کوچکی نژاد:
ضرورت بازنگری سند تحول بنیادین در دولت چهاردهم/ شیوه بوروکراسی حاکم بر آموزش و پرورش باید اصلاح شود
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه سیستم آموزشی کشور باید اصلاح شود، گفت: شیوه بوروکراسی حاکم بر آموزش و پرورش که بیش از صد سال از عمر آن میگذرد دیگر پاسخگوی نسل جدید نیست، آموزش و پرورش باید تمرکز همه جانبه داشته باشد و هزینههای آن به گونهای صرف شود که به نتیجه مطلوب همان توسعه یافتگی دست پیدا کنیم.
جبار کوچکینژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اولویت آموزش و پرورش در دولتهای مختلف، گفت: در دولتهای گذشته مبنای تمام تحولات از موضوعات فرهنگی گرفته تا مسائل سیاسی باید از آموزش و پرورش کشور عبور میکرد، به بیانی تمام تحولات کشور تحت تاثیر آموزش و پرورش بود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تحولات کشور از مسیر آموزش و پرورش میگذرد و باید تمام مسئولان به این باور قلبی برسند، افزود: اگر اشکالاتی در سیستم اداره کشور وجود دارد باید از مسیر آموزش و پرورش رفع شود و منابع کشور به سمت تقویت نهادهای آموزشی کشور سوق دهیم.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سیستم آموزشی کشور از چند طبقه تشکیل شده است، اظهار داشت: سیستم آموزشی در قالب مدارس چند طبقه تقسیم میشود؛ نخستین طبقه، مدارس غیر انتفاعی را شکل میدهند طبقهای که در آن مردم حق دارند سرمایه گذاری کرده و تقویت شوند، بخشی دیگر از مدارس از نوع خاصی هستند که باید در دولت چهاردهم از بین بروند این گروه از مدارس کشور از دولت و مردم کسب درآمد دارند، که این نوع تبعیضها باید از بین برود.
وی با تاکید بر اینکه سیستم آموزشی کشور باید اصلاح شود، اظهار داشت: شیوه بوروکراسی حاکم بر آموزش و پرورش که بیش از صد سال از عمر آن میگذرد دیگر پاسخگوی نسل جدید نیست، آموزش و پرورش باید تمرکز همه جانبه داشته و هزینههای آن به گونهای صرف شود که به نتیجه مطلوب همان توسعه دست پیدا کنیم، در حال حاضر حدود ۱۰ درصد بودجه صرف سیستم آموزشی کشور میشود در گذشته این اعتبار به ۲۰ درصد هم رسیده بود.
کوچکی نژاد با بیان اینکه جایگاه معلمان باید از همه جهت بالا در نظر گرفته شود، اظهار داشت: معلمان در تمام مقاطع به ویژه در مقطع ابتدایی زحمات بسیاری را متحمل میشوند باید این زحمات به صورت ویژه دیده شوند، به اعتقاده بنده ساختار آموزش و پرورش باید منعطف باشد و بسیاری از اختیارات را به مدیران مدارس بدهیم، در بسیاری از کشورهای پیشرفته مدیران مدارس سیستم آموزشی مدرسه را به گونهای هدایت میکنند که اختیارات بسیاری دارند به فرض مثال خودشان معلم مورد نیاز مدرسه خود را استخدام میکنند، در کشور ما حتی اختیارات به قدری محدود است که اداره کل استانها هم دچار چالش و مشکل هستند و برای کوچکترین اقدامی باید از تهران اجازه بگیرند این نشان از ساختار معیوب سیستم آموزشی کشور است.
وی در ادامه اظهار داشت: باید ساختارهای سیستم آموزشی کشور اصلاح شود و چابکسازی را در آن فعال کنیم، سیستم آموزشی کشور نه تنها پاسخگوی نسل جدید نیست بلکه مسیر توسعه یافتگی کشور را نیز محدود میکند.
کوچکی نژاد با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین با گذشت ۱۰ سال بازنگری نشده است، تاکید کرد: دولت چهاردهم باید بازنگری در سند تحول بنیادین داشته و خواستار اجرایی شدن این سند توسط وزیر آموزش و پرورش و مدیران مدارس استانها باشد، سند مذکور به هر صورت ممکن باید ضمانت اجرایی شدن را داشته باشد که متاسفانه تاکنون قانون نشده ضمانت اجرایی شدن هم ندارد./
پایان پیام