خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/04/14 - 10:38
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛

فناوری دفاتر کل توزیع شده فراتر از فناوری زنجیره بلوکی

مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی فناوری دفاتر کل توزیع شده فراتر از فناوری زنجیره بلوکی را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین  مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «فناوری دفاتر کل توزیع شده فراتر از فناوری زنجیره بلوکی» آورده است؛ دفاتر کل توزیع شده زیرساخت‌هایی راهبردی هستند که نهادهای کلان مانند نظام بانکی، بورس و اوراق بهادار، دفاتر اسناد رسمی و زیرساخت‌های ارتباطی را دگرگون خواهند کرد و سامانه‌های مربوط به توسعه ارزهای رمزپایه ملی و بسیاری از پروژه‌های آینده دولت الکترونیکی براساس آنها در کشور و جهان درحال شکل‌گیری است.



این گزارش می افزاید دفتر کل توزیع شده، پایگاه دادهایی است که براساس سازوکار تفاهم و معماری داده مورد قبول مشارکت کنندگان شبکه، نگهداری و بهروزرسانی می شود. تصمیم آگاهانه درباره اینگونه پروژه ها و سیاستگذاری ابعاد مختلف آنها به شناخت صحیح از اجزا، عناصر و شاخص‌های ارزیابی این سامانه‌ها نیازمند است.



در این گزارش عناصر اصلی سامانه های دفاتر کل توزیع شده و اهداف این سامانه ها معرفی شده است که بررسی ها نشان می‌دهد امضای دیجیتالی مهمترین رکن یک سامانه دفتر کل توزیع شده است و باید در گزینش یک دفتر کل توزیع شده حتماً مقاومت سازوکار امضای الکترونیکی آن در برابر حملات سایبری مدنظر قرار گیرد. سازوکارهای تفاهم انواع مختلفی دارند، اما هدف واحد جایگزینی شبکه ذینفعان با نهادهای متمرکز را دنبال می کنند و هرکدام مزایا و معایبی دارند که در این گزارش تشریح شده است.



این گزارش می‌افزاید؛‌ معماری داده دفاتر کل توزیع شده در پایداری سامانه و حفظ سرعت فناوری دفاتر کل توزیع شده فراتر از فناوری زنجیره بلوکی سامانه زیر بار تقاضا نقش مهمی دارد. زنجیره بلوکی تنها یک گونه از معماری داده ها در طراحی دفاتر کل توزیع شده به شمار می رود. سایر معماری‌ها قابلیت های جدیدی نسبت به زنجیره بلوکی فراهم می‌آورند و برای برخی کاربردها مفیدتر هستند. قراردادهای هوشمند و عرضه اولیه سکه فرصت‌های بینظیری برای تسهیل کارآفرینی، کاهش هزینه‌های دفتری و افزایش سرعت و شفافیت فراهم می‌آورند. از نظر فنی پشتیبانی از قراردادهای هوشمند یک قابلیت نرم افزاری است که باید از ابتدا در طراحی سامانه دفاتر کل توزیع شده مدنظر قرار گیرد. بهره‌مندی از مزایای قراردادهای هوشمند و مصادیق آن همچون عرضه اولیه سکه به حمایت قانونگذار نیازمند است. مهمترین زیرساخت مورد نیاز برای بهره گیری از مزایای قراردادهای هوشمند رعایت استانداردهای داده باز در خدمات دولت الکترونیکی است، قانونگذار با الزام دستگاه‌ها به انتشار داده به صورت استاندارد باز می‌تواند هزینه‌های جاری و آینده را هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی کاهش دهد. به رسمیت شناخته شدن کفایت ثبت اطلاعات سهام و سایر تراکنش‌ها در دفاتر کل توزیع شده و تسهیل مقررات برای امکانپذیر ساختن تولید ژتون‌های خدماتی برای ایده های کارآفرینانه در زمینه عرضه اولیه سکه می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.



 

  • کد خبر : 252406
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار