خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/12/10 - 12:17
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
توسط مرکز پژوهش های مجلس؛

هفتمین نسخه از کتاب الکترونیکی «مشروح مذاکرات مجلس در مورد زنان و خانواده» منتشر شد

هفتمین نسخه از کتاب الکترونیکی «مشروح مذاکرات مجلس در مورد زنان و خانواده» توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، هفتمین نسخه از سلسله کتاب های الکترونیکی «مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی در مورد زنان و خانواده (دوره هفتم خرداد 1383 تا خرداد 1387)» توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد.



در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ یکم اسفند ماه 1382برگزار شد. در این دوره تعداد 8172 نفر داوطلب در 207 حوزه انتخابیه ثبت‌نام کردند که تعداد 290 نفر از آنها به مجلس راه یافتند، از این تعداد 827 نفر زن بودند که تعداد 12 نفر آنها وارد مجلس شدند و یک نماینده زن نیز در انتخابات میان‌دوره‌‌ای راهی به جمع نمایندگان مجلس اضافه شد.



مقایسه آمار شرکت‌کنندگان زن در دوره‌های اول تا هفتم مجلس نشان می‌دهد که تعداد زنان داوطلب از 90 نفر واجد صلاحیت برای نامزد شدن مجلس در دوره اول به 827 نفر واجد صلاحیت در مرحله هفتم رسیده است. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس هفتم نسبت به دوره اول حدود 10 برابر شده است. درصورتی‌که تعداد زنان منتخب از 4 نفر در دوره اول به 13 نفر در دوره هفتم افزایش یافته است.



در طول این دوره تعداد 54 طرح و لایحه ‌که به نوعی با موضوع زنان، خانواده و کودکان ارتباط دارشتند در دستور کار مجلس قرار گرفتند، از این تعداد حدود 24 مورد به تصویب رسید که 4 مورد آن به بودجه و یک مصوبه به برنامه چهارم توسعه اختصاص داشت. همچنین حدود 18 مورد طرح و لایحه دیگر مورد بررسی قرار گرفتند که ناتمام ماندن این طرح‌ها و لوایح به ‌علل مختلف از جمله اتمام کار مجلس در این دوره، رد شدن آن طرح یا لایحه، مسترد شدن توسط نمایندگان محترم یا دولت، مسکوت ماندن و بایگانی شدن، بوده است.



کتاب حاضر در دوبخش شامل مشروح مذاکرات مصوبات مجلس درباره زنان و خانواده و مشروح مذاکرات طرح‌ها و لوایح نیمه‌تمام درباره زنان و خانواده تدوین شده است.



هفتمین بخش کتاب الکترونیکی «مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی در مورد زنان و خانواده» به همت شهناز رجبی گردآوری ، در 669 صفحه منتشر و 50 هزار ریال قیمت‌گذاری شده است.



 



 

  • کد خبر : 191663
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار