خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/18 - 10:28
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
به میزبانی مرکز پژوهش‌های مجلس؛

نشست تخصصی موانع پیش‌رو در توسعه روابط ایران و روسیه برگزار شد

نشست تخصصی موانع پیش‌رو در توسعه روابط راهبردی ایران و روسیه به میزبانی مرکز پژوهش‌های مجلس و با حضور پژوهشگرانی از کشور روسیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نشست تخصصی «زمینه‌های توسعه روابط راهبردی ایران و روسیه و موانع پیش‌رو» با حضور «ویکتور آناتولیوبچ نادین رایفسکی» رئیس بخش بین‌الملل اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه (پریماکوف) و «آلکسی ولادیمیروویچ ملنیکوف» عضو شورای حقوق بشر ریاست جمهوری روسیه و جمعی از پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.



در ابتدای این نشست، مهدی امیری، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس، ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان، اهمیت، اهداف و ساختار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را برای مهمان تشریح و جایگاه تاثیرگذار این مرکز در فرآیند تصمیم‌سازی کشور را تبیین کرد. 



در ادامه این نشست، ویکتور آناتولیوبچ نادین رایفسکی، رئیس بخش بین‌الملل اقتصاد جهانی روسیه با اشاره به راهبردهای کلی روسیه در عرصه سیاست خارجی، بر تمایل این کشور برای توسعه روابط همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. 



وی با اشاره به ۱۲ هزار شهید مبارزه با مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران، خواستار توسعه همکاری‌ها در سه حوزه مقابله با قاچاق مواد مخدر، تروریسم و افراط‌گرایی به عنوان مهم‌ترین موضوعات امنیتی مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه شد. 



رایفسکی همچنین موضوعاتی هم‌چون همکاری در دریای خزر و ممانعت از نظامی شدن آن، احداث و راه‌اندازی کریدورهای ترانزیتی، مقابله با دخالت خارجی و توسعه دیپلماسی اقتصادی را به عنوان ظرفیت‌های توسعه روابط تهران-مسکو معرفی کرد. 



وی همچنین ضمن محترم شمردن تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، وعده انتقال پیام پژوهشگران ایرانی به جامع دانشگاهی روسیه را مطرح کرد.



در ادامه این نشست مدیران کل دفاتر و پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به رویکرد غیرسازنده روسیه در امضای بیانیه با کشورهای عربی در مورد جزایر سه‌گانه در خلیج فارس اشاره کرده و نگرانی جامعه پژوهشی و آکادمیک جمهوری اسلامی ایران را نسبت به مواضع مسکو در این حوزه به سمع و نظر این دو محقق روس رساندند. 



گفتنی است، در پایان این نشست، ضرورت توسعه روابط و ارتباطات علمی و تحقیقاتی میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 374226
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار