خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/24 - 09:53
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فضای مجازی
خضریان نوشت:

تخلفات بانک ها در پرداخت ‎تسهیلات کلان ده‌ها برابر بیش از سقف مجاز است

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در توئیتی به گزارش ‎کمیسیون متبوعش درباره شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط با شبکه بانکی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در توئیتی نوشت:



در نشست علنی ‎مجلس گزارش ‎کمیسیون اصل نود در مورد ‎شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط با شبکه بانکی قرائت شد.

پرداخت نامتعارف و رانتی تسهیلات کلان از مسیرهای اصلی بروز تخلف و فساد در نظام بانکی بوده و نتیجه این انحراف نیز رکود و تورمی خواهد بود که عموم جامعه هزینه آن را می‌دهند.

‏اطلاعات منتشر شده بانک‌ها حاکی از وقوع تخلفات گسترده در زمینه پرداخت ‎ تسهیلات کلان ده‌ها برابر بیش از سقف مجاز است. و بانک‌هایی مثل پست بانک، سرمایه، شهر، دی و پارسیان با سرمایه نظارتی منفی، از منظر قانونی امکان اعطای هیچ‌گونه تسهیلاتی ندارند و در صدر متخلفین در این زمینه هستند.

‏در زمینه تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیارد تومان نیز ‎ بانک گردشگری و ‎ بانک آینده با تخلف در اعطای تسهیلات کلان به ترتیب بیش از ۹ و ۶ برابر حد مجاز قانونی و همچنین اعطای ۴۰ و ۸۰ برابر بیش از سقف مجاز تسهیلات به اشخاص مرتبط بانک،در رتبه اول و دوم تخلف از قوانین ‎ بانک مرکزی قرار می‌گیرند. 



‏همچنین به منظور استقرار کامل  نظارت عمومی در تکمیل فرایند نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری برای ‎ کاهش فساد، انتشار پیوسته و برخط اطلاعات توسط بانک مرکزی، تعیین حد ۵۰ میلیارد تومان برای تسهیلات کلان بانک‌های با سرمایه پایه منفی و ‎ شفافیت مصوبات شورای پول و اعتبار ضروری است. /



 



 

  • کد خبر : 358943
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار