رحیمی:
آموزش و پرورش مجوز مدارس غیرانتفاعی اتباع را با مدیریت ایرانیان صادر کند
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه تشکیل مدارس غیرانتفاعی ویژه اتباع بیگانه مزایای متعددی را به همراه خواهد داشت، گفت: شکلگیری چنین مدارسی منجر به کاهش تراکم کلاسها شده و بهره وری کلاسهای درس به صورت ناخواسته بالا میرود از طرفی اعتراضهایی که امروز از طرف والدین دانش آموزان ایرانی شاهد هستیم از بین میبرد.
رمضان رحیمی دشتلویی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص افزایش دانش آموزان اتباع در بسیاری از شهرهای کشور، گفت: حضور گسترده دانش آموزان اتباع در کلاسهای درس منجر به کاهش بازدهی کلاس به لحاظ تعلیم و تربیت خواهد شد به بیانی تفاوتهایی به لحاظ کمی و کیفی بین کلاسی که ۴۰ نفر دانش آموز دارد و کلاسی که ظرفیت آن به ۲۰ نفر میرسد، وجود دارد.
تبعات کلاسهایی که مهاجر افغانی دارند، زیاد است
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات کلاسهایی که با حضور دانش آموزان اتباع برگزار میشود، افزود: دیر یادگیری دانش آموزان اتباع نشات گرفته از موضوعات فرهنگی و حتی زبانی آنها است، غیر از هزینه زیادی که بر دوش سیستم آموزشی کشور خواهند داشت فرایندی دیگر به همراه ندارد؛ این مسئله منجر به تکرار پایه این گروه از دانش آموزان است؛ فرهنگ متفاوت دانش آموزان اتباع خارجی در کلاسهای ایرانی منجر به نارضایتی بسیاری از خانوادهها شده است.
آموزش و پرورش مجوز مدارس غیرانتفاعی اتباع را با مدیریت ایرانیان صادر کند
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مدارسی در هر منطقه به صورت ویژه برای حضور اتباع ساخته شود، یادآور شد: وزارتخانه آموزش و پرورش باید مدارس غیرانتفاعی با مدیریت و مجوز فرهنگیان و سرمایهگذاران ایرانی صادر کند تا دانش آموزان اتباع بتوانند از سیستم آموزشی کشور ما به صورت سودمند بهرهمند شوند.
برگزاری آزمون برای سنجش دانش آموزان افغان
وی با تاکید بر اینکه تشکیل مدارس غیرانتفاعی ویژه اتباع در مقطع ابتدایی میتواند حلال بسیاری از مشکلات ایجاد شده و رشد جمعیت دانش آموزان خارجی است، اظهار کرد: شکلگیری مدارس غیرانتفاعی برای حضور دانش آموزان اتباع در کلاسها میتواند فرصت تحصیل را برای این گروه از محصلان خارجی را فراهم کند، البته آن گروه از اتباعی که توانایی و تملک مالی کافی ندارند میتوان به صورت خودگردان این کلاسها را برای آنها فراهم کرد و در کلاس سوم با شرکت در آزمون کلاسهای چهارم و پنجم که آموزش و پرورش برگزار میکند با کسب نمره قبولی به صورت رایگان به کلاس بالاتر راه پیدا کرده و ادامه تحصیل بدهند.
مدارس غیرانتفاعی مسیری برای شناسایی اتباع غیر قانونی است
نماینده مردم در مجلس دوازدهم شکل گیری مدارس غیرانتفاعی اتباع را مسیری برای شناسایی تابعین رسمی و غیررسمی دانست و یادآور شد: حضور در کلاسهای مدارس غیرانتفاعی اتباع منجر میشود تا آنانی که به صورت قانونی در کشور حضور دارند شناسایی شوند و تنها آن گروه از دانش آموزان میتوانند از مزایای تحصیل در ایران بهرهمند شوند که به صورت رسمی در کشور ما حضور یافتهاند.
مدارس غیرانتفاعی ویژه اتباع بیگانه مزایای متعددی دارد
رحیمی با بیان اینکه تشکیل مدارس غیرانتفاعی ویژه اتباع بیگانه مزایای متعددی را به همراه خواهد داشت، گفت: شکلگیری چنین مدارسی منجر به کاهش تراکم کلاسها شده و بهره وری کلاسهای درس به صورت ناخواسته بالا میرود از طرفی اعتراضهایی که امروز از طرف والدین دانش آموزان ایرانی شاهد هستیم از بین میبرد و از همه مهمتر در کنار سر و سامان گرفتن بخشی از اتباع افغانی در ایران عاملی میشود تا آنها کمتر به صورت غیر قانونی به کشور ما مهاجرت کنند.
آموزش را در قانون سروسامان دادن اتباع به صورت ویژه میبینیم
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان کشور افغانستان فراخوان دادند که اتباع آنها از سایر کشورها به وطن خود بازگردند، اظهار کرد: اگر در قانون سر و سامان دادن اتباع افغانی مسئله آموزش را به صورت ویژه مورد بررسی قرار دهیم بیتردید منجر به بازگشت تعداد بسیاری از اتباع به کشورشان خواهد شد، مسئولان کشور افغانستان امروز نگران کاهش جمعیت خود در داخل افغانستان هستند شکلگیری چنین طرحی با سیاست آنها همخوانی دارد.
پیشنهاد تشکیل مدارس غیرانتفاعی ویژه اتباع بیگانه را در کمیسیون آموزش مطرح شد
وی با بیان اینکه پیشنهاد تشکیل مدارس غیرانتفاعی ویژه اتباع بیگانه را در کمیسیون آموزش مطرح کردیم، یادآور شد : بررسی طرح شکلگیری مدارس غیرانتفاعی اتباع را با رئیس مرکز پژوهشهای مجلس مطرح نموده و همچنین قرار است این مسئله در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شود تا با یک نتیجه کلی در صحن علنی مطرح و رای گیری گردد.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه اگر طرح تشکیل مدارس غیرانتفاعی ویژه اتباع از طرف نمایندگان تصویب شود سال آینده اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: سال تحصیلی پیش رو فرصت شکل گیری این مدارس وجود ندارد اگر این طرح به تصویب نمایندگان برسد از سال آینده به مرحله عملیاتی شدن خواهد رسید؛ اجرای این طرح برای مدارس متوسطه چندان کاربردی نخواهد بود؛ چرا که بسیاری از اتباع بعد از پایان مقطع ابتدایی وارد بازار کار شده و تمایلی به ادامه تحصیل ندارند، اجرایی شدن چنین طرحی به نفع سیستم آموزشی کشور خواهد بود./
پایان پیام