خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/10/08 - 10:49
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛

ابعاد و ویژگی های اقتصاد دیجیتال

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی ابعاد و ویژگی های اقتصاد دیجیتال پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان « اقتصاد دیجیتال (1): ابعاد و ویژگی‌ها» با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال را می‏توان یکی از کلیدواژه‌های مهم ادبیات سیاستگذاران و از‌ جمله سیاستگذاری علم و فناوری به‌شمار آورد، آورده است؛ مفهومی که هم خود تکامل یافته مفاهیم مربوط به اقتصاد سنتی و منبع‌محور است و هم توانسته تغییرات قابل توجهی را در حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کار رقم بزند.



براساس این گزارش توسعه فناوری‌های مختلف و رسوخ آن به بخش‌های تولیدی و خدمات در کسب‌و‌کارهای مختلف، چنان تغییرات شگرفی را با خود به همراه داشته است که علاوه‌ بر فعالان کسب‌و‌کار، سیاستگذاران را نیز با موقعیت تصمیم‌سازی مهمی مواجه کرده است و این پیام را به آنها منتقل می‌کند که نمی‌توان در مقابل توسعه و رسوخ فناوری ایستاد و باید شرایطی فراهم کرد که بتوان از فرصت‌های مربوط به توسعه فناوری، بهترین بهره‌برداری را داشت و حتی‌الامکان تهدیدهای مربوط به آن را نیز شناسایی و برای تبدیل آنها به فرصت یا جلوگیری از گزند آنها، تمهیداتی اندیشید.



گزارش حاضر مروری است بر مفهوم و تعاریف اقتصاد دیجیتال، مهم‌ترین پیشران‌ها و حوزه‌های فناورانه مرتبط با آن و همچنین برخی از مهم‌ترین تأثیرات آن بر تعدادی از صنایع و کسب‌و‌کارهای سنتی. همان‌گونه که در این گزارش ارائه خواهد شد، اقتصاد دیجیتال با کاهش هزینه‌های مبادله و کم‌رنگ کردن واسطه‌گری در برخی حوزه‌های کسب‌و‌کار، ارتقای شفافیت و افزایش اثربخشی، افزایش قدرت ذی‌نفعان و به خصوص مشتریان در کسب‌و‌کارهای مختلف، محوریت یافتن فناوری‌های پیشرفته و دانشی شدن فرایندها، تغییراتی اساسی در قواعد بازی مربوط به اقتصاد سنتی و نوع نقش‌آفرینی بازیگران آن به وجود آورده است.



در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، به شناسایی و ارائه مهم‌ترین پیشران‌ها و حوزه‌های فناورانه‌ای پرداخته شده است که به توسعه کاربردهای اقتصاد دیجیتال در حوزه‌های مختلف و یا شکل‌گیری حوزه‌های کسب‌و‌کاری جدید منجر شده‌اند. از مهم‌ترین این حوزه‌ها می‌توان به هوش مصنوعی، پرینترهای سه‌بعدی و اینترنت اشیا اشاره کرد.



در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و با توجه به کارکرد حوزه‌های فناورانه مربوط به اقتصاد دیجیتال در صنایع مختلف، به ارائه مصادیقی از کارکرد این فناوری‌ها در صنایع مختلف پرداخته و توضیح داده می‌شود این تغییرات فناورانه، چه تحولاتی را در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار و نحوه فعالیت نقش‌آفرینان مختلف این حوزه‌ها به وجود آورده است.





 

  • کد خبر : 270183
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار