خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/30 - 13:31
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی

گزارش عملکرد بخش‌های ایران‌شناسی کتابخانه مجلس در طی یکسال اخیر

کتابخانه ایران‌شناسی مجلس شورای اسلامی دارای مجموعه‌ای نفیس، کمیاب و بی‌نظیر از منابع تخصصی در زمینه اسلام‌شناسی و شرق‌شناسی است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،کتابخانه ایران‌شناسی مجلس شورای اسلامی دارای مجموعهای نفیس، کمیاب و بی‌نظیر از منابع تخصصی در زمینه اسلامشناسی و شرقشناسی است. این کتابخانه به منظور افزایش خدمات اطلاع‌رسانی، بالابردن دسترسی به منابع تخصصی و پاسخگویی بهتر و سریع‌تر به مراجعان و پژوهشگران، علاوه بر تهیه، سازماندهی و نگهداری منابع تخصصی حوزه ایران‌شناسی، اقدام به فعالیتهای پژوهشی در جهت اشاعه اطلاعات مقالات تخصصی فارسی و لاتین حوزه ایران‌شناسی نیز نموده است.



 مهم‌ترین اقدامات کتابخانه ایران‌شناسی تا پایان سال 1401 همزمان با انجام فعالیتهای روزمره، به شرح ذیل است:



1. سازماندهی کتاب‌های چندموضوعی(Miscellaneous):



کتاب‌هایی در مخزن کتابخانه ایران‌شناسی وجود دارند با عنوان Misc. مخفف کلمه (Miscellaneous). در این مجموعه، تعداد 700 مقاله تخصصی به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و... منحصر به فرد در حوزه ایران‌شناسی وجود دارد. تعداد 210 عنوان از این مقالات تاکنون ثبت و سپس فهرست‌نویسی توصیفی و تحلیلی شدهاند و تا ثبت و فهرست‌نویسی کل مقالات، این روند ادامه دارد.



2. فهرست‌نویسی تحلیلی رده حقوق «K» کتاب‌های فارسی:



تعداد 313 جلد کتاب با موضوع «حقوق» و با رده «K» در مخزن کتابخانه ایرانشناسی به صورت الفبایی و بدون شماره رده‌بندی وجود داشتند که به جهت حفظ یک‌دستی و سهولت جستجو توسط کتابدار مرجع و استفاده محققان، کلیه کتاب‌ها فهرست‌نویسی توصیفی، تحلیلی و ورود اطلاعات شدند.



3. ساماندهی کتاب‌های گلبن:



در کتابخانه ایرانشناسی، حدوداً 8000 جلد کتاب اهدایی مرحوم گلبن نگهداری میشود. این کتاب ها با محوریت موضوعی ایران‌شناسی و خصوصاً تاریخ بوده که اغلب کتاب‌های منحصربه فرد و تاریخی را شامل می‌شود. کلیه کتاب‌های گلبن تعویض برچسب شماره راهنما شده‌اند و همچنین برای دیجیتال‌سازی، صحافی و مرمت آنها خصوصاً برای کتاب‌های چاپ سربی و پایان‌نامه‌ها اقداماتی صورت گرفته و امور مربوط به کتب چاپی در حال اجرا است.




  • جداسازی کتاب‌های گلبن با لیبل فرسوده و ناخوانا و تعویض برچسب آنها: 7000جلد

  • جداسازی کتاب‌های سربی گلبن، ویرایش و تکمیل فهرست‌نویسی آنها: 1655 جلد

  • تعویض برچسب شماره راهنمای کتاب‌های سربی گلبن: 894 جلد 



4. تهیه بانک مقالات فارسی و خارجی حوزه ایران‌شناسی:



با توجه به انتشار مقالات تخصصی ایران‌شناسی در مجلات فارسی و خارجی، و اهمیت اشاعه اطلاعات پژوهشی برای استفاده محققان کتابخانه، از مهر 1401 کار ترجمه، چکیده‌نویسی و نمایه‌سازی مقالات شروع شده که بخشی از آن ورود اطلاعات نیز شده است. مراحل تهیه بانک مقالات فارسی و خارجی حوزه ایران‌شناسی بدین شرح است:




  • طراحی و تهیه فرم کاربرگه استاندارد برای مقالات فارسی و خارجی جهت ورود اطلاعات کتابشناختی و چکیده نویسی موضوع

  • تهیه و تکمیل اطلاعات کتابشناختی مقالات مجلات فارسی: 150مقاله

  • چکیده نویسی مقالات مجلات فارسی و خارجی: 590 مقاله

  • ورود اطلاعات مقالات مجلات فارسی و خارجی: 216 مقاله



5. خدمات اسکن کتاب‌های چاپی و سربی:



از اقدامات مهم کتابخانه ایرانشناسی در این مدت میتوان به پیگیری جدی دیجیتال‌سازی و مرمّت کتب سربی و چاپی اشاره کرد، به طوری‌که کلیه منابع سربی موجود در مخازن، شناسایی و علی‌رغم شکنندگی و آسیب‌پذیری با رعایت اصول استاندارد، ضمن هماهنگی با مدیر واحدهای دیجیتال‌سازی و مرمّت، به پایان رسیده و برای آنها جعبه نگهدارنده مناسب تهیه شده است. خدمات اسکن کتاب‌های چاپی و سربی شامل موارد زیر است: جداسازی کتاب‌های سربی اسکن نشده، جستجو و تهیه فهرست از آنها، ارسال کتاب‌های سربی به بخش اسکن، زدن برچسب «اسکن شده» به کتاب‌ها و درج «اسکن شده است» همراه کد آن در سیستم برای کتاب‌های سربی اسکن شده.



6. خدمات مرمت و صحافی:



با توجه به اینکه تعداد زیادی از کتاب‌های سربی و برخی کتاب‌های چاپی دچار پوسیدگی و آسیب شده‌اند، پس از تنظیم فهرستی از کتاب‌های نیازمند صحافی، منابع به واحد مرمت ارسال می‌شود و پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. خدمات مرمت و صحافی شامل جداسازی منابع آسیب دیده با اولویت چاپ سربی، جستجو و تهیه فهرست از آنها، ارسال کتاب‌ها به بخش مرمت، صحافی، مرمت



7. رف‌خوانی، کنترل شماره (رده بندی و ثبت) و تعویض برچسب شماره راهنمای کتاب‌های مرجع موجود در سالن مطالعه:



این پروژه به تازگی شروع شده است و کلیه کتاب‌های مرجعی که شماره راهنمای عطف آن به مرور زمان از بین رفته باشد، مجددا برای آن شماره راهنما تایپ و تعویض می‌شود و در صورت نیاز به تهیه فایل دیجیتال (اسکن) یا صحافی، شماره آن جهت اقدامات آتی ثبت میگردد. کتاب‌های مرجع با نرم افزار تطبیق داده می‌شوند، شمارهها کنترل می‌شوند، اشکالات احتمالی برطرف شده و مجدد در قفسه مرجع قرار می‌گیرند.



8. خدمات مرجع و مخزن:



یکی از مهم‌ترین فعالیتها در کتابخانه ایران‌شناسی، ارائه خدمات مرجع به صورت حضوری و تلفنی، به مراجعان و محققان، نمایندگان محترم مجلس، کارکنان مجلس و کتابخانه است که سعی میشود در اسرع وقت با همکاری با واحدهای دیجیتال سازی و کاوش در اختیار مراجعان قرار بگیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 360448
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم