خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/06 - 13:53
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فضای مجازی
نجابت نوشت:

تخریب و بی‌عملی دولبه قیچی نابودی بافت تاریخی شیراز هستند!

نماینده مردم شیراز درمجلس در رشته توئیتی خطاب به وزیر میراث فرهنگی، مطرح کرد؛ آقای ضرغامی؛روشن بفرمایید که مجموعه اقدامات وزارت میراث برای بافت تاریخی فرهنگی شیراز چیست؟

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،روح‌اله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در رشته توئیتی خطاب به وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نوشت: 



‏جناب آقای مهندس ضرغامی!  

سلام‌علیکم!

امروز درست در ۱۸ ماهگی اعتماد مجلس به جنابعالی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم! و از زمان سفر جنابعالی همراه با هیات دولت و بازدید از بافت تاریخی-فرهنگی شیراز حدود ۵۰۰ روز می گذرد!

در آن بازدید نیز بنده ‏حسب وظیفه نمایندگی منعکس کننده مطالبات مردم شیراز به جنابعالی بودم.در اسفند ۱۴۰۰ همراه با۴۰ نفر از همکاران تذکر کتبی خطاب به جنابعالی امضا شد مبنی بر اجرای قانون مرمت و احیای بافت‌های تاریخی مصوب سال ۱۳۹۸ که البته قول جنابعالی در زمان اخذ رأی اعتماد جدیت در اجرای آن بود!

و مشخصا ماده ۲ آن مبنی بر تهیه چهارچوب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی.

با تداوم بی‌عملی وزارتخانه نسبت به اجرای قانون در مرداد ۱۴۰۱ با ثبت سوال در خصوص علت کوتاهی در اجرای این قانون، موضوع را در کمیسیون از جنابعالی جویا شدم که به دلیل عدم اقناع ‏از پاسخ‌های جنابعالی سوال را به صحن ارجاع داده‌ام.



در آبان ۱۴۰۱ و در جلسه مشترک مجمع نمایندگان استان فارس و استاندار با جنابعالی مجددا بر ضرورت اولویت‌بندی در موضوعات کاری وزارتخانه تاکید و اولویت‌بخشی به رسیدگی به بافت تاریخی شیراز را از جنابعالی مطالبه کردم.

‏باز هم موضوع ارجاع به آینده شد و بیان فرمودید که ان‌شاءالله پیگیری خواهد شد!



در ۵ دی ماه در دفتر جنابعالی حاضر شدم و توضیحات مفصلی نسبت به بافت تاریخی شیراز و مشخصاً محدوده بین‌الحرمین دادم و در آنجا توضیح دادم که پژوهشگاه میراث فرهنگی (زیرمجموعه جنابعالی) درصدد است ‏تا با تخریب بیشتر توسعه محیطی را دنبال کند که آنجا اعلام کردید این موضوع برای جنابعالی تازگی دارد!!



در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس به سوال اینجانب در خصوص بافت تاریخی شیراز پاسخ دادید و باز هم پیگیری درست موضوع موکول به جلسه با زیرمجموعه شما شد!‏که البته تا به امروز هیچ تلاشی برای تشکیل چنین جلسه ای نشده است.



آقای وزیر! اینکه جنابعالی نسبت به موضوعات حوزه کاری خود اظهارنظر و اعلام موضع رسانه‌ای کنید خوب است!منتها اینجا صداوسیما نیست و شما رئیس رسانه ملی نیستید. هم‌اکنون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران ‏هستید و باید با مدیریت و درایت موضوعات را دنبال کنید. نه اینکه به موضع‌گیری و کار رسانه‌ای بسنده کنید!



زیست مردم در محدوده اطراف حرم‌های شریف و بافت ارزشمند تاریخی شیراز موضوعی است که موظفم نسبت به آن پیگیری مستمر داشته باشم و برای ارتقای کیفیت زندگی در این محدوده تلاش کنم.

‏در همین مدت از تعدادی وزرای هیات دولت ازجمله نیرو، نفت،کشور و ... و زیرمجموعه های استانی آن‌ها برای بهبود ارائه خدمات آب و برق و حل آسیب‌های اجتماعی و دیگر موارد مربوط به بافت پیگیری و سوال داشتم و چه بسا دغدغه بیشتری در این عزیزان نسبت به وزیر میراث فرهنگی دیدم!



‏اگر بافت تاریخی، امروز فرسوده و به جای شنیدن چکش مرمت‌گران، بیم تخریب آن می رود و یا محلی برای تجمع معتادان متجاهر و بستر آسیب‌های‌اجتماعی شده؛ ناشی از بی‌برنامگی و بی‌عملی و ازدست دادن فرصت‌های طلایی بوده است.

تخریب و بی‌عملی نسبت به بافت دو لبه قیچی نابودی بافت هستند!

‏گویا شما در لبه بی‌عملی ایستاده‌اید!



آقای وزیر شما در این فرصت۱۸ماهه دقیقا چه کردید؟البته به جز اقدام رسانه‌ای و توییت زدن!؟

جناب آقای ضرغامی لازم است در حوزه عمل به مسولیت های خود پاسخگو باشید.

روشن بفرمایید که مجموعه اقدامات وزارت میراث برای بافت تاریخی فرهنگی شیراز چیست؟

‏روشن بفرمایید که ثبت عرصه و حریم بافت‌های تاریخی و مشخصا بافت شیراز چه زمانی انجام می‌شود؟

دقیقا بفرمایید برای ثبت جهانی مجموعه زندیه چه زمانی بزنامه دارید؟

کمک وزارتخانه میراث به مردم ساکن در بافت تاریخی شیراز دقیقا چیست؟

و صدالبته مهمترین چیزی که مغفول مانده مردم‌اند!

 



 

  • کد خبر : 357741
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار