خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/14 - 18:59
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فضای مجازی
قاسم‌پور در توئیتر نوشت:

چالش‌های ‎لایحه بودجه1402 درموضوع زنان

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در توئیتر به مصوبات مجلس در موضوع زنان اشاره کرد.

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت،فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در توئیتی نوشت:



در ‎لایحه بودجه1402 در چند بخش برای موضوع زنان اعتباراتی درنظر گرفته شده که اگرچه نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما چالش‌هایی نیز دارد.



اول این‌که ‏در تبصره 9 این لایحه، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند تا یک درصد از اعتبارات خود را در امور مربوط به زنان، خانواده و جمعیت هزینه کنند؛به استثنای موارد مربوط به حقوق و دستمزد، یارانه‌ها و رفاه اجتماعی. این تبصره، چند نکته مهم دارد.

‏نخستین چالش عبارت «تا یک درصد» است که در واقع از صفر تا یک درصد را شامل می‌شود و عملاً ممکن است اعتبار قابل توجهی توسط دستگاه‌ها به این موضوع اختصاص نیابد. اگر دولت می‌خواهد دستگاه‌ها به صورت قطعی یک درصد اعتبارات خود را به موضوع زنان اختصاص دهند، لفظ «تا» باید برداشته شد.

‏سه فصلی که در این تبصره مستثنی شده‌اند نیز درمجموع بیش از ۲برابر چهار فصل دیگر اعتبار دارند و در واقع آنچه به موضوع زنان تعلق می‌گیرد، است. همچنین در این تبصره در کنار این معاونت، نقشی به سازمان برنامه و بودجه داده شده که عملاً موجب تضعیف مدیریت ستادی حوزه زنان خواهد شد.

‏برخلاف سال گذشته که بودجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به صورت مجزا ذکر نشده بود، امسال اعتباری حدود 124 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که هرچند یک بودجه ستادی کم و ضعیف محسوب می‌شود اما نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته.

‏یکی دیگر از مسائل بودجه این است که به برخی موضوعات مهمی که باید بودجه مجزایی  اختصاص یابد،توجه نشده و بودجه‌های سال‌های گذشته هم حذف شده.مثل توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یا حمایت از دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده که توسط مجلس در 2 سال گذشته در قوانین بودجه وارد شده بود.

‏برای ورزش زنان هم مانند گذشته در لایحه بودجه اعتباراتی در نظر گرفته شده، که البته با توجه به وضعیت غیرپایدار اشتغال این زنان و ضرورت پرداخت تسهیلات به زنان ورزشکاری که در اردوهای ورزشی حضور دارند، باید این حمایت افزایش پیدا کند. 



فاطمه قاسم پورهمچنین نوشت:

‏امروز با پیشنهاد همکارم خانم فلاحی۳تغییر مهم در حوزه زنان و خانواده در لایحه بودجه دولت به تصویب رسید:



۱.تغییر عبارت«تا 1 درصد» به«1 درصد»،



۲.افزودن موضوعات توانمندسازی زنان سرپرست خانوار،دختران آسیب‌دیده،مشاوره خانواده، کارآفرینی زنان و...



۳.حذف جایگاه سازمان برنامه در بند ح تبصره۹



 

  • کد خبر : 358436
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار