خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/10 - 18:48
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کتابخانه و مرکز مطالعات
توضیحات معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس در خصوص تیتر غیر واقعی گزارش خبرگزاری ایبنا:

تیتر خبرگزاری کتاب حاشیه‌سازانه و خلاف واقع است/خبرگزاری ایبنا حاضر به اصلاح تیتر گزارش نشد

معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در خصوص خبر منتشر شده در خبرگزاری کتاب ایران گفت: رفتار خبرگزاری کتاب حاشیه‌سازانه و خلاف واقع است و خبرگزاری ایبنا بعد از تماس‌ها و توضیحات روابط عمومی کتابخانه مجلس حاضر به اصلاح تیتر گزارش خود نشد.

حجت الاسلام مجتبی عباسلو، معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص خبر خلاف واقع خبرگزاری کتاب ایران گفت: متأسفانه در فضای فرهنگی و رسانه‌های معتبر حوزه کتاب بعضاً شاهد اتفاقاتی هستیم که بیشتر شبیه حاشیه‌سازی است تا توسعه امر کتاب.



وی افزود: در تاریخ 10 دی ماه 1402 گزارشی براساس بخشی از گفت و گوی اینجانب در صفحه اول خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درج شد با این تیتر «چرا کتابخانه مجلس به پنجره واحد متصل نشده است؟/ معاون اشاعه اطلاعات: ضرورتی احساس نمی‌کردیم.» که این تیتر خلاف واقع است و یک جمله ناقص از گفت‌وگوی صورت گرفته است.



عباسلو با بیان اینکه نکته جالب ماجرا اینجاست که متن کامل گفت‌وگوی اینجانب همین امروز در خبرگزاری کتاب منتشر شده است و این گزارش هم براساس گفت و گوی اینجانب منتشر شده است که نشان می‌دهد کتابخانه مجلس از پیوستن به درگاه پنجره واحد خدمات الکترونیک استقبال می‌کند.



وی افزود من در مصاحبه به خبرنگار محترم خبرگزاری ایبنا توضیح دادم که: به‌طور کلی با توجه به اینکه کتابخانه از زیرمجموعه‌های مجلس شورای اسلامی است، مناسبات این بخش نیز با مجلس شورای اسلامی شکل می‌گیرد. کتابخانه نیز هرچند خدمات عمومی ارائه می‌کند اما به‌دلیل رویکرد تخصصی کتابخانه در نسبت با مجلس شورای اسلامی قرار دارد.



معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی افزود در مصاحبه همچنین توضیح دادم که: کتابخانه مجلس شورای اسلامی به بحث ارائه خدمات الکترونیکی طی چهار سال گذشته، به‌ویژه بعد از حضور ریاست جدید کتابخانه پرداخته است و سامانه را در زمینه‌های منابع و افزونه‌های مختلف ازجمله هوش مصنوعی، توسعه دادیم یا در حال توسعه آن هستیم. اینکه بخواهیم سامانه فعلی تعطیل یا به موازات سامانه فعلی اقدامی انجام شود را نمی‌دانم. فکر نمی‌کردیم که خدمات کتابخانه مجلس هم باید در درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تعریف شود به همین دلیل در زمینه اتصال به کتابخانه مجلس به درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ضرورتی احساس نکردیم و طرح موضوع نشده بود اما حتماً پیگیری خواهد شد؛ چراکه اتصال به درگاه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک قابلیت برای کتابخانه مجلس اضافه می‌کند.



عباسلو افزود: اما خبرنگار با تقطیع یک عبارت که به لحاظ مفهومی در جمله تعریف می‌شود بدترین پیام را آن هم در تیتر یک خبرگزاری از فضای فکری مسئولان کتابخانه مجلس به مخاطبان القا کرد که هم خلاف اخلاق رسانه‌ای و هم پیام حاشیه‌سازی دارد.



معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم خانه کتاب ایران که این خبرگزاری ذیل این مجموعه تعریف می شود در جهت توسعه و نزدیکی نهادهای متولی کتاب باشند نه ایجاد حاشیه و فاصله.



 

  • کد خبر : 373797
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار