خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/03 - 12:19
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
نگاهداری در افتتاحیه دومین مدرسه حکمرانی شهید مدرس(ره)؛

کارآمدی حاصل یک حکمرانی شرافتمندانه است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه حکمرانی دانش و فضیلت نیست، بلکه بخشی از آن شخصیت و بخشی شرف است، عنوان کرد: شرف حکمرانی به کارآمدی و مردم‌دوستی است و می‌توان گفت کارآمدی حاصل یک حکمرانی شرافتمندانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه دومین دوره مدرسه حکمرانی شهید مدرس(ره) که امروز (چهارشنبه 3 آبان‌ماه) در سالن اجتماعات ساختمان شیخ فضل‌الله برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت مردم غزه و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونسیتی در فلسطین، با اشاره به  تاکید مقام معظم رهبری درباره آماده‌سازی جوانان و نخبگان برای مدیریت آینده کشور، گفت: ما در مرکز پژوهش‌های مجلس این رسالت را جدی گرفتیم و با راه‌اندازی مدرسه حکمرانی، تلاش می‌کنیم انباشته دانش مرکز را به نسل آینده منتقل کنیم.



رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به انجام بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ گزارش در مرکز پژوهش‌های مجلس در موضوعات مختلف مدیریتی و حکمرانی، عنوان کرد: این دانش، انباشته خوبی است که باید به آیندگان منتقل شود تا در حکمرانی آینده جامعه استفاده شود.



نگاهداری در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در دنیا معمولاً  سازوکارهای حزبی وظیفه تربیت مدیران قدرت را به عهده دارند، ادامه داد: از انجا که در کشور ما احزاب به معنای خاص ان فعال نیستند و معمولا فقط در مقاطع انتخابات فعال می‌شوند؛ اگرچه افرادی برای کسب قدرت تربیت می‌شوند، اما موضوع تربیت افراد برای مدیریت قدرت مغفول مانده است؛ بنابراین به دلیل اینکه تربیت مدیران قدرت مغفول بوده، به ناچار همان کسانی که در کسب قدرت به احزاب کمک کرده‌اند، وارد جریان مدیریت می‌شوند.



رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدرسه حکمرانی شهید مدرس با هدف پر کردن خلاء تربیت مدیران حکمران شکل گرفته، افزود: ما در این دوره تلاش می‌کنیم رویکرد حل مسأله را بر پایه تجربه انباشته مرکز پژوهش‌ها در اختیار جوانان و نخبگان قرار دهیم.



نگاهداری با تاکید بر اینکه کشور در حل چالش‌ها نیاز به رویکرد مسأله محور دارد، اضافه کرد: در جامعه ما بیشتر رویکرد راه‌حل محور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بسیاری جوامع معمولا راه‌حل‌ها و تجربیاتی را که صندوق‌ها و نهادهای بین‌المللی در حل مسأله در اختیار کشورها می‌گذارند را استفاده می‌کنند و چون این تجربیات با اقتضائات جامعه سازگار نیست، مفید واقع نمی‌شود. اینجا است که اهمیت مسئله‌محوری بیشتر آشکار می‌شود.



به گفته نگاهداری مسئله‌محوری به ما می‌آموزد که مسایل کشور در چه حوزه‌ای تمرکز دارد و توانمندی اجرایی در کشور و شرایط سیاسی و اجتماعی، چه راه‌حل‌هایی را پیش پای ما می‌گذارد و با این رویکرد می‌توانیم در برون رفت از مسایل کشور سرعت بگیریم.



رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه مدیریت‌های نمایشی را یکی از معضلات حکمرانی خواند و گفت: گاهی مدیران تصمیم‌گیر راه‌حل‌ها را در قالب اسناد می‌آورند و رونمایی می‌کنند و همایش می‌گذارند. این رویکرد شاید در کوتاه مدت برای فرد حکمران و مسئول وجهه و مشروعیت ایجاد کند اما چون توان حل مسأله ندارد، مشکلات را حل نمی‌کند، در درازمدت مشروعیت نظام را پایین می‌آورد و افکار عمومی را به این نتیجه می‌رساند که توان حل مسأله در کشور وجود ندارد.



نگاهداری ضمن اشاره به اثربخشی نگاه پایین به بالا در مدیریت در جوامع مختلف، گفت: نهاد دولت به دلیل دیوان‌سالاری‌ها، توان حل مسأله را از دست داده است. اما از آنجا که موفقیت قابلیت ایجاد می‌کند می‌توانیم با توجه به رویکرد ریزموفقیت‌ها و مشارکت مردمی، موفقیت‌های کوچک و زیاد را شناسایی و تکثیر کنیم و به قابلیت برسیم. موفقیت در خلأ ایجاد نمی‌شود، این موفقیت‌های کوچک که قابلیت حل مسأله دارند، باید کنار هم جمع شوند و به موفقیت های بزرگ‌تر تبدیل شوند.



وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود ضمن اشاره به آموزش‌های مدرسه حکمرانی، گفت: در این دوره سه ماهه سعی می‌کنیم دانش‌ها و مهارت‌ها در عرصه حکمرانی را به شرکت‌کنندگان منتقل کنیم؛ اما باید توجه و دقت کرد که همه حکمرانی دانش و فضیلت نیست، بلکه بخشی از آن شخصیت و بخشی شرف است. فضیلت به شما کمک می‌کند در حکمرانی راه درست حل یک مسأله را به دست آورید اما شخصیت به شما امکان می‌دهد وقتی راه درست را تشخیص دادید، در مسیر رسیدن به هدف پایبندی و ثبات قدم داشته باشید.



وی با تاکید بر اینکه برای حکمرانی شخصیت و شرف به اندازه فضیلت و دانش اهمیت دارد؛ اضافه کرد: شرف تجارت در انصاف، شرف طبابت در نوع دوستی، شرف کارگری در وجدان کاری، شرف قضاوت در عدالت، شرف سیاست در حکمت و شرف حکمرانی به کارآمدی و مردم‌دوستی است. یعنی حکمران باید بتواند با مجموعه سیاست‌ها، رویکردها و برنامه‌هایی که اتخاذ می‌کند، آسایش و پیشرفت را برای مردم کشور به ارمغان بیاورد. بنابراین می‌توان گفت کارآمدی حاصل یک حکمرانی شرافتمندانه است./



پایان پیام

  • کد خبر : 370566
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار