خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/06/24 - 14:07
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کتابخانه و مرکز مطالعات
حجت‌الاسلام قاسمیان در نشست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه مطرح کرد:

دسترسی مردم به موزه کتابخانه مجلس از طریق ارائه تصاویر سه بعدی دیجیتالی

رئیس کتابخانه مجلس با تاکیدبراینکه رویکرد جدید این مجموعه تحقق شعار رئیس مجلس مبنی بر مردمی‌سازی، هوشمندسازی، شفاف‌سازی و کارآمدسازی است، از ارائه تصاویر سه بعدی موزه کتابخانه به صورت دیجیتالی برای امکان دسترسی مردم به اسناد و کتب این مجموعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه ظهر امروز (دوشنبه 24 شهریور) در محل این مجموعه برگزار شد.



حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان ضمن تشکر از کارکنان کتابخانه مجلس و معاونانش در بخش های مختلف گفت: کتابخانه مجلس اولین و قدیمی ترین کتابخانه کشور است که 110 سال قدمت دارد، ضمن اینکه همگان این مجموعه را به نام عبدالحسین حائری می شناسند که 20 سال مسئولیت اداره آن را برعهده داشت و برای حفظ و تقویت این گنجینه ارزشمند تلاش کرد.



اساسنامه و شعارهای رئیس مجلس دو سند بالادستی کتابخانه مجلس هستند



وی با اشاره به اساسنامه و شعارهای رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان دو سند اصلی و بالادستی ضمن قرائت ماده 3 اساسنامه کتابخانه مجلس مبنی بر اینکه هدف اصلی و بنیادی کتابخانه جمع آوری آثار حقوقی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با تاکید بر اسلام شناسی و ایران شناسی، حفظ و نگهداری میراث ملی، آثار کمیاب خطی و موزه ای و انتشار مناسب آن برای ارائه خدمات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولتمردان نظام و پژوهشگران داخلی و خارجی، دانشجویان و سایر مراجعین است، تاکید کرد : ماده مذکور به پژوهش های کتابخانه رنگ می دهد و چنانچه از آن غفلت شود، این مجموعه از ماموریت ها و اهدافش خارج شده است.



رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارش از عملکرد این مجموعه در دو ماه گذشته تصریح کرد: ما یک رویکرد جهادی براساس تاکیدهای رئیس مجلس شورای اسلامی در پیش گرفته ایم، ضمن اینکه نسبت به احیای حوزه پژوهش که در دوره مدیریت قبلی مغفول مانده بود، اقدام کردیم.



وی افزود: از سال 80 اسناد و کتاب های این کتابخانه رف خوانی نشده بود و این در حالی است که باید هر سال انجام می شد که ما در حال سنجش این مهم هستیم، همچنین 700 نسخه خطی نفیس در حوزه کتاب و اسناد، دیجیتال سازی شده، چرا که برنامه ما این است که درب این کتابخانه باید به روی همه باز باشد.



تاکنون 5 درصد اسناد کتابخانه مجلس دیجیتالی شده است



قاسمیان خاطرنشان کرد: تاکنون 5 درصد اسناد این کتابخانه دیجیتالی شده اما بارگذاری نشده است و باید 20 درصد از اسناد و نسخه های خطی نفیس بارگذاری شود. از سوی دیگر شعار این دوره از مدیریت کتابخانه این است که درب مخازن را تا پایان سال می بندیم.



رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در مورد تغییرات اعمال شده در بخش موزه یادآور شد: این موزه یکی از نفیس ترین موزه های کشور است که به دلیل شیوع کرونا مراجعه ندارد، ضمن اینکه در آن 500 شیء وجود دارد در حالی که از ظرفیت 2500 شیء برخوردار است و خبر مهم اینکه تا پایان سال امکان ارائه تصاویر سه بعدی دیجیتالی از این موزه امکانپذیر می شود تا همه مردم بدان دسترسی داشته باشند.



وی تصریح کرد: اشیای این موزه برای دوره مشروطه و تاریخ معاصر است و قرار بر این شده بخش پژوهش به گونه ای برنامه ریزی کند که بعد از این با ورود به این موزه شاهد تاریخ معاصر با روایت انقلاب اسلامی باشیم.



قاسمیان درخصوص تغییرات بخش اسناد عنوان کرد: متاسفانه در دوره های گذشته در این بخش تنها به فعالیت در زمینه حفظ و نگهداری پرداخته شده، اما ما برای آرشیویستی و فهرست نویسی کردن آن برنامه ریزی کردیم تا برای پژوهشگران قابل استفاده باشد، از سوی دیگری اسناد بعد از انقلاب حتی برگ شماری هم نشده است که ما 5 درصد آنها را دیجیتالی کردیم و تا پایان سال این روند تکمیل خواهد شد.



وی افزود: ما با ورود به کتابخانه 600 کارتن سند از مجالس سنا و ملی  و چندین طومار یافتیم، ضمن اینکه از 15 هزار کارتن سند مجالس سنا و ملی، 5 هزار کارتن هم برگ شماری نشده بود که در حال ساماندهی آنها هستیم.



ایجاد شرایطی برای دسترسی پژوهشگران به متادیتای کتابخانه مجلس



رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مهمترین هدف این دوره از مدیریت این مجموعه این است که آرشیویست خوبی باشند، عنوان کرد: ما باید به گونه ای اقدام کنیم که پژوهشگران به متادیتای کتابخانه مجلس دسترسی داشته باشند که تا پایان سال محقق می شود، ضمن اینکه یک دور اسناد را رف خوانی کردیم، همچنین برای ارتقای این بخش با مرکز اسناد کتابخانه ملی هم تفاهم کردیم.



قاسمیان یادآور شد: متاسفانه اسناد مهم 6 دوره مجلس بدون کپی سازی و دیجتال سازی و برخلاف مقررات کتابخانه مجلس به مرکز اسناد کتابخانه ملی واگذار شده و ما چیزی از آنها در اختیار نداریم و در حال رایزنی هستیم تا یک نسخه دیجیتالی از آنها را به دست آوریم.



وی تاکید کرد: ما در بخش پژوهش رویکرد متفاوتی را براساس رویکرد مجلس انقلابی دنبال می کنیم و در خدمت پارلمان هستیم و تلاش می کنیم یک محفل و مأمن برای همه اندیشمندان ایجاد کنیم و بدون غربالگری فکری و سیاسی بتوانیم این کتابخانه را همچون کتابخانه های معتبر دنیا به محل آفرینش اندیشه ها تبدیل کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 304545
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار