خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/09 - 21:24
  • زمان مطالعه : 19 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
نگاهداری:

غده سرطانی اسرائیل، درمانی جز ریشه کنی ندارد/ نذر علمی پایگاه بسیج مرکز پژوهش ها برای آزادی فلسطین

رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه غده سرطانی اسرائیل، جز ریشه کنی، درمان دیگری ندارد، گفت: پژوهشگران مرکز پژوهش های مجلس در یک پویش مردمی با انتشار فراخوان علمی سه زبانه ای در قالب نذر علمی برای آزادی فلسطین از همه پژوهشگران جهان اسلام جهت ارسال مطالعات خود دعوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نشست تخصصی با عنوان «جنایات رژیم صهیونیستی در آینه عدالت» امروز(سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲) با حضور رئیس مرکز پژوهش های مجلس، مسئولانی از هلال احمر، وزارت امور خارجه، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، فعالان فلسطینی و اعضای هیات علمی دانشگاه ها، با هدف راهکارهای علمی و کاربردی حقوقی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه برگزار شد.



بابک نگاهداری در این نشست با ابراز امیدواری نسبت به اینکه گفت و شنودهای این نشست منجر به ارائه راهکارهای تخصصی برای مقابله با رژیم اشغالگر شود، اظهار کرد: چندین دهه ظلم تاریخی به مردم فلسطین، واقعیتی انکارناپذیر است.



رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید ریشه جنایات امروز صهیونیست‌های را به صورت سریالی در گذشته جستجو کرد، یادآور شد: این ظلم در پی استقرار گروه های صهیونیستی در اراضی کشور فلسطین و براساس تصمیمات انگلیسی ها و آمریکایی ها در نیمه قرن بیستم صورت گرفته است درحالیکه این مستقر شدن صهیونیست ها در اراضی فلسطینی خارج از قوانین بین الملل و موازین اخلاقی بوده است.



وی توضیح داد: شاید رخدادهایی قبل از طوفان الاقصی، مانند هتک حرمت به مسجدالقصی در روزهای نزدیک به این عملیات، یا اقدامات تندی که راست گرایان افراطی صهیونیستی علیه مردم فلسطین انجام دادند، یا وعده تبادل اسرا که عملی نشد، به رنج تاریخی فلسطینیان دامن زد و خشم مردم را در پی داشت.



جنایات صهیونیست‌ها در غزه نسل کشی است

نگاهداری با تأکید بر اینکه آنچه در غزه از سوی رژیم صهیونیستی رخ می دهد، نسل کشی است، ادامه داد: آنچه در رسانه های دنیا شاهدیم، این است که این رژیم غاصب، هرچقدر بخواهد، نمی تواند جنایات خود را در غزه توجیه کند.



وی با بیان اینکه جنگ هم شرافتی دارد، گفت: نوع رفتار و نوع نسل کشی که صهیونیست ها در غزه انجام می دهند، نشان می دهد که آنان خارج از شرافت انسانی رفتار می کنند هرچند از ابتدا هم در سنگر انسانیت نبودند. اما آخرین سنگر انسانیت که همان شرف است را نیز از دست داده اند.



وی با بیان اینکه در جنگ طرف متخاصم باید شرف داشته باشد، تصریح کرد: اقدامات جنایت بار رژیم صهیونیستی به نحوی است که در حقیقت شرافت را از دست داده و در ادامه غربی ها هم در برابر کودک کشی و جنایات رژیم صهیونیستی سکوت می کنند که خلاف انسانیت است. چراکه اگر این رژیم بویی از شرافت برده بود، قطعا نباید برق، آب و انرژی را از مردم غزه دریغ و بیمارستان ها را بمباران می کرد.



رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما همگان دیدند که صهیونیست ها عاری از شرافت، در روزهای گذشته به هر جنایتی دست زدند.



غده سرطانی اسرائیل، جز ریشه کنی، درمان دیگری ندارد

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به حمایت های استکبار جهانی و استاندارهای دوگانه غربی ها در مواجهه با جنایاتی بسیار کوچکتر از آنچه در غزه رخ می دهد، اشاره کرد و افزود: همانطور که امامین انقلاب می گفتند باید هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا بکشیم و اسرائیل غده سرطانی است که جز ریشه کنی و نابودی، درمانی برای آن وجود ندارد.



وی با اشاره به اینکه فلسطین، طبق گفته امام خمینی (ره)، پاره تن جهان اسلام است، افزود: اگر به سنت های الهی اعتقاد داشته باشیم، خون مظلوم بر زمین نمی ماند و حتما خون مظلومان فلسطینی باعث فروپاشی اسرائیل خواهد شد.



نگاهداری با اشاره به شهادت بیش از هفت هزار فلسطینی در غزه، بیان کرد: به نظر من عاشورا و کربلای امروز جهان اسلام در غزه شکل گرفته و الان هزاران علی اصغر درخون خود غلتیده اند و صدها خمیه آتش گرفته است.



وی تصریح کرد: این اتفاقات در جهان اسلام باعث بسیج افکار عمومی علیه این جنایت ها و رفتارهای ددمنشانه می شود. همچنین تقویت وحدت و انسجام بین گروه های مختلف شکل گرفته است. از طرف دیگر چهره کریه آمریکا و انگلیس در این اتفاقات برای مردم به وضوح قابل مشاهده است و ظلم نظام سلطه و رژیم صهیونیستی خود را نشان داده که مطمئنا در بیداری نسل جوان در کشورهای اسلامی اثرگذار است.



رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید راهکارهایی حقوقی برای مقابله با جنایات صهیونیست ها ارائه شود، افزود: پرونده های حقوقی از طریق سازمان کنفرانس اسلامی یا سایر مجامع بین المللی باید پیگیری شود و دیپلماسی جمهوری اسلامی در این زمینه باید فعال شود.



نذر علمی پایگاه بسیج مرکز پژوهش‌های مجلس برای آزادی فلسطین



نگاهداری در پایان با تأکید بر اینکه نیاز است که کشورهای اسلامی برای توقف این ماشین جنایتگر منسجم شوند، گفت: پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس در یک پویش مردمی با ایمان و اعتقاد به سنت‌های الهی، نصرت‌های الهی و وعده فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان یک رسالت دینی و انقلابی و نه وظیفه اداری با انتشار فراخوان علمی سه‌زبانه‌ای در قالب نذر علمی برای آزادی فلسطین از همه پژوهشگران جهان اسلام و منطقه جهت مشارکت در این نذر علمی و ارسال مطالعات و مقالات خود در یک حرکت مردمی دعوت کرده است. در نظر است از مجموعه مطالبات و مقالات واصله به دبیرزخانه با رویکرد آینده نگرانه نسبت به برنامه‌ریزی برای آینده فلسطین بعد از فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی به منظور کمک به مردم مظلوم فلسطیین بهره‌برداری شود. محوریت این پویش مردمی و فراخوان علمی برعهده مرکز مطالعات پایگاه بسیج مرکز پژوهش‌های مجلس است.



مدیرکل حقوقی هلال احمر نیز در این نشست به تبیین مصادیق نقض حقوق بشر دوستانه به ویژه در غزه پرداخت و اظهار کرد: اتفاقاتی که در غزه رخ می دهد، مسبوق به سابقه بوده اما نه با این شدت.



جبار اصلانی با تشریح تفاوت حقوق بشر دوستانه و حقوق بشر اظهار کرد: حقوق بشردوستانه شامل قوانین و مقرراتی می شود که طرفین یک تخاصم، فارغ از اینکه کدام گروه متجاوز و کدام گروه مدافع است، باید رعایت شود. این حقوق مردم فلسطین رعایت نمی شود. این شاخه از حقوق بین الملل می گوید که اگر جنگی به هر دلیلی اتفاق افتاد، قواعدی برای حمایت از نظامیان، غیرنظامیان و اسرا باید رعایت شود و طرفین مخاصمه باید به این تعهدات عمل کنند.



مدیرکل حقوقی هلال احمر در ادامه با بیان اینکه کنوانسیون هایی درباره جنگ های زمینی، جنگ های دریایی، حمایت از اسیران جنگی و حمایت از غیرنظامیان و اموال آنان وجود دارد، گفت: برخی می گویند چون اسرائیل از اراضی غزه خارج شده، رژیم حقوقی اشغال در این جنگ حاکم نیست اما حتی اگر این را بپذیریم، به هیچ وجه اتفاقاتی که در نتیجه اقدامات سفاکانه رژیم صهیونیستی را توجیه نخواهد کرد.



وی تصریح کرد: از نظر مادی و مصادیق مادی این جنایت، نسل کشی رقم خورده، هرچند برخی مجامع حقوقی بین المللی معتقدند که از لحاظ معنوی، نسل کشی انجام نشده است.



ظرفیت ورود پرونده ای در زمینه جنایات رژیم صهیونیستی به دیوان بین المللی کیفری وجود دارد

اصلانی برخی اقدامات عملی از نظر حقوقی در این مساله را برشمرد و گفت: دولت فلسطین اساسنامه دیوان کیفری بین المللی را پذیرفته و ظرفیت ورود پرونده ای در این زمینه به دیوان بین المللی کیفری را دارد. علاوه بر آن پرونده دیگری درخصوص تحقیق درباره جنایات ارتکابی و شهرک سازی های غیرقانونی در مجامع بین المللی در جریان است.



وی ادامه داد: درخصوص نسل کشی هم می توان در دیوان بین المللی کیفری طرح دعوا کرد اما رسیدگی به این موضوعات زمان بر است و قبل از آن مخاصمه باید به پایان برسد.



مذاکراتی با صلیب سرخ برای ارسال محموله بشر دوستانه به غزه داشته ایم

مدیرکل حقوقی هلال احمر ادامه داد: ما مذاکراتی با صلیب سرخ برای ارسال محموله بشر دوستانه داشته ایم اما هنوز موفق به اعزام آن نشده ایم. هیچ اجازه ای درخصوص ارسال کمک های بشردوستانه داده نشده است.

اصلانی با بیان اینکه صلیب سرخ توان اجرایی ندارد، گفت: با وجود این محدودیت ها هلال احمر فلسطین، گزارش هایی با هدف روایتگری و مستندسازی ارائه می دهد که قابلیت استناد در مجامع بین المللی را دارد.



تلاش برای اخراج نهادهای حقوقی اسرائیلی از سازمان های بین المللی

رئیس مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی و جنبش عدم تعهد وزارت امور خارجه نیز در این نشست به تشریح اقدامات این وزارتخانه در پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی در عرصه بین المللی اشاره کرد و گفت: وزارت خارجه سه موضوع مهم را در اولویت اقدامات و پیگیری های خود قرار داده است؛ اول؛ آتش بس کامل و توقف کامل جنگ، دوم؛ بازگشایی راه های کمک به مردم غزه و سوم؛ تلاش برای اخراج سمن ها و نهادهای حقوقی اسرائیلی از سازمان های بین المللی.



محمود خانی جوی آباد گفت: برای برگزاری نشست مجمع عمومی فوق العاده سازمان ملل تلاش کرده ایم و امیدواریم با برگزاری این مجمع در روزهای آینده، گامی مهم برای توقف جنگ در غزه برداریم.



وی ادامه داد: برای ارسال کمک های بشردوستانه به مردم غزه با دستگاه های بین المللی مستقر در تهران وارد گفتگو و تعامل شده ایم تا بحث جمع آوری کمک برای مردم غزه یک امر نهادینه در سطح جهانی شود.



رئیس مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی و جنبش عدم تعهد وزارت امور خارجه ادامه داد: میثاق های بین المللی درخصوص حقوق بشر داریم که بخشی از مسائل مربوط به غزه را پوشش می دهند. مهمترین مساله در این حقوق کشته شدن زنان و کودکان است و اولین بحث در حقوق بشر حفظ حق حیات افراد و شکنجه نشدن آنان است.



وی با اشاره به اینکه میثاق حقوقی اجتماعی و فرهنگی هم درباره غزه مطرح است، گفت: از طرف دیگر حق دسترسی به آب، مسکن و سایر مایحتاج زندگی از مردم در حین جنگ نباید سلب شود که همه این موارد در حمله به غزه نقض شده است.



خانی جوی آباد در بیان کرد: وزارت خارجه به دنبال آن است که با برگزاری نشست های ویژه، در عرصه تئوری، فشارهای سیاسی را بر نهادهای بین المللی و حقوق بین الملل با کمک کمیساریای عالی حقوق بشر، جبنش عدم تعهد و ... وارد کنیم.



وی به حضور وزیر امور خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: ۱۵ قطعنامه در سال های گذشته علیه رژیم صهیونیستی در سازمان ملل فعال است که می توان قطعنامه های جدیدی را در خصوص حقوق بشردوستانه علیه این رژیم در سازمان ملل فعال کنیم.



برای اثربخشی در موضوع غزه باید در عرصه های سیاسی، حقوقی و رسانه ای به صورت همزمان کار کنیم

رئیس مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی و جنبش عدم تعهد وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: حقوق بین الملل ضمانت اجرایی بسیار ضعیفی دارد و اگر بخواهیم در چنین قضیه ای تأثیرگذار باشیم، باید در عرصه های سیاسی، حقوقی و رسانه ای به صورت همزمان کار کنیم.



عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست درخصوص مسئولیت جامعه بین المللی در مقابله با فجایع اخیر در غزه اظهار کرد: برخی اصطلاحات در حوزه حقوق بین الملل به طور مشخص به این نکته اشاره می کند که نه فقط دولت های متخاصم و طرف های درگیر یک جنگ، بلکه همه دولت های عضو کنوانسیون ژنو باید طرف های درگیر جنگ را به رعایت این حقوق ملزم کنند.



امیرساعد وکیل با بیان اینکه کنوانسیون ۱۹۲۹ ژنو در خصوص رفتار با اسرای جنگی و غیرنظامیان در جنگ است، گفت: وظیفه هر دولتی است که تا حد ممکن از خشونت در جنگ بکاهد و شرایط جنگ را بهبود بخشد.



وی ادامه داد: ماده ۳۸ کنوانسیون حقوق کودک دولت ها را موظف می کند که به مقررات حقوق بشردوستانه که به کودکان مربوط می شود، عمل کنند.



عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: در مجمع عمومی سازمان ملل همه اعضای کنوانسیون های ژنو متعهد شده اند که هر تلاشی برای سوق دادن و ترغیب اسرائیل به تبعیت از مقررات کنوانسیون در سرزمین های اشغالی انجام دهند. در کنوانسیون چهارم ژنو نیز همه دولت های عضو که با اسرائیل روابط دیپلماتیک دارند، باید این رژیم را برای اجرای تعهدات این کنوانسیون ترغیب کنند.



ادبیات حقوقی قوی برای مقابله با رفتارهای جنایتکارانه رژیم صهیونیستی وجود دارد

وی با بیان اینکه ادبیات حقوقی قوی برای مقابله با رفتارهای جنایتکارانه رژیم صهیونیستی وجود دارد، گفت: مبنای قضایی برای برخورد با اسرائیل وجود دارد، مثلا آنچه درخصوص اقدامات مسلحانه در جمهوری کنگو صادر شده و رأی دیوان بین المللی کیفری درخصوص قضیه تاجیک و ... درباره اسرائیل نیز صدق می کند.



وکیل به ارائه راهکارهای حقوقی برای توقف جنگ در غزه پرداخت و گفت: از جمله این راهکارها می توان به طرح مسئولیت دولت ها در قبال تعهدات بین المللی خود اشاره کرد. همچنین اقدامات متقابل غیرقهری با توجه به شرایط و متناسب با اقدامات مختلفانه اسرائیل، راهکار دیگر است.



جهان می تواند رژیم صهیونیستی را تحریم اقتصادی کند

وی ادامه داد:  جهان می تواند رژیم صهیونیستی را تحریم اقتصادی کند یا در ارتباطات دیپلماتیک این رژیم با سایر کشورها محدودیت هایی ایجاد کرد یا سران کشورهای مختلف می توانند اجرای معاهدات بین المللی این رژیم را متوقف کنند.



عضو هیات علمی دانشگاه تهران راهکار دیگر را ارائه کمک های بشردوستانه به مردم غزه دانست و گفت: نهضت صلیب سرخ براساس اصول بشریت، استقلال، عدم جانبداری و بی طرفی و همچنین براساس ماده ۵۰ کنوانسیون حقوق ژنو، می تواند به صورت یک مطالبه بین المللی به جمع آوری و ارسال کمک های بشردوستانه اقدام کند.



وکیل با اشاره به ظرفیت دیوان بین المللی دادگستری برای توقف جنایت در غزه، گفت: می توان با تغذیه اطلاعات و مبانی حقوقی در این راستا به دیوان بین المللی دادگستری، این دیوان را برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی ترغیب کرد.



وکیل به ارائه راهکارهای حقوقی برای توقف جنگ در غزه پرداخت و گفت: از جمله این راهکارها می توان به طرح مسئولیت دولت ها در قبال تعهدات بین المللی خود اشاره کرد. همچنین اقدامات متقابل غیرقهری با توجه به شرایط و متناسب با اقدامات مختلفانه اسرائیل، راهکار دیگر است.



در ادامه این نشست هانا بهار، فعال فلسطینی در سخنانی از حکومت و مردم ایران برای همدردی با مردم غزه تشکر کرد و گفت: این روزها غزه در بدترین وضعیت در هفتاد و پنج سال گذشته است. برادران مجاهد ما در عملیات طوفان الاقصی گنبد پوشالی آهنین را فروریختند و با دفاع جانانه از غزه، رژیم صهیونیستی را به چالش کشیدند.



بهار بیان کرد: این روزها حال زنان و کودکان در غزه خوب نیست و تا به امروز هشت هزار و ۳۰۸ فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده اند که ۶۷ درصد شهدا را زنان و کودکان تشکیل می دهند.



سازمان های بین المللی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی طرح شکایت کنند

این فعال فلسطینی ادامه داد: از سازمان های بین المللی می خواهیم که در برابر این جنایات طرح شکایت کنند و در کنار مردم غزه بایستند.



حسن مرادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های حقوقی کنوانسیون های چهارگانه ژنو، اظهار کرد: این کنوانیسیون ها قدمت طولانی دارند و درباره آنها بحث ها و تحلیل های زیادی صورت گرفته است که در حال حاضر می تواند برای کمک به مردم غزه استفاده شود.



مرادی ادامه داد: همچنین کشور ایران می توند صلاحیت فراسرزمینی خود را در محاکم داخلی اعمال کرده و تلاش هایی برای محاکمه برخی جنایتکاران در دادگاه های داخلی صورت دهد. پشتوانه قانونی لازم برای این امر را هنوز در اختیار نداریم که می توان با یک طرح دو یا سه فوریتی در مجلس این موضوع بررسی و به برخی ارگان های قضایی ما صلاحیت اقدام در این حوزه ها اعطا شود.



وی به ظرفیت قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۶۷ اولین قطعنامه علیه اسرائیل شکل گرفت. همیشه دنبال عزم و اراده جهانی برای ورود به مسائل فلسطین بودیم اما در حال حاضر ملت های دنیا به این موضوع واقف شده و تظاهرات هایی در کشورهای خود در حمایت از فلسطین برگزار می کنند.



این استاد حقوق دانشگاه تهران نیز در این نشست، در پیشنهادی خواستار به جریان افتادن طرحی دو فوریتی یا سه فوریتی درباره غزه در مجلس شورای اسلامی شد و تاکید کرد: تا آتش احساسات جهانی به نفع فلسطینیان روشن است باید دعاوی حقوقی بین‌المللی علیه اسرائیل به جریان بیفتد.



مردای خواستار پیگیری مجامع بین المللی برای آتش بس در غزه شد و اظهار کرد: نباید اجازه داد مسافران اسراییلی ایرلاین‌ها مشابه چیزی که در داغستان اتفاق افتاد در کشورهای ثالث از هواپیما پیاده شوند.











همایون سامه یح نجف آبادی


 



نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی و رئیس انجمن کلیمیان تهران نیز در این نشست ضمن عرض تسلیت شهادت جمعیت زیادی از مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: همانطور که امام راحل گفتند حساب یهودیت از صهیونیسم جدا است و نظر جامعه ایرانیان کلیمی هم بر همین مبنا استوار شده است.

همایون سامه یح نجف آبادی با بیان اینکه جامعه ایرانیان کلیمی همیشه اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده، گفت: رژیم غاصب صهیونیستی با سوءاستفاده از نام خدا و نام یهودیت، تلاش می کند مشروعیت خود را اثبات کند درحالیکه یهودیان آزاده در سراسر جهان، همیشه این مساله را محکوم کرده اند.



وی ادامه داد: صهیونیسم فقط در یهودیت نیست، افرادی مسیحی هم خود را صهیونیستی معرفی می کنند و همانطور که شاهد بودیم، گروه های داعشی با رفتار صهیونیستی، خود را در زمره مسلمانان می دانستند درحالیکه همه می دانیم که این گروه توسط صهیونیست ها و دولت های غربی شکل گرفته است.



نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقدامات حقوقی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است، گفت: برای مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی نیاز به اقدامات کوتاه مدت هم داریم.



وی با بیان اینکه به نظر من حمله این رژیم به غزه از پیش برنامه ریزی شده بود، گفت: صهیونیست ها بعد از جنگ سی و سه روزه، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کردند و از طرف دیگر روابط سیاسی و اقتصادی خود را علاوه بر آمریکا و اروپایی ها، با کشورهای منطقه گسترش دادند و در نهایت با مظلوم نمایی در فضای مجازی و در رسانه ها، تلاش کردند چهره خود را تطهیر کنند.



سامه یح نجف آبادی با اشاره به اینکه در روزهای ابتدایی جنگ در غزه چند ناو هواپیمابر اطراف فلسطین پهلو گرفتند، گفت: ایجاد آتش بس و ورود کمک های بشردوستانه اولین اقدام در این زمینه است.



وی با اشاره به هتک قرآن کریم و تورات در سوئد و دانمارک در چند ماه اخیر گفت: به نظر من این اقدامات محکی بود که اسرائیل و آمریکا نسبت به واکنش جهان اسلام و جامعه یهودیان جهان داشتند تا برای جنگ در غزه آماده شوند.



نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی به ضرورت انجام رایزنی هایی از سوی وزارت خارجه با نهادهای بین المللی اشاره کرد و گفت: فقط کافی است که کشورهای اسلامی برای یک هفته یا ۱۰ روز، مانع صادرات نفت خود به جهان شوند، پس از آن می بینیم که حتی آمریکا و اروپا از حمایت اسرائیل دست برمی دارند.



وی تأکید کرد: تحریم نفتی کل دنیا باعث می شود فشار زیادی به رژیم صهیونیستی وارد شود و اگر این تحریم ادامه پیدا کند، ضعف این رژیم را شاهد خواهیم بود.



وی به ظرفیت قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۶۷ اولین قطعنامه علیه اسرائیل شکل گرفت. همیشه دنبال عزم و اراده جهانی برای ورود به مسائل فلسطین بودیم اما در حال حاضر ملت های دنیا به این موضوع واقف شده و تظاهرات هایی در کشورهای خود در حمایت از فلسطین برگزار می کنند.



رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر در این نشست به ظرفیت تشکل های مردم نهاد در بسیج افکار عمومی اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته نشستی با موضوع آپارتاید در آفریقای جنوبی از سوی تشکل های ایرانی برگزار شد که ادامه آن در سازمان ملل صورت گرفت. مصوبه ای در آن نشست ها به تصویب رسید که براساس آن رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم آپارتاید معرفی شد.



نبی الله احمدلو ادامه داد: پس از آن بود که اسرائیل از لابی های گسترده خود استفاده کرد تا تشکل های مردمی که در آن نشست های شرکت کرده بودند، دیگر در نشست های سازمان ملل نتوانند حضور یابند و در عوض تشکل های مردمی وابسته به خود را در این نشست ها شرکت می داد.



وی بیان کرد: تشکلی حقوق بشری در آمریکا فعالیت دارد که در چند روز اخیر درباره غزه بیانیه ای صادر کرده که به صراحت رژیم اسرائیل را جزو رژیم های آپارتاید معرفی و اعلام کرده که باعث شرمندگی آنان است که رئیس جمهورشان از این نسل کشی حمایت می کند.



احمدلو تصریح کرد: تشکل های مردمی اگر از سوی دولت های متبوع خود حمایت شوند، ظرفیت های قوی برای همراه کردن افکار عمومی جهان در جریان های بین المللی دارند.



مدیر کل دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش های مجلس نیز در این نشست اظهار کرد: تمرکز اصلی ما اقداماتی باید باشد که از منظر حقوقی می توانیم انجام دهیم.



احمد حکیم جوادی با اشاره به کنوانسیون ها و قطعنامه های بین المللی علیه رژیم صهیونیستی گفت: نکته مهم این است که ما چقدر می توانیم از ظرفیت حقوق بشردوستانه یا دیگر حقوق بین المللی در این زمینه استفاده کنیم.



وی ادامه داد: نکته مهم این است که درباره موضوعات مختلف براساس اقتضائات و شرایط عمل می کنیم، درحالیکه نیاز است که یک نقشه جامع درخصوص مواجهه با مسائل خاص، مانند مساله فلسطین داشته باشیم و براساس آن  مسائل را در شرایط مختلف پیگیری کنیم.



مدیر کل دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش های مجلس بیان کرد: تاکنون در حوزه حقوقی کاملا منفعلانه رفتار کرده ایم و دچار جزئی نگری شده ایم درحالیکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توانسته ایم در مسائل مختلفی در سطوح بین المللی، طراح صحنه باشیم. اکنون باید به این سوال پاسخ داد که چرا نمی توانیم درباره مساله فلسطین به عنوان یک کشور غیرمنفعل عمل کنیم؟/



پایان پیام

  • کد خبر : 370823
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار