خضریان نوشت:
جریان دانشجویی در بزنگاههای تاریخی برای آزادی و عدالت ملت نقشی مؤثر ایفا کرده است
نماینده مردم تهران در مجلس در توئیتی به حضور خود در ویژه برنامه"روز دانشجو" در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران،اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در رشته توئیتی نوشت:
در ویژه برنامهای که به مناسبت روز دانشجو در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تاریخ جنبش اعتراضی دانشجویی علیه دخالت بیگانگان در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲، موضوع آزادیخواهی به عنوان یکی از ارکان مهم هویت جنبش دانشجویی تشریح شد.
درباره آزادی بحثهای فراوانی وجود دارد. یکی از این بحثها، بحثی است که مک کالوم کرده و معتقد است که آزادی دارای وحدت مفهومی است و تفاوتها درباره آزادی، تفاوت در برداشتها است. در واقع هر تعریف از آزادی به سه پرسش آزادی برای چه کسی؟ از چه چیزی؟ و برای چه چیزی؟ پاسخ می گوید.
بنابراین تفاوتها در تلقی از آزادی در تفاوت پاسخها به این سه پرسش است. به طور مثال در تلقی لیبرال عامل فردیت و مانع دولت و افراد دیگر بیان میشود. لذا گزاره لیبرالیسم در اندیشه سیاسی، دولت حداقل و آزادی دیگران، مرز آزادی فرد است تا موانع آزادی فرد به حداقلها کاهش یابد.
بر اساس چنین تعریفی، سطوح دیگری از آزادی نیز قابل تعریف است. بطوریکه اگر عامل به جای فرد، یک جامعه در نظر گرفته بشود، موانع آزادی برای یک جامعه در کلیت آن، جوامع دیگر خواهند بود که بنا به دلایلی مثل توسعه قدرت به دنبال کاهش آزادی جامعه مورد نظر به عنوان عامل باشند.
بنابراین اینجا نیز آزادی موضوعیت دارد. یعنی همان طور که یک فرد تمایل دارد برای آنچه که انتخاب میکند و تصمیم میگیرد، مانعی نباشد و آزادی را در نبود مانع برای انتخابهایش میداند، برای یک جامعه نیز چنین شرایطی وجود دارد. نام متداول این تلقی از آزادی، استقلال است.
از آنجایی که آزادی برای جریان دانشجویی،بنا به مبنا موضوعیت دارد؛ یعنی آزادی به ما هو آزادی اساس این دغدغه جنبش دانشجویی است. میبایست همان حساسیتها را که نسبت به آزادی فردی و آزادی ملی خودمان داشتهایم، نسبت به آزادی فرد و یا ملتهای دیگر نیز داشته باشیم.
این عالیترین سطح آزادی خواهی است که جنبش دانشجویی در ایران آن را از امام خمینی(ره) آموخت و پای آن نیز ایستاده است.
سخن و ایده سیاسی امام(ره) برای آزادیخواهی صرفاً محدود به مرزهای ایران و ملت ایران و مذهب و دین خاصی نبود، بلکه مخاطب پیام امام(ره) همه بشریت بوده است.
امام خمینی(ره) همان زمانی که در دفاع از ملت مظلوم فلسطین با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کرد، با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی نیز در حمایت از سیاهپوستان رابطه سیاسی برقرار نکرد و در همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب به حمایت از مردم افغانستان در مقابل زیاده خواهی شوروی ایستاد.
موضعی که ایران در قبال اشغال و غصب فلسطین دارد، به این دلیل است که یک گروه متجاوزی، آزادی برای داشتن سرزمین را از ملتی سلب کرده است.کسانی که صحبت از آزادی میکردند اما در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سکوت کردند، ثابت کردند که ادعایشان در موضوع آزادی، ریاکارانه بوده است.
جریان دانشجویی همچنان با همه نشیب و فرازها اصیلترین و اطمینان بخشترین نگهبان آرمانها و آرزوهای انقلابی ملت ایران است. جریانی که در اغلب بزنگاههای مهم تاریخی برای آزادی و عدالت یک ملت نقش مؤثر ایفا کند و با نگاهی جامع برای برخاستن دوباره ایران، از همه چیز خود بگذرد./
پایان پیام