خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/11/14 - 12:14
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
مرکز پژوهش های مجلس ارزیابی کرد؛

فناوری واقعیت مجازی، کاربردها و الزامات حقوقی آن

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی موضوع فناوری واقعیت مجازی، کاربردها و الزامات حقوقی آن را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی با عنوان فناوری واقعیت مجازی، کاربردها و الزامات حقوقی آن،‌تصریح کرده است که واقعیت مجازی از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی استفاده می‌کند تا تصاویر، صداها و در بعضی از مواقع بو و حس لامسه را ترکیب کند تا محیطی مجازی از واقعیت ایجاد کند و فرد احساس کند که در یک محیط فیزیکی و واقعی حضور دارد.



این گزارش با بیان اینکه واقعیت مجازی در پی ایجاد یک محیط سه‌بعدی از واقعیت است، می‌افزاید؛ این محیط مجازی به‌وسیله نرم‌افزارهای تعاملی و سخت‌افزارهای ویژه ایجاد می‌شوند و افراد این محیط مجازی را با حرکات بدن، سر و چشمان کنترل می‌کنند. واقعیت مجازی تصاویر و ویدیوهای خود را به‌وسیله کابل یا بی‌‌سیم از گوشی تلفن همراه، تبلت و یا رایانه دریافت می‌کند و آنها را به هدست واقعیت مجازی ارسال می‌کند و فرد در یک محیط سه‌بعدی مجازی قرار می‌گیرد. میزان غوطه‌ور شدن فرد در دنیای مجازی بستگی به نمایشگر واقعیت مجازی دارد. میزان غرق شدن در نمایشگر 360 درجه بیشتر از نمایشگر 100درجه است. هرجا که در دنیای واقعی انجام کاری خطرناک، پرهزینه یا زمانبر باشد فناوری واقعیت مجازی می‌تواند کمک‌کننده باشد. از خلبان‌های آموزشی جنگنده‌ها تا کارآموزان جراحی می‌توانند از واقعیت مجازی استفاده کنند، واقعیت مجازی به آنها اجازه ریسک و کسب تجربه را می‌دهد.



گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه فناوری واقعیت مجازی درحال رشد است خاطرنشان می‌کند؛ شکی نیست که در آینده نه چندان دور جزئی از زندگی مردم خواهد شد. بنابراین لازم است به ابعاد قانونی، مقرراتی و اخلاقی ابزارها و محصولات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده توجه شود و قبل از فراگیر شدن آنها شرایط و چارچوب‌های حقوقی استفاده از این فناوری‌ها تدوین شوند. ازجمله موارد حقوقی که در این گزارش بحث می‌شود می‌توان به حق مالکیت معنوی اثر، جرم مجازی، مالیات بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، حریم خصوصی مجازی، مسئولیت‌پذیری مجازی و محتوا در واقعیت مجازی اشاره کرد، اما به‌طور کلی قانونگذاری در ابعاد متعدد واقعیت مجازی در جهان ضعیف است و پژوهش‌های متعددی درحال انجام است تا این ضعف‌های قانونی را برطرف کنند. در این گزارش به تعاریف، پیدایش و کاربردهای متعدد واقعیت مجازی پرداخته شده است. همچنین وضعیت واقعیت مجازی در ایران، تفاوت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، سیاستگذاری کشورها در زمینه واقعیت مجازی بیان شده است.





 

  • کد خبر : 230359
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار