خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/05 - 13:35
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فضای مجازی
خضریان نوشت:

‏پیوستن ایران به گروه ‎بریکس مسیر مهمی برای حذف دلار

‏عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس در توئیتی پیوستن ایران به گروه ‎بریکس درکنار عضویت دائم در ‎شانگهای را اتفاق مهمی در هموار شدن مسیر ‎دیپلماسی اقتصادی دانست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ علی خضریان عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم،در توئیتی نوشت: 



‏در شرایط کنونی که جهان شاهد شکل‌گیری اشکال و ترتیبات تازه‌ای از نظم است، شاید بتوان از دوره‌ای با نام جهان چند قطبی و حرکت به سمت چند جانبه‌گرایی سخن به میان آورد. این ترتیبات نوین در نظم بین‌الملل و منطقه‌گرایی‌ها به منزله عبور از نظم تک قطبی نئولیبرال به رهبری آمریکا است.



 ‏عبور و تقابل با جهان گرایی سیاست‌های استعماری اروپایی و آمریکایی، امروزه دولت‌ها را بر آن داشته تا دست به ترتیبات تازه‌ای بزنند که نقش تبعی و انفعالی آنها را در نظام بین‌الملل کاهش داده و به تأثیرگذاری آنها در جهت حصول منافع‌شان بیافزاید.



‏ایران نیز در جایگاه برهم زننده معادلات استعماری و نظم آمریکایی در جهان،برای تعقیب منافع و استراتژی‌های خود دست به اقدامات مهمی در صحنه ‎سیاست خارجی زده است تا علاوه بر رویکرد منطقه‌گرایی و تغییر برخی راهبردها در غرب آسیا،فرصت استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی را پیدا کرده است.



‏پیوستن ایران به گروه ‎بریکس، در کنار عضویت دائم در ‎شانگهای و موافقت‌نامه تجارت ترجیحی اوراسیا که پیش‌تر حاصل شده است؛ اتفاق مهمی در هموارشدن مسیر ‎دیپلماسی اقتصادی برای کنار گذاشتن دلار بوسیله ایجاد یک اتحادیه تجاری- سیاسی است تا عملاً رژیم‌های تحریمی علیه کشور را خنثی کند.



 



 

  • کد خبر : 367423
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم