خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/21 - 13:35
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : کتابخانه و مرکز مطالعات
در سامانه «باغ میراث بهارستان» انجام شد؛

بارگذاری تصاویر نشریات دوره قاجار در کتابخانه مجلس

نشریات (پیایندهای) دوره قاجار موجود در آرشیو کتابخانه مجلس، بارگذاری و قابل استفاده برای پژوهشگران شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، نشریات (پیایندهای) دوره قاجار موجود در آرشیو کتابخانه مجلس، بارگذاری و قابل استفاده برای پژوهشگران شد.



 سهراب یکه زارع، مدیر امور سازماندهی منابع کتابخانه مجلس اعلام کرد، پس از تهیه لیست نشریات دوره قاجار توسط همکاران واحد نشریات و دیجیتال‌سازی تصویر آنها توسط واحد دیجیتال‌سازی، کار ورود اطلاعات کتاب‌شناختی و بارگذاری فایل دیجیتال تعداد 2373 شماره نشریه دوره قاجار در «سامانه باغ میراث بهارستان» (پایگاه اینترنتی منابع کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی) توسط کارشناسان سازماندهی منابع به پایان رسید.



یکه زارع با اعلام این خبر گفت: نشریات مذکور دربردارنده اخبار و اطلاعات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و علمی دوره قاجار و رخدادهای بسیار مهم اواخر دوره قاجار، به‌ویژه انقلاب مشروطه و تشکیل مجلس شورای ملی است.



قدیمی‌ترین نشریه‌ای که تصاویر همه شماره‌های آن در «سامانه باغ میراث بهارستان» بارگذاری شده است، «روزنامه علمیه دولت علیه ایران» است.



«روزنامه علمیه دولت علیه ایران» ماهی یک بار منتشر می‌شده است و نخستین شماره آن در تاریخ دوشنبه 27 دی 1242 (785 ناقصه جلالی = 1 شعبان 1280) با مدیریت «علیقلی میرزا اعتضاد السلطنه» وزیر علوم و صنایع «ناصرالدین شاه قاجار» در «کارخانه دولتی دارالخلافه طهران» به‌صورت چاپ سنگی و با قیمت 15 شاهی منتشر گردید. این نشریه، نخستین نشریه‌ علمی ایران به‌شمار می‌رود و دارای مطالبی به سه زبان فارسی، عربی و فرانسوی است.



از دیگر نشریات مهم دوره قاجار که تصویر آن بارگذاری شده، شماره 123 هفته‌نامه «فرهنگ» است که در تاریخ پنجشنبه 18 آبان 1260 (803 جلالیّه = 10 ذیحجه الحرام 1298) منتشر گردیده. هفته‌نامه «فرهنگ» با عنوان «فرهنگ اصفهان» نیز معروف است و به‌صورت چاپ سنگی، در «دارالطباعه دروازه دولت اصفهان» منتشر ‌شده.



این نشریه در معرفی خود اعلان کرده است: «در این اخبارنامه از سیاست مدن، و اصطلاحات ملکیه و علوم و صنایع و نصایح و تجارت و فلاحت نوشته میشود». مدیر و منشی هفته نامه «فرهنگ»، «میرزا تقی خان سرتیپ حکیم‌باشی ظل السّطان انصاری کاشانی»، از جمله روزنامه‌نگاران نامدار و چهره‌های درخشان علم، ادب، فرهنگ و تاریخ اصفهان است.



قیمت اشتراک الزاماً یک ساله آن، در اصفهان و توابع 12 قران؛ طهران، فارس، عربستان، آذربایجان، خراسان و بلاد داخله ایران 22 قران؛ ممالک هندوستان، برما (برمه = میانمار)، روسیه، فرانسه، انگلستان، عثمانیه و سایر بلاد خارجه 3 تومان بوده است.



از تدابیر جالب مدیریت نشریه مذکور، فراهم نمودن امکان تهیه آن برای ادارات نشریات دیگر از هر کشوری و به هر زبانی، در قالب مبادله بوده است.



به گفته یکه زارع، در حال حاضر تصویر پنج فریم از هر شماره نشریه در سامانه «باغ میراث بهارستان»، به‌صورت رایگان قابل مشاهده است و در صورتی که پژوهشگران خواستار دریافت تصویر صفحات نشریه‌ای باشند، ‌می‌توانند با ارسال درخواست به پست الکترونیک کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به نشانی resources@ical.ir فایل دیجیتال تصویر درخواستی را دریافت کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 373016
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار