سرویس : مرکز پژوهش ها
جلالی:
اصلاح نظام بودجه ریزی به رفع مشکلات اقتصادی کمک خواهد کرد
رییس مرکز پژوهش های مجلس یکی از مشکلات پیش روی اقتصاد ایران را نظام بودجه ریزی ناکارآمد دانست و گفت: اگر نظام بودجه ریزی اصلاح شود می توان به بهبود بسیاری از مسائل اقتصادی امیدوار بود.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نشست بررسی راهبردهای اصلاح نظام بودجهریزی کشور با حضور کاظم جلالی رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و عادل آذر رییس دیوان محاسبات کشور و معاونان و کارشناسان دو دستگاه برگزار شد.
کاظم جلالی در این نشست با اشاره به جلسه نخست سال 96 مجلس شورای اسلامی، گفت: جناب آقای دکتر لاریجانی در این نشست به موضوعات مهمی درخصوص مسائل کشور اشاره کردند که از دل آن 21 اولویت کاری برای بررسی بیرون آمد که با نگاه مرکز به 38 مورد افزایش یافت و مرکز پژوهشهای مجلس نیز مامور شد تا این موارد را پیگیری کند، که یکی از این اولویتها اصلاح نظام بودجهریزی بود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از مسئولان درخصوص مسائل کشور اتفاقنظر دارند و به فهم مشترکی رسیدهاند اما راهکاری اساسی برای برون رفت از این مشکلات ارائه نمیشود که این مسئله باید آسیبشناسی شود.
وی افزود: باید برای حل مشکلات کشور براساس اولویتبندی و فهم مشترکی که ایجاد شده است عزم و ارادهای سه قوهای شکل گیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات کارشناسی مرکز و دیوان محاسبات باید فهم درستی از مشکلات نظام بودجهریزی کشور به دست آید تا روند اصلاح آن درنظر گرفته شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات پیشروی اقتصاد ایران نظام بودجهریزی ناکارآمد است که اگر اصلاح شود میتوان به بهبود بسیاری از مسائل امیدوار بود.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب یکی از راهکارهای برون رفت از اقتصاد نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی را اصلاح نظام بودجهریزی دانست.
عادل آذر نیز در این نشست گفت: باید در بررسی نظام بودجهریزی بینیم که میخواهیم قانون برنامه در کنار قانون بودجه باشد یا به طور جداگانه باشند، قانون محاسبات عمومی پیوست قانون برنامه و بودجه باشد یا به صورت جداگانه ارائه شود که بهتر است نتیجه را با بیان دلایل توضیح دهیم.
وی با بیان اینکه باید تکلیف نوع نظام بودجهریزی ایران تعیین شود، افزود: باید بررسی شود که آیا نیاز به اصلاح نظام بودجهریزی براساس عملکرد احساس میشود یا خیر؟اگر چنین نظر وجود دارد پس باید قانون محاسبات عمومی نیز هراه با قانون برنامه و بودجه اصلاح شود.
رییس دیوان محاسبات کشور با اشاره به مزایای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش عمدهای از قوانین موجود خلاف ایده بودجهریزی برمبنای عملکرد هستند.
محمد قاسمی در این نشست با اشاره به روند بودجهریزی در کشور، گفت: به نظر نمیرسد مسئول، دستاندرکار یا کارشناسی در حوزه بودجه ریزی وجود داشته باشد که روند فعلی را به عنوان وضعیت صحیح بودجهریزی قبول داشته باشد.
معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس یکی از عوامل عدم اصلاح نظام بودجهریزی کشور را دسترسی به منابع لایزال و آسان نفت دانست و تصریح کرد: عملا وقتی صحبت از بودجه به میان میآید بحث بر روی گردش روزمره امور دولتهاست و بر همین اساس دولتها به راحتی به دنبال تغییر این روند نمیروند.
وی ادامه داد: دولتها اگر مطمئن نشوند که الگوی جایگزینی برای بودجه وجود دارد که بتواند بدون ایجاد اشکال در روند امور دولتها به بهبود نظام بودجهریزی بینجامد به دنبال اصلاح آن نخواهند رفت.
قاسمی یکی از تخصصیترین نهادهای بودجهای کشور را دیوان محاسبات کشور دانست و خاطرنشان کرد: سال 1379 هیات رئیسه مجلس از مرکز خواست تا مطالعهای را درخصوص بودجهریزی کشور انجام دهد که براساس آن در چهار مرحله مطالعاتی با هدف آسیب شناسی، بررسی های تطبیقی و مستند سازی تجربیات کشورها، طراحی الگوی بودجه ریزی متناسب با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در نهایت تهیه پیش نویس قانون بودجه ریزی انجام شد.
وی با بیان اینکه محصول 9 سال کار بر روی موضوع نظام بودجهریزی، نگارش پیشنویس قانون بودجه بود، تصریح کرد: قانون برنامهریزی و بودجه چند کشور نیز ترجمه و تدوین شد تا مطالعاتی براساس آن صورت گیرد.
معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس توضیح داد: مطالعات قانون بوجه بسیاری از کشورها نشان میدهد که آنها در بحث بودجه وارد موضوع برنامهریزی نمیشوند.
وی اصلاح نظام بودجه ریزی را یکی از بزرگترین خدمات به کشور دانست و تاکید کرد: وقتی از اصلاح نظام بودجهریزی صحبت به میان میآید به معنای اصلاح شیوه اداره امور کشور است.
در پایان این نشست مقرر شد تا راهبردهای اصلاح نظام بودجهریزی کشور برای ارایه به مجلس شورای اسلامی در نشست های آتی مرکز پژوهشهای مجلس و دیوان محاسبات بررسی ونهایی شود.
کاظم جلالی در این نشست با اشاره به جلسه نخست سال 96 مجلس شورای اسلامی، گفت: جناب آقای دکتر لاریجانی در این نشست به موضوعات مهمی درخصوص مسائل کشور اشاره کردند که از دل آن 21 اولویت کاری برای بررسی بیرون آمد که با نگاه مرکز به 38 مورد افزایش یافت و مرکز پژوهشهای مجلس نیز مامور شد تا این موارد را پیگیری کند، که یکی از این اولویتها اصلاح نظام بودجهریزی بود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از مسئولان درخصوص مسائل کشور اتفاقنظر دارند و به فهم مشترکی رسیدهاند اما راهکاری اساسی برای برون رفت از این مشکلات ارائه نمیشود که این مسئله باید آسیبشناسی شود.
وی افزود: باید برای حل مشکلات کشور براساس اولویتبندی و فهم مشترکی که ایجاد شده است عزم و ارادهای سه قوهای شکل گیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات کارشناسی مرکز و دیوان محاسبات باید فهم درستی از مشکلات نظام بودجهریزی کشور به دست آید تا روند اصلاح آن درنظر گرفته شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات پیشروی اقتصاد ایران نظام بودجهریزی ناکارآمد است که اگر اصلاح شود میتوان به بهبود بسیاری از مسائل امیدوار بود.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب یکی از راهکارهای برون رفت از اقتصاد نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی را اصلاح نظام بودجهریزی دانست.
عادل آذر نیز در این نشست گفت: باید در بررسی نظام بودجهریزی بینیم که میخواهیم قانون برنامه در کنار قانون بودجه باشد یا به طور جداگانه باشند، قانون محاسبات عمومی پیوست قانون برنامه و بودجه باشد یا به صورت جداگانه ارائه شود که بهتر است نتیجه را با بیان دلایل توضیح دهیم.
وی با بیان اینکه باید تکلیف نوع نظام بودجهریزی ایران تعیین شود، افزود: باید بررسی شود که آیا نیاز به اصلاح نظام بودجهریزی براساس عملکرد احساس میشود یا خیر؟اگر چنین نظر وجود دارد پس باید قانون محاسبات عمومی نیز هراه با قانون برنامه و بودجه اصلاح شود.
رییس دیوان محاسبات کشور با اشاره به مزایای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش عمدهای از قوانین موجود خلاف ایده بودجهریزی برمبنای عملکرد هستند.
محمد قاسمی در این نشست با اشاره به روند بودجهریزی در کشور، گفت: به نظر نمیرسد مسئول، دستاندرکار یا کارشناسی در حوزه بودجه ریزی وجود داشته باشد که روند فعلی را به عنوان وضعیت صحیح بودجهریزی قبول داشته باشد.
معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس یکی از عوامل عدم اصلاح نظام بودجهریزی کشور را دسترسی به منابع لایزال و آسان نفت دانست و تصریح کرد: عملا وقتی صحبت از بودجه به میان میآید بحث بر روی گردش روزمره امور دولتهاست و بر همین اساس دولتها به راحتی به دنبال تغییر این روند نمیروند.
وی ادامه داد: دولتها اگر مطمئن نشوند که الگوی جایگزینی برای بودجه وجود دارد که بتواند بدون ایجاد اشکال در روند امور دولتها به بهبود نظام بودجهریزی بینجامد به دنبال اصلاح آن نخواهند رفت.
قاسمی یکی از تخصصیترین نهادهای بودجهای کشور را دیوان محاسبات کشور دانست و خاطرنشان کرد: سال 1379 هیات رئیسه مجلس از مرکز خواست تا مطالعهای را درخصوص بودجهریزی کشور انجام دهد که براساس آن در چهار مرحله مطالعاتی با هدف آسیب شناسی، بررسی های تطبیقی و مستند سازی تجربیات کشورها، طراحی الگوی بودجه ریزی متناسب با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در نهایت تهیه پیش نویس قانون بودجه ریزی انجام شد.
وی با بیان اینکه محصول 9 سال کار بر روی موضوع نظام بودجهریزی، نگارش پیشنویس قانون بودجه بود، تصریح کرد: قانون برنامهریزی و بودجه چند کشور نیز ترجمه و تدوین شد تا مطالعاتی براساس آن صورت گیرد.
معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس توضیح داد: مطالعات قانون بوجه بسیاری از کشورها نشان میدهد که آنها در بحث بودجه وارد موضوع برنامهریزی نمیشوند.
وی اصلاح نظام بودجه ریزی را یکی از بزرگترین خدمات به کشور دانست و تاکید کرد: وقتی از اصلاح نظام بودجهریزی صحبت به میان میآید به معنای اصلاح شیوه اداره امور کشور است.
در پایان این نشست مقرر شد تا راهبردهای اصلاح نظام بودجهریزی کشور برای ارایه به مجلس شورای اسلامی در نشست های آتی مرکز پژوهشهای مجلس و دیوان محاسبات بررسی ونهایی شود.