری، محمد امیر علی، عالیه فاطمی نژاد، فرید کاظمی، انسیه مصدقی./



پایان پیام



 



 



 

  • کد خبر : 335522
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار