خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1390/02/14 - 19:21
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
کریمی قدوسی:

جایی برای بیگانگان با تشکیل ستاد امنیتی منطقه‌ای باقی نمی‌ماند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل ستاد امنیتی منطقه‌ای بین دو کشور ایران و عراق را ساختاری جدید برای ایجاد امنیت و برخاسته از واقعیت موجود در منطقه اعلام کرد.


"جواد کریمی قدوسی" در گفت­وگو با خبرنگار خانه ملت(www.icana.ir)، در توضیح پیشنهاد رئیس ستاد ارتش عراق مبنی بر ایجاد یک ستاد امنیتی منطقه­ای با حضور ایران به منظور حفظ امنیت منطقه، گفت: مطرح شدن این نگاه که کشورهای منطقه بر پایه تفاهم ملت­ها به دنبال ایجاد پیمانی امنیتی باشند، قطعا اتفاق مبارکی است؛ چرا که دیگر فرصتی برای احداث پایگاه نظامی از سوی آمریکا در عراق، بحرین، قطر و دیگر کشورهای منطقه باقی نخواهد ماند.



نماینده مردم مشهد و کلات وجود نقاط اشتراک عمیق فرهنگی و اعتقادی در طول سالیان دراز را نقطه مثبتی در روابط دو کشور خواند و افزود: علاوه بر این حسن همجواری در بین کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس گویای این حقیقت است که شکل گیری هر ساختاری در بین این کشورها قطعا منجر به رابطه­ای پایدار و با دوام خواهد شد.



او با بیان این که دقیقا از زمان حضور بیگانگان نزاع و جنگ­ها در منطقه افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد: با تشکیل چنین ستادی قطعا جایی برای حضور بیگانگان که همواره خود را بر ساختار امنیتی کشورهای منطقه تحمیل کرده­اند، باقی نخواهد ماند. تجربه سالیان سال ثابت کرده که حضور بیگانگان نه تنها دستاورد مثبت و احساس امنیتی برای منطقه به دنبال نداشته، بلکه همواره بحران را در منطقه تشدید کرده است.



نماینده مشهد در ادامه افزود: مطرح شدن چنین طرحی از سوی عراق پیشنهادی تازه نیست، بلکه ایران ده­ها سال قبل موضع گیری خود را بارها در فضای نقد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مطرح و بر عقد قرارداد پیمان امنیت برای تامین امنیت منطقه و خروج بیگانگان تاکید کرده بود.



رییس ستاد مشترک ارتش عراق در پیشنهادی خواستار ایجاد یک سازمان امنیتی منطقه‌ای با حضور ایران را برای حفظ امنیت منطقه شده است.

  • کد خبر : 46194
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار