خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/30 - 13:45
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : کتابخانه و مرکز مطالعات

جعفریان عملکرد بخش‌های واحد مرمّت و آسیب‌شناسی کتابخانه مجلس طی یکسال اخیر را تشریح کرد

واحد مرمّت کتابخانه مجلس از ابتدا در قالب صحّافی کتب چاپی، مجلات و روزنامه‌ها کار خود را آغاز کرده بود اما از سال 1361، به صورت پیشرفته، علمی و دانشگاهی، با راه‌اندازی بخش مرمّت نسخ خطی کار این بخش آغاز شد و فارغ‌التحصیلان رشته مرمّت آثار تاریخی و استادان این حرفه، در این بخش مشغول کار شدند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت  به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، واحد مرمّت این مرکز از ابتدا در قالب صحّافی کتب چاپی، مجلات و روزنامه‌ها کار خود را آغاز کرده بود اما از سال 1361، به صورت پیشرفته، علمی و دانشگاهی، با راه‌اندازی بخش مرمّت نسخ خطی کار این بخش آغاز شد و فارغ‌التحصیلان رشته مرمّت آثار تاریخی و استادان این حرفه، در این بخش مشغول کار شدند.



هم‌اکنون واحد مرمّت کتابخانه مجلس، یکی از پرکارترین واحدهای مرمّت در سطح کشور محسوب می‌شود و همکاری خود را با واحدهای هم‌ردیف در دیگر نهادهای کشور، در سطح گسترده‌ای وسعت بخشیده است.



این واحد همواره با ارائه آموزش به دانشجویان کوشش نموده تا رابطه‌ای متقابل بین دانشگاه و مراکز اجرائی در حوزه مرمّت به وجود آورد. از جمله تلاش‌های ابن بخش برای این مهم، می‌توان به راه‌اندازی پروژه‌های آموزشی و مرمّتی نسخ خطی در 20 سال اخیر اشاره کرد.



همچنین واحد مرمّت کتابخانه مجلس با همکاری مراکز دولتی و خصوصی در شهرها و حتی دیگر کشورها از جمله عراق، پروژه‌های مرمّتی بسیاری را در این سال‌ها به ثمر رسانده است.



حسینعلی جعفریان، مدیر بخش مرمّت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، گزارشی از عملکرد این بخش در سال 1401 به شرح زیر، ارائه داده است:




  1. آسیب شناسی و مرمّت 400 جلد نسخه خطی که بخشی از آن را  کارکنان کتابخانه و تعدادی نیز توسط کارشناسان مرمّت آثار تاریخی در قالب قرارداد پروژه‌ای انجام پذیرفت. در این راستا انجام مراحل آزمایشگاهی، پاکسازی، ضدعفونی آثار و کلیه مواردی که لازم است تا قبل از مرمّت انجام پذیرد، صورت گرفته و سپس نسخه‌ها ترمیم گردید.

  2. مرمّت 4860 عدد از اسناد موجود در کتابخانه که بخش عمده ای از این کار همراه پاکسازی، ضدعفونی و فایل‌بندی است.

  3. مرمّت 20 نقشه جغرافیایی مربوط به کتابخانه شماره2

  4. بررسی وضعیت کتب چاپ سنگی در مخزن به لحاظ نحوه نگهداری و تعداد موجود از هر نسخه و آسیب‌شناسی آثار که نهایتا منجر به انتخاب تعداد 120 جلد نسخه گردید و در قالب پروژه، توسط یکی از کارشناسان مرمّت آثار تاریخی مرمّت گردید.

  5. بررسی و پایش آثار موزه ای و تابلوهای نقاشی توسط کارشناسان واحد مرمّت و همکاران موزه که نهایتا منجر شد به مرمّت تعداد 4 عدد تابلو نقاشی و 12 اثر موزه‌ای.

  6. صحافی 213 مجلد روزنامه یومیه از بخش نشریات .(لازم به ذکر است که روزنامه ها تا پایان آذرماه صحافی گردید و مابقی پس از اتمام فصل زمستان و بعد از دسته بندی مناسب ماهانه به واحد مرمّت ارسال و صحافی می گردد.)

  7. صحافی تعداد زیادی از نشریات و مجلات کتابخانه که به صورت چند جلدی در کنار یکدیگر دسته بندی می‌شود که نهایتا 3041 جلد مجله صحافی شده تحویل بخش نشریات گردید.

  8. صحافی 3118 جلد کتاب چاپی قدیمی و جدید از مخزن شماره یک و مخزن لاتین کتابخانه.

  9. صحافی 204 جلد اسناد و گزارشات ارسالی از مجلس شورای اسلامی

  10. پایش محیطی مخازن کتابخانه به لحاظ دما و رطوبت و موارد محافظتی مختلف، سم‌پاشی محیطی در دوازده مرحله که در فصول مختلف سال انجام پذیرفت.

  11. برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشجویان و کارآموزان دانشگاهی در قالب همکاری با موسسات و دانشگاه‌هایی که در حوزه مرمّت آثار تاریخی فعالیت دارند

  12. برگزاری دوره جلدسازی سنتی برای همکاران بخش مرمّت./



پایان پیام

  • کد خبر : 360453
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار