مرکز پژوهشهای مجلس گزارش میدهد؛
حوزه صنعت و معدن در لایحه بودجه 1403
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به بررسی لایحه بودجه 1403 کل کشور در حوزه صنعت و معدن پرداخت.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور: تبصره «۹» حوزه صنعت و معدن» آورده است که بخش صنعت و معدن به عنوان یکی از بخشهای مهم اقتصادی است که نقش بهسزایی در رشد اقتصادی کشور دارد.
در برنامه پنجساله هفتم پیشرفت کشور مقرر شده است بخش صنعت با رشد سالیانه ۸.۵ درصد و بخش معدن با رشد سالیانه ۱۳ درصد در تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی کشور ایفای نقش کنند.
این گزارش بیان میکند که متوسط رشد سالیانه صادرات غیرنفتی معادل ۲۳ درصد هدفگذاری شده است. از این رو رویکردهای بودجه دولت در بخش صنعت و معدن به عنوان اولین برش عملیاتی از برنامه هفتم پیشرفت از طریق تأمین اعتبارات جهت ایجاد زیرساختها و اجرای برنامهها در تحقق اهداف مذکور مؤثر است.
در این گزارش آمده است که تبیین وضعیت موجود کشور حاکی از آن است که در تابستان سال جاری، گروه صنعت و معدن رشدی حدود ۷/۸ درصد با نفت و ۰.۴- درصد بدون نفت را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.
رشد بخش صنعت (ساخت) در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ناپایدار بوده، به طوری که رشد این بخش در بهار سال ۱۴۰۲ حدود ۳.۶ درصد و در تابستان همین سال به ۲.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.
در این گزارش بیان میشود که این روند درخصوص بخش صنعت در مشارکت رشد اقتصادی نیز از ۰.۸ به ۰.۳ درصد درصد رخ داده است.
در ۱۲ماهه منتهی به آبانماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، شاخص قیمت مصرفکننده حدود ۴۵ درصد افزایش داشته و شاخص قیمت تولیدکننده در چهارفصل منتهی به فصل تابستان نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالیانه) حدود ۴۳ درصد رشد داشته است.
در این گزارش آمده است که این مطالعه نشان میدهد روندهای سرمایهگذاری در بخش صنعت و معدن با چالشهای جدی روبهرو است. در سالهای اخیر علیرغم رشد سرمایهگذاری، به دلیل بالا بودن نرخ استهلاک، خالص سرمایهگذاری ثابت حتی منفی شده است، علاوهبر آن سهم سرمایهگذاری از تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است. بنابراین ظرفیتهای رشد بلندمدت بخش با چالش روبهرو بوده و تحریک تولید و سرمایهگذاری و نیز بازسازی و نوسازی صنعتی بسیار ضروری است.
این گزارش توضیح میدهد که بررسی قوانین بودجه سنواتی در سالهای اخیر حاکی از آن است که وجه غالب سیاست این قوانین در حمایت از بخش تولید شامل منابع تبصره «۱۸» و حمایتهای مالیاتی بود، اما رویکرد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به بخش تولید کاملاً انقباضی است؛ بهطوری که منابعی در حمایت از تولید لحاظ نشده و نهتنها تخفیف مالیاتی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته نشده، بلکه تخفیفهای مالیاتی موجود در قوانین مادر نیز حذف و یا سختگیرانه شده است.
این گزارش بیان میکند که افزایش قابلتوجه پیشبینی اخذ حقوق دولتی و ذینفع کردن بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اخذ آن، بدون در نظر گرفتن الزامات توسعه بخش، میتواند نشان از پررنگ بودن نگاه درآمدی به بخش معدن داشته باشد.
از دیگر نقاط ضعف لایحه میتوان به ابهام در پرداخت مطالبات سازمانهای توسعهای از محل سهم متعلق به آنها از منابع حاصل از واگذاری شرکتها نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.
این گزارش ادامه میدهد که افزایش یک درصد مالیات بر ارزشافزوده باید با ملاحظات آثار این سیاستها بر بخش تولید، از جمله کاهش تقاضا و افزایش هزینههای تولید صورت گیرد، در غیر این صورت اجرای این سیاست میتواند چالشهایی برای بخش تولید به همراه داشته باشد.
همچنین افزایش حقوق گمرکی ماشینآلات و مواد اولیه و واسطه بخش تولید از یک درصد در سال ۱۴۰۲ به ۲ درصد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اگرچه گامی در جهت حمایت از ساخت داخل و اجراییسازی ماده (۳) قانون جهش تولید دانشبنیان است، اما با توجه به عدم توانمندی ساخت داخل برخی ماشینآلات باید با دستهبندی مشخصی از این حیث تنظیم شود، بهعبارتی یک نسخه واحد برای همه رشته فعالیتها در این خصوص نمیتوان پیچید.
در این گزارش بیان میشود که در برنامه هفتم پیشرفت مقرر شده است رشد بهرهوری کل عوامل تولید با رشد سالیانه ۸/۲ درصد، سهم ۳۵ درصدی در تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد داشته باشد. نوسازی و بازسازی صنایع ازجمله برنامههایی است که در ارتقای بهرهوری عوامل تولید کمک شایانی میکند. از این رو توجه به تأمین منابع لازم برای تحقق این برنامه در سند مالی کشور ضروری است.
این گزارش مطرح میکند که راهبردهای قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور در حمایت هدفمند از افزایش سرمایهگذاری در بخش صنعت و معدن از طریق تصویب و اجرای برنامه ملی توسعه خوشههای صنعتی، تهیه سند «راهبرد ملی پیشرفت صنعتی و ارتقای زنجیرههای ارزش کشور»، حمایت و تقویت سازمانهای توسعهای از محل ۷۰ درصد منابع حاصل از واگذاریهای شرکتهای تابعه، تأمین منابع «صندوق ضمانت سرمایهگذاری صنایع کوچک» و کمک به افزایش سرمایه صندوق در قالب لوایح بودجه سنواتی، افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون از محل یکسوم از سهم بخش تعاون از منابع اجرای سیاستهای کلی اصل چهلوچهارم قانون اساسی در قالب بودجههای سنواتی، تجمیع و انتشار اطلاعات پایه زمینشناسی، برنامهریزی جهت توسعه زیرساخت حملونقل ریلی کشور با توجه به نیاز و ظرفیت بخش معدن و صنعت و الزام دولت به افزایش عمق اکتشاف از موضوعاتی است که لازم است تأمین منابع مالی مورد نیاز آنها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل گزارش را اینجا بخوانید./
پایان پیام