خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/11/02 - 14:03
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
جلالی در همایش آزادی مسجد الاقصی در سپهر پیروزی محور مقاومت:

انتقال سفارت امریکا به قدس شریف پروژه مثلث صهیونیستی، امریکایی و عربی بود

رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه آزادی قدس در صدر موضوعات جهان اسلام است، گفت: انتقال سفارت امریکا به قدس شریف پروژه مثلث صهیونیستی، امریکایی و عربی بود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کاظم جلالی امروز (دوشنبه 2 بهمن ماه)‌ در همایش تخصصی «آزادی مسجد الاقصی در سپهر پیروزی محور مقاومت» برگزاری چنین همایش‌هایی را تکمیل‌گر مجموعه تلاش‌ها و مجاهدت‌ها برای تحقق وعده الهی مبنی بر احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطین و نابودی هر چه زودتر و سریعتر رژیم غاصب صهیونیسیتی دانست و گفت: در برهه حساس کنونی، برگزاری این قبیل همایش‌ها از دو منظر، بسیار مهم و ضروری است.



وی با تاکید براینکه موضوع فلسطین عزیز و آزادی قدس شریف در صدر و در راس موضوعات جهان اسلام قرار دارد، تصریح کرد: طبیعی است که در چنین شرایطی دشمنان اسلام می‌کوشند با توسل به انواع و اقسام ابزارهای رسانه‌ای، اقتصادی، سیاسی، و نظامی از آرمان فلسطین در میان جوامع اسلامی تقدس‌زدایی و حساسیت‌زدایی نمایند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: دشمنان اسلام می‌کوشند با برانگیختن و دامن زدن به اختلافات و سوء‌تفاهمهای بی‌جهت میان مسلمین، بین کشورهای اسلامی تفرقه بیفکنند و توجه آنها را از ضرورت آزادی فلسطین منحرف ساخته و بدین سان، آرمان فلسطین را در صورتبندی ترجیحات و ترتیبات جوامع اسلامی در حاشیه قرار دهند. به راه اندازی غائله داعش و تلاش برای گسترش فرقه گرایی در میان جوامع مسلمان طی سالهای اخیر در این چارچوب قابل فهم و توضیح است.



وی افزود: امریکا در آخرین اقدام خود در حمایت آشکار از اشغالگری رژیم صهیونیستی بار دیگر چهرة خصومت‌ورز خود علیه جهان اسلام را برملا ساخت، و بر خلاف تمامی اصول انسانی، هنجارهای بین المللی و حتی مصوبات سازمان ملل متحد، با زیر پا نهادن حقوق مشروع فلسطینی‌ها، و در تعارض با ادله و شواهد تاریخی، بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد و به صهیونیستها وعده داد که سفارتخانه امریکا را به این شهر اسلامی انتقال می‌دهد.



رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه اقدام غیرمسئولانة امریکا به هیچ وجه دور از انتظار نبود، توضیح داد: تحلیل ها و گمانه‌زنی‌های در طی پنج سال اخیر از فعال شدن دیپلماسی پنهان امریکا و رژیم صهیونیستی در قبال دولتهای مرتجع عربی حکایت داشت.



وی ادامه داد: امریکا و رژیم صهیونیستی در راستای جامه عمل پوشاندن به استراتژی خود درزمینه دامن زدن به ایران‌هراسی در صدد برآمده‌اند به اعراب منطقه چنین القا کنند که اصلی‌ترین تهدید علیه آنها جمهوری اسلامی ایران است تا توجه دولت‌ها و ملت‌های منطقه را از توجه به آرمان قدس شریف دور سازند.



جلالی خاطرنشان کرد: در یک گسترة وسیع‌تر، جبهه مقاومت اسلامی به عنوان حامی اصلی ملت مظلوم فلسطین هدف قرار گرفته است. هم امریکا، هم رژیم صهیونیستی،‌ و هم کشورهای مرتجع عربی گروه‌های مقاومت اسلامی به‌ویژه حزب‌الله لبنان را به‌عنوان گروه‌های تروریستی معرفی می‌کنند و در این راستا، تلاش کرده‌اند به انحای مختلف با آنها مقابله کنند و از همین رو جمهوری اسلامی ایران را به علت پشتیبانی همه جانبه از آنها، به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند.



وی افزود: اقدام بی شرمانة واشنگتن در اعلام انتقال سفارتخانة امریکا به بیت‌المقدس، ناشی از تصمیم شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی امریکا، نبوده است بلکه همانطور که مقام معظم رهبری اخیرا در دیدار شرکت‌کنندگان در کنفرانس اتحادیه بین‌ المجالس سازمان همکاری اسلامی تاکید فرمودند، روسای جمهور قبلی امریکا نیز همین رویکرد را دنبال کرده بودند. در واقع این تصمیم پروژه‌ای از پیش ‌برنامه‌ریزی ‌شده بوده که در یک فرایند کم و بیش طولانی پیش رفته است و هم اکنون در قالب یک موضع‌گیری رسمی رخ نمایانده است؛ پروژه ای که رژیم صهیونیستی از طریق لابیهای خود در کنگره و کاخ سفید آن را پایه‌گذاری و ترویج کرده است.



نماینده مردم تهران، ری،‌شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تاکید کرد: مقامات امریکایی از طریق مراودات رسمی و غیررسمی خود و به‌عنوان تسهیل کنندة اجرای خواسته‌های نامشروع تل‌آویو در منطقه نه تنها زمینه گفتگوهای پنهانی میان مقامات کشورهای مرتجع عربی و رژیم غاصب صهیونیستی را فراهم کردند بلکه موضع نامشروع اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت این رژیم را نیز به آنها تحمیل کردند. حکام مرتجع عرب نیز با اتخاذ موضعی انفعالی عملاً در برابر این خواستة نامشروع امریکایی‌ـ‌صهیونیستی سر تسلیم فرود آوردند.



وی افزود: در واقع، هرچند برخی کشورهای عربی در قالب سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در محکومیت این تصمیم امریکا موضع‌گیری کردند، ولی در ادامة رویه‌ای که طی دهه‌های اخیر دنبال کرده‌اند، مواضع آنها صرفاً در حد شعار باقی ماند و هیچ اقدام عملی و موثری در برابر تصمیم اخیر رییس جمهور امریکا انجام ندادند. این رویة برخی کشورهای عربی، به تعبیر رهبر معظم انقلاب خیانتی بزرگ به جهان اسلام است که البته، باید در قالب برگزاری چنین همایشهای و در کنار اتخاذ دیپلماسی انقلابی فعال، در خصوص ابعاد و زوایای پیدا و پنهان آن روشنگری لازم در میان جوامع اسلامی صورت پذیرد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بر این اساس می‌توانم بگویم تصمیم نامشروع امریکا در اعلام انتقال سفارت خود به قدس شریف پروژة مثلث صهیونیستی‌ـ‌امریکایی‌ـ‌عربی بود که در پروسة سه گانه ترویج ـ تحمیل ـ تسلیم شکل واقعی به خود گرفت.



وی ادامه داد: تصمیم پلید امریکا بدون شک پیامدهای آشکاری نیز در پی داشته و خواهد داشت که می بایست به دقت و صرافت مورد بررسی قرار گیرد. در این مجال، قصد دارم برخی از مهمترین آنها را به طور خلاصه یادآور شوم.



جلالی یادآور شد: نخستین و مهمترین پیامدی که این تصمیم به همراه داشته است، این است که بار دیگر به وضوح نشان داد که سازش با رژیم غاصب صهیونیستی هیچ ثمره‌ای جز دور شدن از آرمان فلسطین و تضییع حقوق مشروع فلسطینیها ندارد. فرایند به‌اصطلاح سازش که معمولاً با میانجیگری امریکا انجام گرفته است همواره عقب‌نشینی اعراب از حقوق فلسطینیها را تسهیل کرده و مقامات این رژیم اشغالگر را در ظلم و اجحاف بر مردم مسلمان فلسطین گستاخ‌تر ساخته است. از اینرو به طور همزمان تصمیم اخیر دولت امریکا نشان داد که مسیر تامین حقوق حقه ملت فلسطین نه راهبرد اعطای امتیاز به رژیم غاصب صهیونیستی، بلکه تکیه بر راهبرد مقاومت و تشدید مبارزه با این رژیم جعلی است.



وی افزود: دومین پیامد اقدام بی‌شرمانة ترامپ به خود امریکا باز می‌گردد. با توجه به اینکه بسیاری از متحدان امریکا به ویژه کشورهای اروپایی با این تصمیم به مخالفت برخاستند، می‌توان گفت که امریکا در یکی دیگر از تصمیم‌گیریهای یکجانبة بین‌المللی خود نیز تنها ماند و این تنهایی عملاً امریکا را در انزوا قرار داد. از سوی دیگر، مخالفت بیشتر متحدان غربی امریکا با این تصمیم نشان داد که توان اجماع‌سازی و همراه‌سازی امریکا در عرصه بین‌المللی، حتی در میان متحدانش، به شدت تضعیف شده و جایگاه جهانی امریکا بیش از پیش آسیب جدی تری متحمل شده است.



رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: سومین نکته‌ای که می‌توان درمورد پیامدهای تصمیم امریکا در اعلام انتقال سفارتخانه خود به قدس شریف ذکر کرد این است که این تصمیم بار دیگر غیرقابل اتکا بودن امریکا به‌عنوان یک میانجی بی‌طرف در حل منازعات بین‌المللی را آشکار ساخت. به زعم بنده، این واقعه آخرین میخی بود که خود امریکا بر تابوب بی‌اعتباری‌اش در غرب آسیا کوبید؛ ملتهای مسلمان بیش‌ازپیش به این باور رسیدند که برای احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین، نه تنها به هیچ وجه نمی‌توانند به امریکا اعتماد کنند، بلکه همین اقدام غیرمسولانه می‌تواند به عنوان ملاکی برای ارزیابی نیات شوم امریکا برای نقش‌آفرینی در بحرانهای جهان اسلام تلقی شود. براین اساس، از نظر بنده، این تصمیم می‌تواند سیر نزولی اعتبار و اعتماد بین‌المللی امریکا را شتاب بخشد. به بیان بهتر، به نظر می‌رسد امریکا در آینده رفته‌رفته فاقد اعتبار و اعتماد بین‌المللی لازم برای مدیریت و حل بحرانهای بین‌المللی خواهد شد.



وی به عنوان چهارمین پیامد اقدام ترامپ، گفت: این اقدام به نوعی آشکار می‌سازد که سیاستهای امریکا در قبال غرب آسیا نه تنها به ثبات در این منطقه کمک نمی‌کند بلکه هم بی‌ثباتی می‌آفریند و هم بر بی‌ثباتی می‌افزاید. منطقه غرب آسیا گرفتار افراط‌گرایی، تروریسم و خشونتهایی است که غرب و در رأس آن، امریکا باعث و بانی آنها بوده است؛ در این فضای به شدت تنش آلود، اقدام امریکا نه‌تنها در راستای تطهیر اشغالگریهای رژیم غاصب صهیونیستی صورت گرفته است بلکه در حکم مجوز نانوشته‌ای است که تجاوزگری‌ها و زیاده‌خواهی‌های این رژیم جعلی را تقویت می‌کند.



نماینده مردم تهران، ری،‌شمیرانات، اسلامشهر و پردیس،‌ یادآور شد: پیامد پنجم اقدام امریکا متوجة سازمان ملل متحد است. این اقدام امریکا برخلاف تمامی هنجارها و قواعد بین‌المللی و به ویژه مصوبات سازمان ملل متحد در مجمع عمومی و حتی شورای امنیت است. شرم‌آور آنکه، شورای امنیت سازمان ملل متحد که وظیفة اصلی آن حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است نتوانست از قطعنامه‌ها و بیانیه‌های خود حراست کند و عملاً یکی از اعضای دائم این شورا آرای آن را زیر پا نهاد؛ شورای امنیت در واکنشی منفعلانه و از سر استیصال، صرفاً با انتشار بیانیه‌ای این اقدام امریکا را «غیرسازنده» خواند. از سوی دیگر، هرچند مجمع عمومی سازمان ملل با 128 رای موافق در مقابل 9 رای مخالف قطعنامه‌ای در محکومیت انتقال سفارت امریکا به شهر قدس تصویب کرد، ولی این اقدام نه تنها امریکا را از تصمیم خود منصرف نساخت، بلکه مقامات امریکایی به نحو گستاخانه ای کشورهای تدوین‌کنندة پیش‌نویس این قطعنامه را تهدید کردند.



وی افزود: تصمیم اخیر رییس جمهور امریکا در خصوص قدس شریف از جهات دیگری نیز با پیامدهای مهمی همراه خواهد بود که آثار بسیار مثبتی را نیز برای جهان اسلام در پی خواهد داشت؛ از جمله اینکه، با توجه به تجمعات، تظاهرات و اعتراضات خودجوشی که مسلمانان و آزادیخواهان سراسر جهان علیه این توطئة امریکایی ـ صهیونیستی به راه انداختند، به نظر می‌رسد توده مردم مسلمان در جوامع اسلامی و حتی تمامی آزادی خواهان سراسر جهان در حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین و رد تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی متحدتر و یکپارچه‌تر شده باشند.



جلالی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این اقدام امریکا عملاً هویت اسلامی بیت‌المقدس را در عرصة دیپلماتیک هدف قرار داده است، به نظر می‌رسد گروه‌های مقاومت علیه تجاوزگری و اشغالگری صهیونیستها بیش از پیش به یکدیگر نزدیک خواهند شد و در نتیجه، جبهه مبارزه با رژیم صهیونیستی در داخل اراضی اشغالی- که دشمن در پی ایجاد گسل و گسست میان آنها بود- تقویت خواهد شد. به همین دلیل است که تصمیم اخیر دولت امریکا در خصوص بیت المقدس هر چند با هدف تقویت رژیم صهیونیستی اتخاذ شد اما به لطف خداوند متعال، عملا به محرکی برای تضعیف و نابودی نهایی این رژیم تبدیل خواهد شد.



وی افزود: ازآنجاکه جمهوری اسلامی ایران، از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، حمایت همه‌جانبه از آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف را در صدر اولویتهای سیاست خارجی خود قرار داده است، از هیچ کوششی برای احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین و مقابله با تعدیات رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی فروگذاری نکرده است.



رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تلاش‌های قوای سه‌گانه در حمایت از آرمان آزادی قدس شریف، گفت: مجلس شورای اسلامی در طی چهار دهه اخیر تلاشهای زیادی را در راستای تحقق آرمان فلسطین انجام داده است. در این راستا، اصلی‌ترین اقدام تقنینی که مجلس شورای اسلامی در اجرای اصول ۱۵۲و ۱۵۴ قانون اساسی، در راستای تحقق آرمان آزادی فلسطین و نابودی رژیم اشغالگر قدس انجام داده است تصویب قانون «حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» در سال 1369 بوده است که البته تمامی تلاشهای قوة مقننه در این زمینه، از قبیل بیانیه‌ها، نطقها و اقدامات تقنینی و نظارتی دیگر، در پرتوی آن صورت می‌گیرد.



وی افزود: در قانون «حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» نیز، مجلس شورای اسلامی بیت المقدس را پایتخت و مرکز دولت فلسطین اعلام کرده بود. اما نمایندگان محترم به این حد نیز اکتفا نکردند و در واکنش به اقدام وقیحانة اخیر امریکا، با تصریح بیشتر، تبصره ای را بر مادة 1 این قانون افزودند که اشعار می‌دارد: «بیت المقدس پایتخت همیشگی کشور فلسطین خواهد بود.»



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در طی یک سال اخیر قوه مقننه سه اقدام بین‌المللی در این زمینه انجام داده است. برگزاری ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در زمستان سال گذشته یکی از این اقدامات بود که مقام معظم رهبری رهنمودهای ارزشمندی را در افتتاحیة آن مطرح کردند و بیش از 700 میهمان خارجی از حدود 80 کشور جهان در آن شرکت داشتند. در آن کنفرانس، با توجه به آنکه ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعدة انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس را مطرح کرده بود، مواضع هشدارآمیز صریحی در مورد این وعده از سوی شرکت کنندگان و نیز در بیانیة پایانی آن اتخاذ گردید.



وی ادامه داد: رویداد بین‌المللی دیگر، برگزاری سیزدهمین دوره اجلاس بین المجالس کشور‌های اسلامی بوده است که اخیرا با موفقیت برگزار گردید. در بند پنجم بیانیة پایانی آن، تصمیم یکجانبه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در شناسایی قدس به عنوان به اصطلاح پایتخت رژیم صهیونیستی قویاً محکوم گردید به گونه‌ای که این اقدام به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت بین الملل و تجاوزی تمام عیار به حقوق حقه مردم فلسطین و همچنین اقدامی باطل و پوچ که احساسات مسلمانان، مسیحیان و تمامی انسان های آزاده در سرتاسر جهان را برانگیخت، قلمداد گردید.



جلالی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در بند هشتم آن، از اعضایی که به صورت سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند، خواسته شد تا زمانی که دولت ایالات متحده از تصمیم اشتباه خود مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس عقب‌نشینی نکند روابط خود را به حالت تعلیق درآورند. این در حالیست که پیش از برگزاری این اجلاس نیز مجلس شورای اسلامی با هدف رسیدگی به موضوع فلسطین و مقابله با اقدام دولت امریکا در اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، نشست تروئیکای روسای مجالس اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی را در اواخر آذر ماه گذشته برگزار و بر ضرورت حمایت از مبارزات ملت مظلوم فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.



رییس مرکز پژوهش‎‌های مجلس در پایان یاد‌آور شد: مجلس شورای اسلامی نیز همگام و همراه با سایرا قوا و نهادهای جمهوری اسلامی ایران مواضعی صریح و فعال را در مقابله با تصمیم اخیر دولت امریکا اتخاذ کرده است و به لطف خدا مسیر حمایت از ملت مظلوم فلسطین را تحت رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و تا نابودی کامل رژیم صهیونیستی که وعده برگشت ناپذیر الهی است ادامه خواهد داد.



 

  • کد خبر : 228624
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار