خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/05/27 - 12:20
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد؛

آینده‌پژوهی در ژاپن

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «آینده پژوهی در ژاپن»، تبیین می‌کند که تجربه گرانسنگ گسترش جامعه اطلاعات ژاپن و نقش آن در توسعه اقتصادی می‌توانند در توسعه جامعه ایران از جامعه داده محور کنونی به یک جامعه اطلاعات محور نقش ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات بنیادین حکومتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی با عنوان آینده پژوهی در ژاپن (آینده ژاپن و ژاپن آینده) به بررسی 40 سال تجربه ژاپن در بهره گیری از آینده‌نگاری علم و فناوری پرداخته است.



این گزارش می‌افزاید؛ بیش از 40 سال تجربه ژاپن در بهره گیری از آینده نگاری علم و فناوری این کشور را به سرمشق کشورهای دیگر در این حوزه تبدیل کرده است. مهمترین ویژگی آینده‌پژوهی در ژاپن توالی منظم برنامه‌های آینده‌نگاری و تکمیل چرخه تصمیم‌گیری و سیاست‌سازی مبتنی‌بر نتایج حاصل از بررسی‌ها و نظرخواهی‌های آینده پژوهانه است. علاوه بر آینده نگاری در حوزه علم و فناوری ، آینده پژوهی های دیگری در حوزه های مختلف توسط سازمان های عمومی و خصوصی ژاپن انجام می شود، اما مشهورترین برنامه آینده پژوهی این کشور، آینده‌نگری علم و فناوری است که از سال 1970 تاکنون تقریبا هر پنج سال یک بار اجرا شده است.



همچنین در این گزارش اشاره شده است که، نخستین آینده‌نگاری ژاپن با استفاده از روش «دلفی» انجام شد، اما به مرور در آینده‌نگاری‌های آتی روش‌های دیگر آینده‌پژوهی نیز مورد استفاده قرار گرفت.



این گزارش با اشاره به اینکه دهمین برنامه آینده‌نگاری ژاپن در سال 2014 اجرا شده است، بیان می‌کند که؛ آینده نگاری علم و فناوری دهم ژاپن در سه بخش پژوهشی «کارگاه چشم انداز»، «بررسی دلفی» و «سناریوسازی» تدوین شده است.



این گزارش همچنین می‌افزاید؛ اگرچه نقش ژاپن در آینده پژوهی بین المللی به علت شکاف زبانی و عدم ترجمه مستندات آینده پژوهی از زبان ژاپنی به انگلیسی یا زبان‌های دیگر و نیز دشواری یادگیری زبان ژاپنی به عنوان زبان دوم ناچیز است، اما ژاپن با برگزاری یک کنفرانس آینده‌پژوهی در آوریل سال 1970 در شهر کیوتو و دعوت از صاحبنظران آینده‌پژوهی و همچنین اعزام گروه‌های کارشناسی به کشورهای پیشرو زمینه فراگیری این دانش بین رشته‌ای و نهادینه‌سازی آن به عنوان یک ابزار سیاست‌سازی و حکمرانی برای سیاستگذاران و تصمیم‌سازان خود فراهم کرده تا جایی که در آینده نگاری فناوری به یک الگوی جهانی تبدیل شده است.



این گزارش با تاکید بر اینکه تجربه گرانسنگ گسترش جامعه اطلاعات ژاپن و نقش آن در توسعه اقتصادی می‌توانند در توسعه جامعه ایران از جامعه داده محور کنونی به یک جامعه اطلاعات محور نقش ایفا کنند، تصریح می‌کند که؛ تلاش برای شکل دهی دیدگاه مستقل سیاستگذاران ژاپنی به کشورهای غرب آسیا و آینده بازار انرژی ضروری است.



 


  • کد خبر : 173935
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار