خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/11 - 15:36
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : کتابخانه و مرکز مطالعات

ارائه خدمات و منابع دیجیتال‌سازی شده کتابخانه مجلس در سامانه «باغ میراث بهارستان»

کتابخانه مجلس تمام خدمات و منابع دیجیتال‌سازی شده خود را از طریق سامانه کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان» ارائه می‌نماید.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، کتابخانه مجلس تمام خدمات و منابع دیجیتال‌سازی شده خود را از طریق سامانه کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان» ارائه می‌نماید.



کتابخانه مجلس به عنوان نخستین کتابخانه رسمی کشور و یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های پارلمانی دنیا، از گذشته در ارائه منابع خود به صورت مجازی و با کمترین قیمت یا حتی به صورت رایگان، در کشور پیشتاز بوده است. نخستین و تنها مرکزی که فایل دیجیتال‌سازی شده منابع ارزشمند خطی خود را به صورت کاملا رایگان روی وب سایت کتابخانه مجلس بارگذاری کرد، کتابخانه مجلس بود. این مرکز برای دیجیتال‌سازی همه منابع خود و ارائه آن با کمترین قیمت، به آسان ترین شیوه و در کمترین زمان، با فاصله از سایر کتابخانه‌های کشور، پیشتاز بوده است.



در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، ضرورت ارائه غیرحضوری خدمات و منابع، بیش از گذشته احساس شد. برای انجام این مهم، پس از بررسی‌ها، سامانه کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان»، ذیل وب سایت این مرکز، راه‌اندازی شد.



از سوی دیگر، حجت‌الاسلام والمسلیمن قاسمیان در بدو ریاست خود در کتابخانه مجلس، شعار «نهضت دیجیتال‌سازی منابع» را در کتابخانه اجرایی کرد. این مرکز که همیشه در دیجیتال‌سازی منابع خطی و چاپ سنگی و سربی پیشتاز بود، در این دوره با اتمام دیجیتال‌سازی این منابع، کار بزرگ دیجیتال‌سازی اسناد، نشریات و سایر منابع خود را آغاز کرد. جدول زیر، آمار دیجیتال‌سازی منابع این مرکز را نشان می‌دهد:











کتابخانه مجلس


هم‌زمان با دیجیتال‌سازی، این منابع به مرور، در سامانه «باغ میراث بهارستان» بارگذاری می‌شوند و اکنون  60 هزار و 221 عنوان نسخه خطی، 10 هزار و 105 عنوان نسخه چاپی سنگی و سربی، 2 هزار و 373 شماره نشریه دوره قاجار و 146 هزار رکورد شامل 2 میلیونو 664 هزار فریم، اسناد مجلس شورای ملی، روی این سامانه موجود است.



از جمله مزایای سامانه «باغ میراث بهارستان» که برای دسترسی مجازی مخاطبان این مرکز طراحی شده است، می‌توان به کاملاً تحت وب بودن نرم‌افزار، سهولت ثبت‌نام مخاطبان در این نرم‌افزار با قابلیت اتصال آنلاین به سیستم احراز هویت ثبت اسناد و تأیید در همان زمان، قابلیت انتخاب کیفیت و حجم منبع درخواستی، ارائه منابع با حجم و کیفیت عالی با سرعت مناسب، امکان سفارش تنها یک یا چند صفحه از منبع درخواستی و درگاه پرداخت آنلاین اشاره کرد. اما مهم‌ترین ویژگی این سامانه، قابلیت تعیین سطح دسترسی مراجعه‌کننده به منابع کتابخانه مجلس با توجه به مدارک ارائه شده  است. با این قابلیت مدارک طبقه بندی شده این مرکز برای مقامات سیاسی و نمایندگان مجلس، استادان دانشگاه و پژوهشگران طراز اول، دانشجویان و پژوهشگران عمومی، متفاوت خواهد بود و با توجه به اینکه کتابخانه مجلس نهادی حاکمیتی با ملاحظات ویژه و اسناد طبقه بندی شده مجلس است و از سویی وظیفه اصلی‌اش ارائه خدمات پژوهشی به نمایندگان مجلس و شخصیت‌های طراز اول سیاسی است، ارائه منابع برای هر گروه، بدون هر گونه مشکل، فراهم می‌شود.



علاوه بر این، پژوهشگرانی که به هر دلیل نتوانند از سامانه «باغ میراث بهارستان» استفاده کنند، میتوانند منبع مورد نیاز خود را از طریق رایانامه resources@ical.ir  درخواست و از همان طریق، دریافت کنند.



خدمت مجازی دیگر کتابخانه مجلس، امکان بازدید مجازی از موزه مجلس در «سامانه بازدید مجازی موزه» به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی است. این سامانه،‌ مجموعه‌ای چند رسانه‌ای با جلوه‌های ویژه، همراه ارائه اطلاعات هر یک از تالارها، گالری‌ها و آثار و اشیاء نمایشی موجود در موزه مجلس است. بازدیدکننده این سامانه می‌تواند با چرخاندن، بزرگ‌نمایی تصاویر و حرکت و جابه‌جایی بین فضای تالارها و غرفه‌ها به صورت واقعیت مجازی، تمام جزئیات و زوایای موجود در فضای واقعی موزه را مشاهده نماید. علاوه بر این، می‌تواند از توضیحات صوتی، موسیقی، اطلاعات محتوایی و متنی و تصاویر با کیفیت آثار و اشیاء، پلان و نقشه مسیرهای گردش موزه، بهره ببرد. همچنین اسناد تاریخی موجود در موزه مجلس، در این برنامه قابل استنساخ متنی برای مخاطبان است.



کتابخانه مجلس برای آشنایی و اطلاع پژوهشگران با اخبار، فعالیت‌ها و منابع این مرکز، علاوه بر سایت خود با بیش از دو دهه قدمت، در فضای مجازی نیز حضور دارد. این مرکز اخبار و معرفی منابع خود را در پیام‌رسان‌های بله و ایتا با آدرس ical_ir@ منتشر می‌کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 373865
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار