خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/04 - 18:24
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
نگاهداری در نشست هماهنگی راه‌اندازی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها:

اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها شبکه اجتماعی محسوب می‌شوند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها یک شبکه اجتماعی متشکل از ظرفیت نخبگان دانشگاهی هر استان محسوب می‌شوند و قرار نیست ساختار اداری داشته باشند و هیچ اجباری برای راه‌اندازی آنها در تمام استان‌ها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست هماهنگی راه‌اندازی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها بعد از ظهر امروز (سه شنبه، 4 مرداد ماه) با حضور رئیس مرکز پژوهش‌ها، معاون مطالعات زیربنایی این مرکز و روسای مجمع نمایندگان استان های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.



بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل تعدادی از نمایندگان راه‌اندازی مراکز کارشناسی در استان‌ها به منظور بررسی کارشناسانه مسائل حوزه انتخابیه توسط مرکز پژوهش‌های مجلس را ارائه داده بودند، افزود: دانشگاهیان و نخبگان استان‌ها نیز به مرکز پژوهش‌ها گلایه کرده بودند که چرا تنها از ظرفیت نخبگان پایتخت استفاده می‌کنند و استفاده از ظرفیت استان‌ها مغفول مانده است ضمن اینکه رهبر انقلاب اسلامی نیز بر ضرورت تقویت بنیه مرکز پژوهش‌ها تأکید فرمودند که در این راستا ایجاد این مراکز یکی از راهکارهای اساسی در جهت تقویت بدنه کارشناسی مرکز پژوهش‌ها است.



وی تصریح کرد: قرار است این مراکز 3 ضلع داشته باشند که یک ضلع آن روسای مجمع نمایندگان استان‌ها هستند که از یک تا سه نفر به عنوان نیروی کارشناس به این مرکز معرفی می‌کنند و دانشگاه‌ها نیز فضای فیزیکی با امکانات لازم برای آنها را تأمین می‌کنند.



نگاهداری یادآور شد: این اندیشکده‌ها یک شبکه اجتماعی محسوب می‌شوند که قرار نیست ساختار اداری داشته باشند بنابراین نمی‌توان گفت که باعث گسترش بدنه اداری مرکز پژوهش‌ها می‌شوند ضمن اینکه قرار است کارشناسان آن از بین نخبگان و دانشگاهیان هر استان انتخاب شوند که علاقمند هستند در جهت رفع دغدغه‌های اجتماعی مرتبط با مسائل قانونگذاری و مباحث اجتماعی مشارکت کنند.



رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌ها 13 گزارش پیرامون آمایش سرزمینی آماده کرده است، یادآور شد: این مراکز به ارائه اطلاعات لازم بر اساس آمایش سرزمینی نیز کمک می‌کنند ضمن اینکه قرار نیست در شرایط فعلی برای تداوم فعالیت آنها وارد فاز قانونگذاری شویم بنابراین این را به آینده می‌سپاریم که اگر ایجاد این مراکز تجربه خوبی بود طرحی نیز برای تصویب قانون در جهت ماندگاری فعالیت این مراکز ارائه شود ولی در شرایط فعلی فعالیت آنها ارتباط تشکیلاتی وابسته به مرکز پژوهش‌ها تلقی نمی‌شود.



وی اظهار کرد: روسای مجمع نمایندگان استان‌ها می‌توانند کارشناسان مورد نظر خود برای فعالیت در این مراکز را از بین نخبگان، دانشگاهیان یا مدیران دارای سوابق سیاسی و حتی نمایندگان ادوار انتخاب و معرفی کنند، بنابراین این ظرفیتی است که نظام قانونگذاری و حکمرانی در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده تا از این طریق در تصمیم‌سازی‌های کشور مشارکت کنند.



نگاهداری در مورد نحوه تأمین اعتبارات لازم برای فعالیت این اندیشکده‌ها خاطر نشان کرد: قرار است این مراکز اتاق فکر نخبگان و دانشگاهیان باشد بنابراین نیاز به اعتبارات گسترده ندارد و مرکز پژوهش‌ها نیز از نظرات آنها در جمع‌بندی گزارش‌هایی که قرار است ارائه دهد استفاده خواهد کرد ضمن اینکه هیچ اجباری برای راه‌اندازی آنها در هر استان وجود ندارد و هر رئیس مجمع استانی که علاقمند باشد می تواند در این زمینه به این موضوع ورود کند.



پیشنهادات روسای مجمع نمایندگان استان‌ها پیرامون نحوه فعالیت اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها



آرش زره تن لهونی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در قالب پرسشی گفت: مرکز پژوهش‌ها چگونه بودجه این اندیشکده‌ها را تأمین می‌کند و آیا بودجه تخصیص یافته به مرکز پژوهش‌ها برای دفاتر استانی هم پیش‌بینی شده است؟



مهدی باقری رئیس مجمع نمایندگان استان زنجان افزود: اغلب مدیران سیاسی و نمایندگان مجلس بعد از پایان دوره فعالیت‌شان می‌توانند تجارب خود در حوزه فعالیت‌شان را به عنوان ذخایر ارزشمند کشور ارائه دهند بنابراین این اندیشکده‌ها می‌تواند ظرفیت مطلوبی در این خصوص باشد.



نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس تصریح کرد: این اندیشکده‌ها می‌توانند از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره‌مند شوند تا در کنار نخبگان دانشگاه‌ها و مدیران سیاسی و نمایندگان ادوار به فعالیت بپردازند.



سیدکاظم دلخوش اباتری رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان افزود: هم اکنون ساختار اداری این اندیشکده‌ها مشخص نیست و به نظر می‌رسد که اساسنامه ندارند بنابراین لازم است نحوه راه‌اندازی و جذب نیرو در آن در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مورد بررسی قرار گیرد.



نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یادآور شد: یکی از اقداماتی که این اندیشکده‌ها می‌توانند انجام دهند به روزرسانی اطلاعاتی است که در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌دهند.



مهرداد ویس کرمی رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان افزود: انجام کارهای موسمی نیاز به ایجاد تشکیلات ندارد ضمن اینکه اگر قرار است کار ماندگاری در این زمینه انجام شود باید در ساختار مجلس تعریف شده و با ارائه طرحی قانونی برای آن تصویب شود.



علی اکبر بسطامی رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام افزود: هم اکنون نظام بودجه‌ریزی و مدیریت دولتی کشور کاملاً متمرکز و بر اساس چانه زنی است و با نگاهی بر اساس آمایش منطقه‌ای و ضریب محرومیت‌ها صورت نمی‌گیرد ضمن اینکه جایگاه ناظر و مجری جابجا شده است و عمده بودجه به کسانی داده می‌شود که پاسخگو نیستند.



نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس تأکید کرد: اگر قرار است هر سال یک اقدامی انجام شود که ردیفی به بودجه اضافه شده و با کسری بودجه بیشتری مواجه شویم که نتیجه آن تحمیل فشار به مناطق محروم باشد بنابراین سایر اقداماتمان باید کارشناسانه باشد به محروم‌تر شدن مناطق محروم منتهی نشود.



ولی اسماعیلی رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل افزود: فعالیت‌ استان‌ها همچون تهران نیست و اگر انتخاب افراد برای فعالیت در اندیشکده‌ها غیرکارشناسی صورت گیرد و دقت لازم نشود محل مناقشه خواهد بود و حتی ممکن است این مراکز به محلی برای تأمین منافع سیاسی تبدیل شوند.



نماینده مردم گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم اکنون لازم است راه‌اندازی این اندیشکده‌ها بر اساس توسعه متوازن در استان‌ها صورت گیرد ضمن اینکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که کارشناسان فعال در آن نقاط ضعف استان‌ها را شناسایی کرده و به ویژه در زمینه بودجه ریزی به نمایندگان انتقال دهند در غیر این صورت شاهد بروز مشکلاتی از جمله گسترش مهاجرت از شهرها و روستاها به مراکز استان‌ها خواهیم بود.



اسماعیلی تصریح کرد: این اندیشکده‌ها می‌توانند بر اساس برش‌های استانی میزان نیاز به اعتبارات در هر حوزه را به نمایندگان اعلام کنند و بر اساس آن تصمیم‌گیری شود.



علی حدادی رئیس مجمع نمایندگان استان البرز افزود: ما در سطح استان البرز کارگروه‌های تخصصی داریم که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند اما مشکل اصلی در زمینه راه‌اندازی این اندیشکده‌ها نبود فضای فیزیکی و تجهیزات مورد نیاز آنها است که باید در این زمینه تدبیر شود.



نماینده مردم ساوجبلاغ و نظرآباد و طالقان در مجلس یادآور شد: آمایش سرزمینی دارای ایرادات محتوایی است ضمن اینکه شاخص‌های برخورداری و غیربرخورداری استان‌ها و نگاه ملی در این زمینه مشخص نیست بنابراین اندیشکده‌ها می‌توانند نقش موثری در این زمینه داشته باشند.



احمد راستینه هفشجانی رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری افزود: اصل کار این اندیشکده‌ها ایجاد تحول است بنابراین ما در این زمینه اتفاق نظر داریم اما دغدغه اصلی پیرامون ساختار آن، نحوه فعالیت و جایگاه قانونی این مراکز است.



رجب رحمانی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین افزود: هم اکنون نمایندگان مجلس باید به تمام موضوعات مردم حوزه انتخابیه رسیدگی کنند اما سایر بخش‌ها تصمیم‌گیری نهایی را برعهده دارند و نمایندگان کمترین سهم را در این زمینه دارند بنابراین ایجاد این اندیشکده‌ها می‌تواند به نقش کمرنگ نمایندگان در تصمیم‌گیری‌ها توجه کند و برای رفع آن راهکار ارائه دهند.



نماینده مردم تاکستان در مجلس یادآور شد: یکی از مشکلات کنونی استان‌ها عدم توازن در تخصیص اعتبارات است کما اینکه بر اساس قانون دائمی قرار بود از 3 درصد درآمد نفت 2 درصد به مناطق محروم اختصاص داده شود اما اکثر این مناطق از این سهم بهره‌مند نمی‌شوند که نیاز است این موضوع توسط مرکز پژوهش‌ها به صورت کارشناسانه بررسی شود.



اهداف مرکز پژوهش‌ها برای تشکیل اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها



علیرضا رهایی معاون مطالبات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به وظایف مرکز پژوهش‌ها افزود: تقویت بنیه کارشناسی، افزایش پشتوانه‌های علمی و تخصصی و بهبود و توسعه زیرساخت‌های مدیریتی از محورهای کلان فعالیت مرکز پژوهش‌ها است.



وی یادآور شد: با توجه به اینکه مرکز پژوهش‌ها باید برای برنامه‌ریزی‌های کارشناسی از بدنه نخبگان استفاده کند، پیشنهاد راه‌اندازی این مراکز در استان‌ها مطرح شد و به دستور دکتر نگاهداری جلساتی در این رابطه تشکیل شد که در پی آنها چارچوبی برای شبکه اندیشکده‌های قانونگذاری و حکمرانی تشکیل شد تا به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی برای این مرکز فعالیت کنند و قرار نیست ساختار آنها خیلی گسترده باشد.



معاون مطالبات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اهداف راه‌اندازی این اندیشکده‌ها یادآور شد: ارائه نظرات کارشناسی و اولویت‌بندی در خصوص نظام مسائل و نیازهای استان و شرکت در شوراهای تخصصی مرکز پژوهش‌ها، نظارت‌های میدانی بر حسن اجرای قوانین بر اساس ابلاغ مرکز پژوهش‌ها، ارائه مشورت و راه‌حل در خصوص نیاز نمایندگان و طرح‌ها و لوایح ملی و استانی، شناسایی و برقراری ارتباط هدفمند بین دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و هسته‌های علمی و همچنین مطالعات شاخص در سطح استان و دفاتر تخصصی مرکز پژوهش‌ها، شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات نخبگان و اساتید استانی در مسیر تحقق حکمرانی نو در سطح استان‌ها و مطالبه‌گری و نقد منصفانه (جهاد تبیین) در جهت اقناع عمومی نسبت به فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی از جمله اهداف راه‌اندازی این اندیشکده‌ها است.



رهایی با بیان اینکه ساختار این اندیشکده‌ها قرار است مختصر بوده و تنها محدود به شورای علمی، مدیر اندیشکده و دبیرخانه هماهنگی باشد با اشاره به محل استقرار و بودجه لازم برای فعالیت این مراکز، تأکید کرد: بودجه لازم برای هر اندیشکده توسط مدیر اندیشکده تهیه و بعد از تأیید شورای علمی از طریق مرکز به رئیس مجمع نمایندگان استان جهت تأمین اعتبار ارسال خواهد شد ضمن اینکه مدیر اندیشکده از طریق تعامل با روسای سه گانه مجموعه دانشگاه‌های استان نسبت به تأمین فضای فیزیکی و تجهیزات مورد نیاز برای اندیشکده اقدام خواهند کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 346361
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار