خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/18 - 17:46
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی,مرکز پژوهش ها
حمیدیا در آیین افتتاحیه فروم قانونگذاری در حاشیه نمایشگاه اینوتکس مطرح کرد؛

ورود بیش از 2500 نوآور و اندیشمند به مجلس یازدهم به منظور استفاده از راهکارهای نوآورانه

مدیر مرکز نوآوری قوه مقننه با اشاره به اینکه حدود 450 شرکت دانش بنیان به دستور رئیس مجلس موانع اجرای یک قانون را بررسی کردند، گفت: پاییز 1402 رویداد تعاملی نوآوری بخش عمومی و پارلمانی با قانون گذاری برگزار شد و در طی این 3 سال بیش از 2500 نوآور و اندیشمند وارد مجلس شدند و 50 نماینده با آنها وارد تعامل شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، آیین افتتاحیه فروم قانون گذاری محفل ‌هم‌اندیشی فناوران، نوآوران و قانونگذاران برای قانون خوب در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس برگزار شد.

بابک حمیدیا مدیر مرکز نوآوری قوه مقننه در این رویداد با بیان اینکه خرسندیم که یکی از اثرات مستقیم مجلس در اکوسیستم هستیم، با اشاره به تلاش سه ساله این مرکز برای تقویت حکمرانی، گفت: آنچه طی این سه سال اتفاق افتاده حاصل تلاش یک یا چند نفر نیست بلکه افراد زیادی در آن درگیر و دخیل بودند و امیدواریم این اقدامات در آینده برای کشور تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به 4 رویکرد شفاف‌سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی مجلس یازدهم، افزود: برای پیاده‌سازی این رویکردها در عرصه‌های قانونگذاری یک نهاد تأسیس شد البته نه از جنس نهادهای دیگر بلکه به گونه‌ای که کار واسطه‌گری را انجام دهد و این تلاش منجر به شکل‌گیری مرکز نوآوری در شهریورماه سال 1400 درون قوه مقننه شد. در بهار 1401 برروی اولین تجربه همرسانی تأکید کردیم و بیش از 41 سیاست و برنامه کاربردی و کلید واژه مشارکت مردمی و رویکردهای مجلس یازدهم یعنی مردمی‌ شدن را مدنظر قرار دادیم و اولین پاویون را در نمایشگاه اینوتکس راه‌اندازی کردیم.

مدیر مرکز نوآوری قوه مقننه با اشاره به اولین تجربه تبیین قانون برای ذینفعان ادامه داد: در تابستان سال 1401 تجربه ورود دانشجویان به مجلس را داشتیم و نخستین فرآیند قانونگذاری و تجربه شبیه‌سازی پارلمان دانشجویی را مدنظر قرار دادیم و برای آشتی با نوآوری و حکمرانی تلاش کردیم و در ادامه تلاش کردیم رویکرد را به سمت تنظیم‌گری پیش ببریم و در سال 1402 در نمایشگاه اینوتکس ریورس پیج مسائل مجلس را داشتیم و تجربه پلتفرم ارتباط قانونگذاری و ذینفع قانون مورد توجه قرار گرفت و برگزاری پارلمان دانشجویی 2 را به یک استارت‌آپ واگذار کردیم و ساختار به تدریج شکل گرفت و مسیر خود را طی کرد تا 20 شهریور 1402 تجربه نوینی در نظارت بر اجرای قانون داشته باشیم و حدود 450 شرکت دانش بنیان به دستور رئیس مجلس موانع اجرای یک قانون را بررسی کردند و پاییز 1402 رویداد تعاملی نوآوری بخش عمومی و پارلمانی با قانونگذاری برگزار شد که همه تلاش ها و فعالیت ها در طی این 3 سال باعث شد بیش از 2500 نفر نوآور و اندیشمند وارد مجلس شوند و 50 نماینده با آنها وارد تعامل شده و 240 دانشجو به پارلمان دانشجویی وارد شوند و همچنین مشارکت بیش از 500 شرکت و نماینده بخش خصوصی را داشتیم.

در ادامه برنامه بهروز طهماسب کاظمی معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در با اشاره به فرازهای اولیه دعای عرفه به سنت‌های الهی در نوآوری و صناعت اشاره کرده و به سنت‌هایی که باعث وسعت و برکت در کار و صناعت و نوآوری می‌شود اشاره نمود.

وی با اشاره به‌اینکه هیچ نوآوری نزد خداوند پنهان نمی‌ماند و خداوند به همه تولیدکنندگان پاداش می‌دهد، این را یک سنت تکوینی خداوند در عالم خلقت نامید.وی ادامه داد تجربه توسعه پارک فناوری پردیس توسط مدیریت مخلص و انقلابی حاکم بر پارک، برکات بسیاری را برای کشور به‌ارمغان آورده و تجربه کم‌نظیری است که می‌تواند پیش روی همه نوآوران کشور قرار گرفته و روح امید را در جان و تن فناوران و نوآوران کشور بدمد.

معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: انسان به‌عنوان تنها خلیفه الهی خداوند در روی زمین همه ظرفیت‌های نرم‌افزاری اسماء الهی را به‌صورت بالقوه در خود دارد و این نشان‌دهنده آن است که در بستر سنت‌های الهی همانطور که در فرازهای اول دعای عرفه اشاره شد، می‌تواند سازنده‌ای باشد که ساخته‌اش مشابه هیچ ساخته دیگران نبوده و مرزهای دانش و فناوری را برای جهانیان گسترده‌تر نماید.

طهماسب کاظمی با اشاره به‌اینکه نوآوری، جوهره قدرت و اقتدار سخت و نرم ملت‌ها و امت‌ها است به این‌موضوع اشاره کرد که عملیات وعده صادق نمایانگر توانمندی، اخلاص و خداگونه شدن دانشمندان و مجاهدان برجسته کشورمان در توسعه فناوری سخت بوده و قدرت و اقتدار بی‌نظیری را برای کشور عزیزمان به‌ارمغان آورده است.

وی در ادامه اشاره کرد که حکمرانی در بستر فناوری‌ها و نوآوری‌های ساختارشکن و نوظهور نیازمند توجه جدی به بنیان‌های نظری و سنت‌های الهی و تلفیق این‌دو است. این‌موضوع امروزه توسط دانشمندان فعال دیگر کشورها نیز مورد تأکید قرار می‌گیرد که تمدن‌های خیر و شر آینده جهان وابسته به مبانی نظری حاکم بر پیوست توسعه فناوری‌های نوظهور است و عدم توجه به این‌موضوعات و تنظیم قوانین و مقررات بدون توجه به سنت‌های الهی، هرلحظه ممکن است یک جامعه غیر الهی به ارمغان بیاورد و این، آن خیری نیست که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات و تأکیدات دائمی خود ما را به آن رهنمون می‌نمایند. از این‌رو بر همه مدیران، فناوران و دانشمندان کشور لازم است با هوشمندی، تمامی علوم و فناوری‌های نوظهور را رصد نموده و آثار و پیامدهای آن‌ها را شناسایی و قوانین جامعه را در زمان‌های استفاده از این فناوری‌ها تنظیم و به‌کار گیرند وگرنه این‌علوم و فناوری‌ها ممکن است فرهنگ‌ها، زیست‌بوم و جوامع مختلف را به‌صورت طوفانی درنوردیده و صدماتی را به جوامع الهی وارد کنند که به هیچ‌وجه پاسخی برای ما در محضر خداوند باقی نخواهد گذاشت.

معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس در انتها با اشاره به اینکه مرکز نوآوری قوه مقننه این‌موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند از همه فناوران پیشرو در کشور درخواست کرد این‌موضوع را مهم دانسته و در برنامه آتی خود قرار دهند تا علاوه‌بر اینکه در علوم و فناوی‌های سخت و نرم پیش‌‌روی جهانیان هستیم این‌فناوری‌ها را بر اساس سنت‌های الهی توسعه داده و تمدن آرمانی، اسلامی و مهدوی را در جهان آینده رقم بزنیم.

در ادامه مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس با اشاره به اینکه توجه به نوآوری‌های حوزه فناوری و قانونگذاری از جمله اقدامات خوبی است که مورد توجه مرکز نوآوری قوه مقننه طی این چند سال قرار گرفته است، گفت: امیدواریم کشور بتواند از ثمرات این مهم بهره‌مند شود و از نوآوری و فناوری در بخش قانونگذاری به نحو احسن استفاده شود.

وی در ادامه به بیان تجربه پارک پردیس در پیگیری اختصاص یافتن ۳ درصد از مالیات بر ارزش افروده شرکت های داخل پارک های علم و فناوری به جای شهرداری به خود پارک ها را در حوزه زیرساخت پرداخت. زیرا پارک هایی که خود فضای محصور شهری دارند مانند پارک پردیس از امکانات زیرساختی شهرداری ها نمی‌توانند استفاده کنند و خودشان باید این زیرساخت ها را ایجاد کنند به دلیل مشکلات مالی در این امر معمولا موفق نیستند.

رضا قربانی موسس کارخانه نوآوری رسانه ای راهکار در ادامه با حضور در این آیین افتتاحیه ضمن صحبت در مورد رگولاتور خوب و رگولاتور بد تأکید کرد که قانونی برای تعارض منافع نداریم و دولت در تلاش برای تدوین آن است و آن را باید به رسمیت شناخت زیرا یک واقعیت است و مجلس باید این مهم را جدی بگیرد زیرا به عنوان موضوعی پیچیده با استفاده از قانون مادر حل نمی‌شود.

در انتها مرتضی نیکخواه نسب مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس به بیان بندهای مرتبط با بحث انرژی در برنامه هفتم توسعه پیرامون بهره وری در این مورد پرداخت./

پایان پیام

  • کد خبر : 378121
کلمات کلیدی
گل زری  فرخنده بخش
خبرنگار

گل زری فرخنده بخش

تصاویر

آخرین اخبار