خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/10 - 12:24
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش می‌دهد؛

آسیب‌شناسی مراکز خدمات بهزیستی در طرح مثبت زندگی

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی عملکرد سازمان بهزیستی و آسیب شناسی مراکز خدمات این سازمان در طرح مثبت زندگی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «آسیب شناسی مراکز مثبت زندگی: گزارش ۱- ترسیم وضع موجود» بیان می‌کند که براساس بند «۴» ماده (۲۶) قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان بهزیستی از سال ۱۳۹۸ تاکنون به ‌منظور ارائه هرچه سریع‌تر و بهتر خدمات بهزیستی بیش از ۲۵۰۰ مرکز با عنوان «مثبت زندگی» در ۴۴۲ شهر ایجاد و به حدود ۱ میلیون خانواده تحت پوشش خود ارائه خدمت کرده است. این مراکز بیش از ۱۰ هزار جوان تحصیل‌کرده کشور را به خدمت گرفته‌اند و سرمایه‌های مالی فراوانی را به عرصه کسب‌وکارهای اجتماعی آورده‌اند.



در این گزارش آمده است که کمتر از ۴ سال پس از تأسیس اولین مراکز، مشکلات عملکردی و مالی فراوانی بر آن‌ها چیره شد که رفع آن‌ها منوط به شناخت درست و دقیق جایگاه این مراکز در منظومه سلامت اجتماعی کشور و همچنین ترسیم فرایند صدور مجوز، فرایند‌های عملیاتی، ساختار تأمین مالی و نظام ارزیابی عملکرد آن‌ها است. کم‌توجهی به رفع مشکلات این مراکز منجر به شروع روند تعطیلی مراکز مذکور و محروم شدن مددجویان از خدمات آن‌ها در خلال این دوره شده ‌است.



این گزارش بیان می‌کند که وضعیت موجود مراکز مثبت‌ زندگی حکایت از وجود ایرادها و مشکلات اساسی در عرصه سلامت اجتماعی در کشور دارد. اهم این موارد عبارتند از نبود آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت‌ وزیران برای بند «۴» ماده (۲۶) قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی دولت به ‌منظور تعیین مأموریت، تکالیف، حقوق، شیوه تأمین مالی و نظام مدیریت عملکرد مراکز مثبت ‌زندگی، نپذیرفتن مراکز به ‌عنوان شریک اجتماعی از جانب سازمان بهزیستی و داشتن ارتباط دستوری و سلسله‌مراتبی با آن‌ها، پوشش ناقص جامعه هدف توسط مراکز سراسر کشور، محاسبه نادرست تعرفه خدمات مراکز، تناسب نداشتن کمک ‌هزینه خرید خدمات مراکز (یارانه) با هزینه‌های انجام‌ شده آن‌ها، تناسب نداشتن سرمایه‌گذاری انجام ‌شده توسط صاحبان مراکز با سود حاصل از کسب‌وکار اجتماعی ایشان و اصلاح و راه‌اندازی نشدن سامانه جدید در راستای رفع اشکالات سامانه فعلی مثبت‌زندگی و ثبت کلیه اقدامات مراکز.



این گزارش خاطر نشان می‌کند که رفع مشکلات مذکور نیازمند مطالعه‌ای جامع در خصوص نقاط قوت و ضعف مراکز مثبت ‌زندگی در کشور است، تا با استفاده از یافته‌های آن پژوهش، پیشنهادهای مؤثری در جهت کاهش نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت مراکز ارائه شود.



متن کامل گزارش را اینجا بخوانید./



پایان پیام

  • کد خبر : 375596
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار