خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/30 - 11:26
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
یکه زارع تشریح کرد:

گزارش عملکرد بخش‌های سازماندهی منابع کتابخانه مجلس در سال 1401

مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در بخش سازماندهی منابع، فعالیت‌های گوناگونی با هدف تجزیه، تحلیل و توصیف ویژگی‌ها و محتوای منابع و ساماندهی و تسهیل بازیابی و اشاعه آنها با استفاده از ابزارهای فهرست‌نویسی، رده‌بندی، مدیریت مدارک، کتاب‌شناسی و ایجاد پایگاه‌های متنی و کتاب‌شناختی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در بخش سازماندهی منابع، فعالیت‌های گوناگونی با هدف تجزیه، تحلیل و توصیف ویژگی‌ها و محتوای منابع و ساماندهی و تسهیل بازیابی و اشاعه آنها با استفاده از ابزارهای فهرست‌نویسی، رده‌بندی، مدیریت مدارک، کتاب‌شناسی و ایجاد پایگاه‌های متنی و کتاب‌شناختی صورت می‌گیرد.



سهراب یکه زارع، مدیر بخش سازماندهی منابع کتابخانه مجلس، فعالیت‌های این مدیریت در سال 1401 را به شرح زیر برشمرد:



سازماندهی منابع کتابی:



در سال 1401 در مجموع تعداد 10500 جلد کتاب چاپی فهرست نویسی و در سامانه مدیریت منابع کتابخانه ورود اطلاعات شد. از این تعداد، 8600 جلد کتاب‌های فارسی، عربی، ترکی و... و 1900 جلد کتاب‌های لاتین است. همچنین تعداد 400 جلد نسخه خطی و 450 جلد کتاب چاپ سنگی و سربی سازماندهی شده است.



سازماندهی پیایندها (نشریات ادواری):



تعداد 20500 شماره پیایند شامل روزنامه‌ها و مجلات جاری و موجود در آرشیو پیایندها، در سامانه مدیریت منابع کتابخانه ورود اطلاعات گردیده است.



سازماندهی منابع اسنادی:



با توجه به اجرای پروژه سازماندهی اسناد در سال 1401، با رشد بی‌سابقه 16 برابری، 365 هزار برگ از اسناد آرشیو مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، فهرست‌نویسی شد و اطلاعات آنها شامل 5479 کاربرگه، به‌صورت همزمان در سامانه مدیریت منابع کتابخانه ورود اطلاعات شد که قابل بهره‌برداری پژوهشگران منابع اسنادی و تاریخی است.



همچنین بالغ بر 3000 جلد گزارش دولتی که در انجام پژوهش‌ها و مطالعات تطبیقی و آماری از جمله منابع اسنادی بسیار مهم برای پژوهشگران است، فهرست‌نویسی و ورود اطلاعات گردید.



سازماندهی منابع موزه‌ای:



در حوزه سازماندهی آثار و اشیاء موزه‌ای، اطلاعات فهرست‌نویسی تعداد 90 قطعه از تابلوهای نقاشی و طراحی بازبینی و تکمیل شد.



سازماندهی منابع دیجیتال:



در سال گذشته اطلاعات تعداد 6000 فایل دیجیتال پیایندها ساماندهی شد و در حال حاضر تصویر دیجیتال 60062 عنوان نسخه خطی، 4910 عنوان چاپ سنگی و 4826 عنوان کتاب چاپ سنگی در سامانه مدیریت منابع کتابخانه با عنوان سامانه میراث بهارستان قابل بهره‌برداری است.



در پایان شایان ذکر است که سازماندهی منابع در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کاملاً روزآمد بوده، به گونه‌ای که همه منابعی که طی سال و تازه فراهم‌آوری شده بود، فهرست‌نویسی و ورود اطلاعات گردید و منابعی که از گذشته در مخازن و آرشیوها موجود بوده و سازماندهی نشده بود نیز در اولویت سازماندهی قرار گرفتند./



پایان پیام

  • کد خبر : 360427
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم