خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/12/12 - 17:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
توسط مرکز پژوهش های مجلس؛

کتاب «حقوق آزادی اطلاعات» منتشر شد

کتاب «حقوق آزادی اطلاعات» توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کتاب « حقوق آزادی اطلاعات» توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چاپ و منتشر شد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: در میان اصطلاحات، مفاهیم، قوانین و مقررات متعدد و مختلفی که به اقتضا و ملاحظه حقوق انسان در جوامع کنونی مطرح شده و می‌شوند، «حقوق آزادی اطلاعات» یا به عبارت بهتر «حقوق آزادی دسترسی به اطلاعات» جایگاه منحصربه فردی دارد زیرا حقی تکوینی و تشریعی است. تکوینی از آن جهت که همة انسان‌ها از نظر خلقت، ریشه و سرمنشأ واحدی دارند و تشریعی از آن سبب که نظام تشریع حق دسترسی به اطلاعات را برای بشر به رسمیّت شناخته و البته همگان را نیز در قبال اعمال و تصمیمات خود مسئول دانسته است.

این مقدمه تصریح داد که آزادی اطلاعات و حقوق و تکالیف مربوط به آن مفهومی جدید و نوظهور است که به موازات توسعه و پیشرفت جوامع از یکسو و گسترش مباحث حقوق بشری ازسوی دیگر در محافل دانشگاهی و حقوقی بین‌المللی به یکی از مباحث مهم و قابل اعتنا تبدیل شده است. این موضوع همچنین نظیر برخی مفاهیم حقوق بشری دیگر، موضوعی به غایت چالش‌برانگیز است زیرا در مورد معنی و مفهوم و گستره و محدودیت‌های آن اختلاف‌نظرهای زیادی بین جوامع مختلف مشاهده می‌شود و برداشت واحدی از مصادیق آن نیز وجود ندارد. در کنار این چالش‌ها، کمبود منابع و مستنداتی که به‌صورت علمی به تحقیق پیرامون این موضوع پرداخته و انتشار یافته باشند نیز مشکل مضاعف دیگری در این حوزه است زیرا تحت این عنوان منابع علمی و دانشگاهی چندانی در کتابخانه‌ها یافت نمی‌شود و لذا اندک منابع موجود در این زمینه را باید غنیمت شمرد و قدر دانست. ترجمه و انتشار کتاب حاضر نیز با همین رویکرد صورت گرفته است.

این کتاب شامل 11 بخش و تحت عناوین مقدمه‌ای برای قانون آزادی اطلاعات 2000، طرح قانونی، اطلاعات زیست‌محیطی، اطلاعات شخصی، اروپا، آزادی اطلاعات و دنیای تجارت، حقوق مربوط به حریم شخصی، حقوق محرمانه و حقوق بشر، قوانین مرتبط، تحویل، دیدگاه مقایسه‌ای‌ و آینده، تدوین شده است.

کتاب «حقوق آزادی اطلاعات» تحت نظارت علمی و سرپرستی دکتر محسن اسماعیلی تدوین، در دو جلد و 996 صفحه منتشر و 700 هزار ریال قیمت‌گذاری شده است.

 
  • کد خبر : 234606
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار