خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/12 - 11:08
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش می‌دهد:

دورنمایی بازار جهانی نفت در سال آینده میلادی و پیش‌بینی درآمد نفت در بودجه 1403

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی دورنمایی بازار جهانی نفت در سال آینده میلادی و پیش‌بینی درآمد نفت در بودجه 1403 پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان « دورنمای بازار جهانی نفت در سال آتی میلادی و پیش‌بینی درآمد نفت در بودجه 1403» بیان کرد که هدف از تدوین گزارش حاضر، رصد تحولات اثرگذار بازار جهانی نفت، بررسی پیش‌بینی‌های مؤسسات مختلف بین‌المللی از قیمت نفت در سال جاری و سال آتی و ارائه پیش‌بینی‌هایی برای بازار صادراتی نفت ایران است. اکثر مؤسسات بین‌المللی رشد اقتصادی جهان را برای سال ۲۰۲۴ حدود ۳ درصد پیش‌بینی کرده‌اند.



 در این گزارش آمده است که با در نظر گرفتن رشد تقاضای نفت از سمت کشورهای آسیایی از جمله چین و هند و از سوی دیگر مازاد عرضه به‌ دلیل افزایش تولید کشورهایی نظیر آمریکا، برزیل و گویان، مازاد عرضه نفت جهانی از ۴.۳ میلیون بشکه تا ۴.۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.



مطابق با پیش‌بینی مؤسسات بین‌المللی، قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۴ در سه سناریو پیش‌بینی حد بالا، متوسط و پایین به‌ترتیب معادل ۹۱، ۸۳ و ۷۴ دلار به‌ازای هر بشکه خواهد بود. 



این گزارش ادامه می‌دهد که بنابراین با در نظر گرفتن این قیمت‌ها و نیز توجه به تداوم تحریم‌ها، تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه و اثرگذاری آن بر بازارهای جهانی و مقاصد صادراتی نفت کشور، انتظار می‌رود درآمدهای نفتی کشور در سه سناریو حد بالا، محتمل و پایین به‌ترتیب برابر ۴۱، ۳۳.۲ و ۲۸.۵ میلیارد دلار باشد.



متن کامل گزارش را اینجا بخوانید./



پایان پیام

  • کد خبر : 373923
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار