خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/12/15 - 13:05
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
با حضور رییس مرکز پژوهش‌ها، معاون سیاسی وزیر کشور و رییس خانه احزاب برگزار شد؛

بررسی پیش نویس طرح جدید فعالیت احزاب سیاسی در نشست مشترک مرکز پژوهش‌ها با وزارت کشور و خانه احزاب

بررسی پیش نویس طرح جدید فعالیت احزاب سیاسی در نشست مشترک مرکز پژوهش‌ها با وزارت کشور و خانه احزاب، با حضور رییس مرکز پژوهش‌ها، نمایندگان مجلس، معاون سیاسی وزیر کشور و اعضای خانه احزاب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،‌ جلسه هم اندیشی درباره پیش نویس طرح جدید قانون احزاب سیاسی در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز، اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزارت کشور، محمدرضا صباغیان رئیس کارگروه احزاب سیاسی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، قاسم میرزایی نیکو نماینده مجلس شورای اسلامی در کمیسیون ماده (10) قانون احزاب سیاسی، حسین کمالی رییس خانه احزاب و اعضای شورای مرکزی خانه احزاب ایران برگزار شد.



 کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس در این جلسه با اشاره به وضعیت نظام حزبی در ایران گفت: دموکراسی بدون تحزب قاعدتاً معنایی ندارد.



وی نقش احزاب در دموکراسی و مردم سالاری را با اهمیت و ماهوی دانست و تصریح کرد: تحزب جزئی از دموکراسی نیست، بلکه اصل دموکراسی است و بدون وجود احزاب در یک کشور نمی توان ادعا کرد که دموکراسی کاملی در آن کشور وجود دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، تاکید کرد: احزاب نقش موثری نیز در بازخورد تصمیمات در داخل کشور، ثبات سیاسی کشور و آینده نگری دارند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: نظام‌مند نبودن احزاب در ایران موجب ایجاد مشکلات عدیده ای شده و لذا کسانی را که در صحنه سیاست حزبی فعالیت می کنند باید به عنوان جهادگران عرصه تحزب و تشکل های سیاسی نامگذاری کرد.



رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در کشور احزاب به صورت منسجم فعالیت داشته باشند به کادرسازی و تربیت نیروهای سیاسی می پردازند و در هر انتخاباتی، برنامه ها مبنای تصمیم گیری رای دهندگان خواهد بود و دیگر توجه چندانی به افراد نخواهد شد.



کاظم جلالی در ادامه با اشاره به مزایای تقویت فرهنگ حزبی گفت: رشد تفاهم، مدارا و فهم نظرات همدیگر منوط به گسترش فعالیت احزاب می باشد.



رئیس مرکز پژوهش ها در ادامه گفت: آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس تاکید ویژه ای بر اصلاح قانون احزاب و تشکل های سیاسی در راستای تسهیل و تقویت احزاب داشته اند که این جلسه نیز در راستای بازنگری و بهبود قانون احزاب تشکیل شده است.



به احزاب به عنوان زینت المجالس و زینت الایام نگریسته می شود



در این نشست همچنین دکتر اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزارت کشور با اشاره به عدم موفقیت احزاب در جمهوری اسلامی ایران گفت: قبل از اصلاح قانون، باید این تفکر و باور شکل بگیرد که بدون وجود احزاب سیاسی، کشور قابل اداره نیست. اگر قرار باشد که حزب برای کسب قدرت تلاش نکند، انگیزه ای برای حزب باقی نمی ماند.



معاون سیاسی وزارت کشور در ادامه گفت: در شرایط فعلی احزاب نقشی در شکل گیری دولت ها ندارند و بیشتر به عنوان زینت المجالس و زینت الایام به آنها نگریسته می شود.



جبارزاده افزود: در نبود احزاب سیاسی،‌ مجلس ما به یک مرکز تولید قانون تبدیل شده است و معیار کارآمدی مجالس ما تعداد طرح ها و قوانین است در حالی که هیچ کدام از آنها دلیل بر خوب بودن یک مجلس نیست.



معاون سیاسی وزارت کشور گفت: الان بهترین زمان و فرصت برای پرداختن و حل مساله احزاب است. ریشه حوادث دی ماه چیزی جز عدم ایفای نقش توسط احزاب نبود. ما این نظام را با تمام وجودمان دوست داریم. این نظام حاصل خون شهدای بزرگواری است که جان خودشان را نثار کردند و بنابراین باید برای حفظ آن بکوشیم. درصورتی که احزاب واقعی در کشور شکل گرفته و قدرت را در دست داشته باشند اعتراض ها، تظاهرات ها و اجتماع ها، حزب حاکم را زیر سوال می برند و تبدیل به یک مساله امنیتی برای نظام نمی شوند. در آن صورت حزب حاکم هست که باید پاسخگوی انتظارات مردم باشد و از خودش و عملکرد خودش دفاع کند. جبارزاده همچنین بر نقش احزاب در آموزش نیروهای متخصص و مدیران کارآمد تاکید کرد.



حزب ابزاری برای بیان خواسته های مردم است



در این نشست دکتر حسین کمالی، رئیس خانه احزاب ایران نیز گفت: قانون اساسی ما از ظرفیت های خوبی برخوردار است و برای اداره جامعه کاملاً کارآمد است.



رئیس خانه احزاب ایران ضمن اشاره به شرایط و فضای ملتهب دوره تاریخی تصویب قانون احزاب 1360 آن قانون را محدود کننده دانست و تاکید کرد: در آن زمان قانون با احتیاط و نگرانی کامل نسبت به اتفاقات احتمالی ناشی از فعالیت احزاب نوشته شد و تلاش قانونگذاران محدود کردن فعالیت احزاب سیاسی بود.



کمالی افزود: امروز قانون احزاب مصوب 1395 نیز با اخذ رویکرد قانون 1360 نوشته شده است و به جای تسهیل در فعالیت احزاب، آنها را محدود می کند.



حسین کمالی ضمن تاکید بر ضرورت تغییر نوع نگاه به احزاب سیاسی گفت: امروز باید سازوکارهای متناسب با قانون اساسی کشور برای احزاب سیاسی طراحی کنیم.



در ادامه این نشست همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در نشست و اعضای خانه احزاب به ارائه نظرات خود در خصوص مشکلات و مسائل احزاب پرداخته و بر ضرورت بازنگری قانون احزاب سیاسی تاکید کردند.



در پایان این نشست مقرر شد کمیته ای متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، وزارت کشور و خانه احزاب ایران تشکیل شود تا پیش نویس طرح قانون جدید احزاب سیاسی را بررسی، اصلاح و تکمیل نماید.



شایان ذکر است طرح جدید فعالیت احزاب در هفت فصل و در جلسات متعددی با حضور اساتید و کارشناسان دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تهیه شده است



 

  • کد خبر : 235136
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار